WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 20. april 2009 #1 Skrevet 20. april 2009 Hun bare vrenger fjeset og griner som besatt når vi prøver oss på brødbiter, jeg skjønner ingenting! Hun blir så sinna, og da frister det jo ikke akkruat å prøve mer.. :o/ Jeg har: -dynka brødbiten i mme for å gi den en "kjent" smak og mykne den -duppet den i yoghurt, for det er den nye favoritten for tida -prøvd skinkeost -prøvd leverpostei -bare smør Men neeeeiiida.. Huff.. hun begynner i bhg om en drøy måned, så vi må jo egentlig begynne å få i henne brød snart!... Tror jeg skal innføre smaksprøver både før og etter dagsovingen hennes (sover en gang mellom 11 og 12 - sover alt fra 40 min. til 1,5 timer.) Det er liksom litt tidlig med middag kl 13.30, men kanskje vi kan snike inn litt brødprøving da. TIPS MOTTAS MED STOR TAKK!!
Malin G. Spann Skrevet 20. april 2009 #2 Skrevet 20. april 2009 Har du prøvd med prim? Det funka som bare det her!
Gjest Skrevet 20. april 2009 #3 Skrevet 20. april 2009 Ikke stress med at hun må spise brød før hun starter i bhg. Er mange småbarn som fortsatt bare får grøt og mme ved oppstart. Maten skal tilpasses barnet, ikke omvendt. (Innen rimelige grenser selvsagt) Kanskje hun får sansen for brød når hun sitter sammen med de andre barna rundt bordet.
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 20. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 20. april 2009 Åja, okei...jeg har fått det for meg at "alle" spiste brød når de begynte i bhg ;o) Eldstejenta begynte i fam.bhg, med bare 4 barn totalt, og der hadde bhg-damen litt mer tid til hver enkelt kan man si, så hun hadde med seg grøt og mme i starten.
Gjest Skrevet 20. april 2009 #5 Skrevet 20. april 2009 Selv de store bhg`ene må ta seg tid til å stille de inviduelle behovene! Altså, de kan ikke ta seg av et barn hele tiden. Men at et eller flere barn heller skal ha grøt en brød skal ikke være noe problem! Så det er ikke noe du trenger å tenke på
Kåva Skrevet 20. april 2009 #6 Skrevet 20. april 2009 Tror ikke du skal bekymre deg i forhold til barnehagen. Ofte så går jo ting lettere i barnehagen. Men jeg forstår at du kunne tenkt deg at barnet begynner å spise brød. Vi slet med lille tulla og brød. Det som funka var å dyppe små biter i de mosa frukt du får kjøpt. Holdt på med det ei god stund, så kom det etterhvert. Vi fant ut at leverposteien i den gule boksen, syns ho ikke noe særlig om, gikk da over til ovsbakt. Da gikk ting bedre.
Gjest Skrevet 20. april 2009 #7 Skrevet 20. april 2009 Ei venninne av meg hadde forresten en gutt som ikke ville spise brød før han ble 3år gammel. (Da tok han mandlene) Hun laget tomatsuppe med brød i. Da spiste han som bare det. Hun var så frustrert siden hun var veldig på at han måtte spise brød som var så næringsrikt. Tror ikke dere har samme problemstilling, det ordner seg helt sikkert etter at hun starter i bhg!! Men det er jo et alternativ. Jenta mi smakte også når vi lot de spise kvelds sammen, og hun synes det var kjempegodt!
Sjefsmegga Skrevet 20. april 2009 #8 Skrevet 20. april 2009 Har dere prøvd å latt henne holde skiva å spise selv da? De spiser som regel da, mine barn kunne heller ikke fordra å bli mata med brødskiver. Delte skivene i 4 biter, med skorpa på, så spiste de både skiva, pålegget og skorpene fra de var 9-10mnd.
solita 06 Skrevet 20. april 2009 #9 Skrevet 20. april 2009 Ikke stress med brød, det kommer. Sønnen min spiste ikke noe særlig brød før han nærmet seg 2 år! Var en utfordring å finne alternativer til matpakke i barnehagen, men de var relativt flinke til å tilrettelegge. Jeg sendte til å begynne med grøtpulver, ellers gikk det mye i fruktpurè, yoghurt, middagsrester, frukt, fiskekaker, rislapper, fiskepinner, middagsglass og riskaker. Etterhvert begynte han å spise knekkebrød som de smurte i b.hagen. Send med en liten boks med fullkornspasta og biter av grønnsaker som hun liker, finfin lunsj det og kan spises både varm og kald. Hvis de har felles brødmåltid som de smører i barnehagen blir hun nok nysgjerrig etterhvert og vil ha det samme som de andre :-)
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 20. april 2009 Forfatter #10 Skrevet 20. april 2009 Hun kan gjerne holde i brødbitene selv, men neimen om de skal i munnen. Jeg gir henne noen å holde på med på bordet en stund, men om jeg senere prøver å smi inn at det er jo egentlig spise dem man skal, så blir det bare ball. Hun vrir seg unna og er veldig tydelig på at hun ikke vil ha... (
lÅktiHaUDe Skrevet 20. april 2009 #11 Skrevet 20. april 2009 lillejenta vår spiser ikke brød eller poteter.. blitt litt bedre nå da men. Ikke stress med det og prøv slik solita sier Det gjorde vi, hun hadde ofte pasta m/mais,agurk,paprika,brokkoli,kylling osv osv i barnehagen fungerte kjempebra.. bare fantasien setter grenser.. Lykke til
Mummimamma - med 2 mummitroll Skrevet 20. april 2009 #12 Skrevet 20. april 2009 Ta tiden til hjelp. Ikke stress, hun vil nok ha før eller siden. Dattera mi var godt over året da hun ville begynne å spise brød. Vi begynte med tørt brød, vi, også fikk hun smake på forskjellig pålegg da hun selv ville.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå