skorpi81 Skrevet 20. april 2009 #1 Skrevet 20. april 2009 Jeg leste en artikkel på Klikk.no om at man kan begynne med pottetrening allerede ved 4 mnd alder og at det er bra for barnet å bli kjent med potta på et tidlig stadie. Så når gutten min var 4 mnd, så plasserte jeg han på potta. Han skjønte selvfølgelig ingenting, men satt pent og rolig der en liten stund. (Satt potta ved siden av vasken på badet slik at han kunne se seg selv;) Og det var 1 gang som han faktisk tisset på potta da også. Så innimellom har jeg fortsatt med denne pottetreningen. Litt oftere nå i det siste, og gutten er 9 1/2 mnd. Han sitter ikke like rolig nå da, for nå krabber han og er i litt mer aktivitet, men det går greit. Men tror fortsatt han ikke skjønner noen ting av det. Men når det er sagt har han faktisk tisset 3 ganger på potta i løpet av cirka 1 ukes tid nå. Hehe. Moro:-) Jeg jubler og sier han er flink gutt osv, når han har tisset, men jeg tror ikke han skjønner det. Men han blir i alle fall godt kjent med potta/er ikke redd for den - jeg har hørt historier om andre som er det. Men jeg skjønner ikke de som greier å få barnet sitt pottetrent ved 1 års alder. Hvordan i huleste får de til det? Går det bare av seg selv etterhvert? At de tilslutt skjønner det? Noen som har noen historier, tips eller råd? :-)
Blind Gudinne Skrevet 20. april 2009 #2 Skrevet 20. april 2009 Ungene blir tørre når hodet er klart. Selvfølgelig vil du få tiss og kanskje bæsj når du setter barnet på potte så tidlig- de slipper jo ut det som må ut når de føler for det. Uansett om de sitter på potte eller har på bleie. Men bra han ikke er redd for potta ihvertfall da.
Makko med to små gutter Skrevet 20. april 2009 #3 Skrevet 20. april 2009 Jeg tenkte også jeg skulle begynne å venne gutten til potta... men han hylskriker hver gang jeg har satt han på den. -Aner ikke hvorfor for han griner generelt veldig lite. Så vi sluttet. -Kanskje potta er vond å sitte på?
2 fine små Skrevet 20. april 2009 #4 Skrevet 20. april 2009 I Japan er alle barn pottetrente ved 1års alder. Da slutter de med bleier, det regnes som, tja....litt "usivilisert" eller merkelig å la 2- og 3-åringer gå rundt i bleier, de forstår ikke vitsen med det. Min japanske venninne sa at det er ulike metoder, men en av dem er å tisse seg ut noen ganger, og så blir babyen glad for å slippe det, og slutter dermed å tisse i buksa. (noe som jo den gemene hop i Norge ikke vil applaudere, fordi vi tenker mer på babyer sine følelser her i Norge - følelser vi noen ganger kanskje projiserer på dem?? - hvem vet). En annen metode er et de se større barn gå på do, ofte, og så får de selv lov også og det er stas. Vår første var tørr som 2,5åring, og da var det litt samme metode, en litt verdigere kombinasjon av de to ovenfor her. Det tok tre dager og masse kjærlighet og tilbud om do, og så var det i boks. Ingen potte forresten, rett på do. Får se med denne her, men sikter meg inn på at hun godt kan være tørr til hun er 2, i hvert fall så noenlunde. Husker en historie om en 5åring som nektet å bæsje på do, insisterte moren på og så var de på hytta og moren sier litt panisk ut i luften: "Herregud, vi har glemt bleier!!" "Da får jeg heller bæsje på do da mamma". Say no more...
Yo&La+spire Skrevet 20. april 2009 #5 Skrevet 20. april 2009 Og ikke bare i Japan....I store deler av verden er det uvanlig at barn over 2 år går med bleie. Vi begynte "seint"...prøvde med potte før D var 1 år, men hun ville ikke. Så skulle vi ut å reise og la prosjektet på hylla. Når vi kom hjem var hun 22 mnd, og starta vi med skikkelig dotrening (hun ville heller sitte på do med doring enn på potte). Nå er hun nettopp fylt 2 år og er så og si tørr. Hun bruker bleie i barneparken, men tisser lite i den, og vi håper de vil gå med på å kutte nå. Om natta bruker hun bleie. Med neste vil eg definitivt begynne før, og gjerne ha barnet tørt før det er 2 år. Inne på tettinntil.no finner du et underforum for EC (potte/dotrening). Veldig mange der har barn som har sluttet tidlig med bleie, og noen har startet treninga fra babyen ble født og brukt veldig lite (ingen?) bleie. Det er definitivt mulig! Tror nok ikke det barna sin "feil" at de bruker bleie så lenge, er nok heller foreldre som vil gjøre det lettest mulig ved å vente til barna selv sier de vil slutte. Men babyer er født med evnen til å gi beskjed når de skal på do, og lærer man seg å lese disse signalene så er jo resten lett! (barna mister denne evnen etter å ha brukt bleie en stund, og må trene den opp igjen da ved 2-3-4 års alder)
*En rosa og en blå* Skrevet 20. april 2009 #6 Skrevet 20. april 2009 Tja, vil ikke kalle det pottetrening, heller pottetilvenning, omtrent slik som du. Har satt snuppa på potta jevnlig siste 2 mnd'ene. (hun er 9 mnd) Hun har både tisset og bæsjet på potta flere ganger, og også noen ganger på do (når jeg har vært ute og reist og ikke hatt potta der). Jeg setter henne bare på potta av og til for å venne henne til det. Og noen ganger når jeg ser at hun begynner å bæsje (det ansiktsuttrykket er ikke til å ta feil av...) så har jeg satt henne på potta i stedet for å la henne gjøre fra seg i bleien. Tror ikke jeg vil klare å gjøre henne tørr tidligere enn vanlig, for hun begynner jo i barnehage til høsten, og jeg vet at barnehageansatte ikke kan følge henne opp videre. Men kanskje hun etterhvert vil synes det er bedre å bæsje på potta enn i bleia, og sier fra om det? Tar det som det kommer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå