Gå til innhold

Noen barnevernsbarn her som har lest journalen sin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har selv vært et såkalt barnevernsbarn og lurer på om jeg skal kontakte BV for å lese den gamle journalen min. Jeg er litt skeptisk, da jeg tenker at det kan dukke opp "glemte og fortrengte" minner som kan være vanskelig å lese om.. Jeg er litt ambivalent.. I utgangspunktet er jeg et typisk løvetannbarn som har klart meg bra, god utdannelse og ikke noe tull++ Men, jeg lurer alikevel på om jeg er sterk nok til å takle å lese alt jeg var igjennom..For det er jo som sagt mye jeg mest sannsynlig har glemt. (Det skal sies at BV var inne i bildet i ca 5 år før jeg ble flyttet på fosterhjem, så det er nok mye grums å lese)

Noen som har erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen erfaring som barnevernsbarn, men i forhold til jobb. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med barnevernet, hvor du kan få snakket med noen om dette. De vil kunne gi deg råd om hva du bør gjøre.

Jeg vet om flere som har lest i mappene sine. Men mange som også velger å la være. Ofte pga grunner som din.

Skrevet

Du kommer til å få flashback. Jeg har lest mappen min, og det kom fram mange ubehagelige minner, og jeg gråt en del etterpå. Jeg fikk også en god del sinne som jeg har måttet bearbeide mot foreldrene mine etterpå.

Gammelt skrot har dukket opp. Jeg har også fått vite MYE som jeg ikke visste om mine foreldre. ALT står jo der om dem også. Både medisinske ting som at mamma har søkt hjelp pga aborten hun tok da jeg var lita, og at faren min var innlagt på psykiatrisk, og ,mange andre ting. Vær forberedt på at du kommer til å lese mange triste ting.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Får se hva jeg gjør.. Ettersom jeg var under BV i 8 år er det vel en haug av papirer kan jeg tenke meg.. Men, om jeg skulle ønske å lese den, er det bare å kontakte BV også får jeg den tilsendt i posten? Eller må jeg opp dit å hente den? (Har ikke kjempe lyst til det..)

Nei, det skal ikke være så lett alltid.. Men, jeg føler jeg må lese journalen for å forstå alt om meg selv.. Føler at noe "mangler"... Det er litt vanskelig å forklare..

Skrevet

HI, det er ikke så mange som ber om mappen sin der.

Du skriver til kommunen du var barnevernsbarn under, og gir dem fullmakt med underskrifta di, til å få ut alt som har med saken din å gjøre. Så sender de deg dokumentene du har krav på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...