Gå til innhold

Sterilisering av alt mulig

Anbefalte innlegg

Gjest Tale30
Skrevet

Misforstå meg rett.. jeg er helt enig i at smokker og flasker osv skal steriliseres. Men jeg kom til å tenke på noe når jeg så på jenta mi som hadde en halv bamse inne i munnen. Hva hjelper det egentlig å sterilisere smokk og flaske når disse små spiser på absolutt alt de kan få tak i ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sluttet å koke flasken da ungen var så stor at alt hun fikk tak i ble puttet i munnen - da vasket jeg dem enten i oppvaskmaskinen eller med varmt såpevann og skylte dem etterpå.

Gjest Tale30
Skrevet

Jenta mi er 3,5 mnd. Kan man slutte å koke da?

Nå koker jeg smukker, biteringer, flasker og koker vannet som skal drikkes.

Gjest Tale30
Skrevet

Det er vel egentlig ikke det å koke som er problemet, men heller hva det vil si at hun putter absolutt alt i munnen.. bamsen har jo likgget litt rundt mener jeg, men hun er helt manisk. Dyner, bamser, fingre, andres fingre, alt skal inn i munnen.

Skrevet

I den spedbarnsboka man får på sykehuset står det:

Kok flasker og smokker, i hvert fall de første ukene..

Jeg kokte flasker de første fire-fem ukene, nå koker jeg bare smokker..

Skrevet

Sett flaskene på øverste hylle i oppvaskmaskinen og vask på et skikkelig program, over 60 grader, det holder i massevis..

Men jeg har faktisk kokt flaskesmokkene så lenge de har brukt dem jeg. Har ikke vasket de i maskin, og melkebakterier skal man være litt forsiktig med..

Duploklosser, biteringer osv tar jeg også i oppvaskmaskinen av og til, bare putter de i en vaskepose for undertøy. Men jeg steriliserer ingenting.

Gjest Tale30
Skrevet

Vi har ikke oppvaskmaskin. Sikkert de eneste i Norge. hehe.

Skrevet

Da eldstejenta vår her i huset begynte så smått med flaske da hun var 10 mnd, og da gikk vi til innkjøp av mikro og sånn steriliserings stativ. Herregud, da hadde vi lite peil, he-he:0! Koke flaskene når ungen nærmer seg året.

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg har ikke peiling i alle fall :)

Men, hva med alle disse tingene de putter i munnen rundt 3-4 mnd. Det er vel ikke noe å stresse over? Jeg kommer jo aldri til å klare å holde alt rundt henne rent. De har vel bare godt av å sakte men sikkert tilvenne seg litt bakterieflora :) Det er jo det de siser, at grunnen til at det er en så stor eksplosjon av eksem osv er at barn ikke gradvis møter bakterier osv når de er små fordi miljøet rundt dem er helt sterilisert :)

Skrevet

Jeg ville ikke bekymret meg noe særlig for det i allefall. Magnus og spiser på det som er, og ikke alt er vel like rent bestandig! Men sånn får det være! Et for rent miljø er jo ikke bra det heller :) Tenker jeg! Magnus har forsåvidt ikke vært værken flaske eller smokkbarn, men hadde han vært det ville jeg nok ikke kokt lenger enn strengt tatt nødvendig - seks til åtte uker kanskje :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...