Gå til innhold

Blir så trist når jeg ser ustelte graver.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff...var på gravstedet til besteforeldrene mine i går for å stelle litt. Og det var en del ustelte graver der. Greit at noen graver var gamle, men det var en grav jeg la spesielt godt merke til. En liten jente som døde i krybbedød 2 mnd gammel i 1980. Der var ingen blomster, bare visne blad og tørr jord. Jeg kjenner til familien til denne jenta og begge foreldrene er oppegående og hun har tre godt voksne søstre som bor 10 minutter unna med bil..

Hvilken grunn har man til å ikke stelle gravene til sine nærmeste?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig. Graven ved sidna mine besteforeldre står også alltid ustelt.

Blir til at vi kjøper med en ekstra blomst og planter på den, er så trist. Er en gammel person så er jo ikke sikkert hun har slektninger i byen.

Skrevet

Kanskje er det ikke alle som synes det er hyggelig på kirkegården? Kanskje føles det for vanskelig å dra på kirkegården for å stelle graven til en person man var veldig glad i? Og så er det ikke alle som har det samme synet på døden, etterlivet, etc. - og en grav er for dem kanskje bare en grav?

Det aller viktigste er vel at noen elsket menneskene under gravsteinene mens de levde, ikke hvor mange som stiller opp for å stelle gravene etter deres bortgang.

Ikke la oss gjøre gravene også til en dib-ting - det er ikke om å gjøre å ha den flotteste grava.

Skrevet

Gjøre det om til en dib ting? Snakker ikke om å ha den fineste grava, men å ta seg 5 minutter og avse litt respekt.

Skrevet

Blir mer trist når jeg hører om de som ikke orker/bryr seg om og forlenge festeavgiften for graver og det blir gravd ned andre mennesker på andre sine graver. Den avgiften burde i bunn og grunn vært avviklet, selv om det ikke er allverdens penger heller! Tenker da spesielt på de som har pårørende i utlandet og kanskje ikke vet at festeavgiften er i ferd med og gå ut fordi de ikke fikk en sjanse til og betale!

Skrevet

Ja, er rart at ikke uttrykket "DiB-ting" har fått sin egen ordforklaring hos Cappelen "om å gjøre å være best".

Ikke alle har samme syn på dette med graver, og for noen holder det sikkert langt om bare de ansvarlige for kirkegården klipper gresset. Når det er sagt er det mange måter man kan vise aktelse for menneskene som 'var' på - og blomster på grava er bare èn av dem. Du mener ikke seriøst at du tror at ingen lenger bryr seg om de avdøde bare fordi de ikke steller gravstedet?

Skrevet

Jeg har en venninne som mistet moren sin for noen år siden. Hun sier til meg at hun sjeldent er på graven. Jeg syns det var litt rart, så jeg spurte henne hvorfor.. Hun sa hun ikke trengte å dra på graven for å tenke på mamman sin. Jeg synes det var veldig fine ord faktisk :)

Skrevet

Nei, det tror jeg ikke og det har jeg heller ikke sagt. Men at jeg synes det er trist å se ustelte graver er vel ikke så utrolig rart?? Når de fleste gravene bugner over av blomster, så ser det unektelig litt trist ut med en ustelt grav, ja. Hvorfor så hissig?

Skrevet

Nå er jeg ikke hissig, selv om det sikkert kan oppfattes slik når jeg utelater smilys. Jeg bare svarte deg på hvorfor noen ikke (vil) stelle gravstedene til sine kjære, og påpekte videre at man ikke nødvendigvis er respektløs selv om man ikke gjør dette. Stiller meg litt uforstående til tanken på at man respektløs dersom man ikke planter blomster på grava faktisk.

Min ting er å sette lys på gravstedene til jul og nyttår, mest fordi det er i høytidene vi merker tomrommene etter disse menneskene - vi har lært oss å leve uten dem i hverdagen, men til fest er det likevel litt stusselig. De døde er borte, lysene tenner vi fordi vi savner dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...