Gå til innhold

Vaske saueskinn og fleecepledd før bruk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har kjøpt et slikt korthåret sauseskinn på barnas hus som jeg skal ha i vogn og seng. Er det kanskje best å vaske disse før bruk? De lå ikke innpakket i butikken, men lå i en haug sammen med mange andre..tenkte kanskje derfor det er lurt å vaske..eller?

 

Har også kjøpt 2-3 fleece pledd, vasker dere disse også?

Er i full gang med vasking av klær og sengetøy nå, og ble litt usikker på hva jeg skal gjøre med dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer også på det med vasking av saueskinn. De skal jo vaskes på 30 grader men det er vel egentlig ikke nok til å ta knekken på evt bakterier. Men har hørt at det anbefales å legge ting i fryseren et døgn. Da må vi jo være på den sikre siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Eg har kjøpt to slike skinn, eit til vogn og eit litt større til seng/vugge. Eg kjøpte ein slik shampoo meint til å vaske saueskinn (dei sel det som regel der dei sel saueskinna), som er skånsom mot skinnet, held det mjukt OG som gjer det reint :-) Dersom du ikkje vil investere i ein slik shampoo (kostar et par hundrelappar, men du vil måtte vaske skinnet fleire gongar og vil bevare det best mogleg) er nok Milo dugande!

 

Eg vil generelt anbefale på det sterkaste å vaske absolutt alt ein handlar inn, både til deg sjølv og til mini, for i varene som kjem frå fabrikk er det mykje overskuddsfarge og støv som både store og små kan reagere på. Dessutan, sjølv om det er babytøy, kjem ikkje varene særleg reine fram til butikk. Dei ligg gjerne i haugevis i pappesker og har vært frakta longt med post, bil, fly/båt osv.

 

Dei små er jo ekstra utsatt med svært ømfintleg hud/slimhinner osv, så vi gjer lurt i å vere ekstra nøye for deira del. Og spesielt i byrjinga!

 

Lykke til!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, vaske skinn og ihvertfall vaske fleecepleddene.

 

mange som sier det ikke er nødvendig å vaske saueskinnene, bare lufte dem eller noe sånt, men jeg vasker dem. vask på 30 grader på ullprogram. jeg bruker også den shampooen de selger på barnas hus. ull er antibakteriellt :)

 

har voksipose, som også er laget av ull, og det anbefales å legge den i fryseren for lå rengjøre den, og kun vaske den hvis den er virkelig skitten. så hvis det føles bedre for deg å ha gjort det, så kan du jo slenge lammeskinnet i fryseren og :) men det mener ikke jeg er nødvendig da

 

for ikke lenge siden leste jeg innlegg her om at lammeskinnene kan tørkeltromles. det hadde jeg ikke trodd, og har ikke turt å prøve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier at en egentlig ikke treng å vaske lammeskinnet, fordi de er "selvrensende".. Men jeg liker også å få skylt ut av ting, før jeg bruker de.. Jeg bruker den ullshampoen som de anbefaler, å vasker på ullprogram 30grader.. Jeg har tørket mine lammeskinn på badet, å har kammet de med en børste jeg kjøpte på dyrebutikken, med stål? tagger?? Er det hundebørste?? Jeg sa i hvertfall til de som jobbet der hva jeg skulle bruke det til.. jeg kammer skinnet når det er halvfuktigt, og igjen når det er nesten tørt, og det er like mykt og fint etter.. Jeg tror det er lurt og kamme det en gang mens det er litt fuktigt, slik at det ikke krøller seg helt sammen, men holder seg mykt..

 

PS: Har hørt at noen sier at en skal tørke det i kjøligt rom for at skinnet ikke skal bli stivt. Men jeg har ikke hatt problem med mine lammeskinn, å jeg har vasket de fem ganger, kan jeg tenke meg.. jeg har tørket dem på badet, der det er bra temperatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...