Gå til innhold

Fryseforsøk - noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Prøver meg igjen med litt mer generell overskrift.

Jeg skal forhåpentligvis i gang med fryseforsøk på klinikk Hausken i løpet av våren/sommeren. Har fått litt info om medisinering og forstår at regimet er ganske mye mindre komplisert enn ved full ivf med uttak. Men er det noen her som har vært gjennom fryseforsøk som kan fortelle meg hvordan det går for seg? Hvordan er det med bivirkninger av medisinene?

Og så lurer jeg på en ting til. Eggene våre ble fryst ned på dag 6 etter befruktning - aner ikke hvorfor de ventet så lenge men sånn ble det. De var kommet til blastocyststadiet da de ble puttet i frysen.

Vil det da være sånn at "rugetiden" etter innsetting blir kortere? Vil jo tro at egget fester seg med en gang hvis det går bra. Hvor lenge må jeg ruge før jeg kan teste da?

Veldig takknemlig for alle svar - har lyst å begynne de mentale forberedelsene mens jeg venter på å få gå i gang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei *håp i magen*!

Kan prøve å svare på det jeg vet! Jeg har 2 ganger vært igjennom stimulering til fryseforsøk, men desverre måtte avbryte begge ganger pga eggene ikke overlevde:( Måtte faktisk avbryte nå på fredag og vi holder også til hos Hausken.

Er sant at det er mindre komplisert med fryseforsøk med tanke på medisinering, mindre pes og man slipper det verste og der er jo uttak;)

Er 2 måter man kan ha fryseforsøk det ene er der du får medisiner så dem kan kontrollere det og det andre er i naturlig syklus.

Er mest vanlig at dem kontrollere det tror jeg og antar det er det du skal ha.

Jeg var allerede nedregulert så fikk ikke mens før oppstart men husker jeg rett fra forrige forsøk er det vanlig å starte med hormontabeletter som progynova 1-2 mensdag. Dette tok jeg 3 nganger om dagen, ul tar man ca 9-12 dag for å sjekke tykkelsen på livmorslimhinnen og den mener hausken og dem bør være på minimum 8mm. Dersom alt ser bra ut på ul så avtales insett etter hvor mange dager etter eggene ble fryst ned, jeg hadde inn sett 3 dager etter. Når jeg hadde blastocyster som deg måtte jeg vente ca 5 dager etter ul før insett for det har noe å si for du skal gå fra ul til insett på progesteron preparater for å klar gjøre livmore til å ta i mot egget. Har du fryst ned på 2 dager er det vanlig å gå på progesteron ca tilsvarende før insett om du skjønner.

Ved naturlig forsøk slipper du medisiner ,man følger din naturlige syklus og må bruke eggløsningstester ol for å sjekke når du har eggløsning osv, klinikken har litt mindre ktr da så dem ønsker vel oftes at du går på medisinene. Dette kan jeg ikke så mye om, men det er det kanskje andre som kan!

Tror det er vanlig å teste 14 dager etter selv om man har fått satt tilbake blactocyst, kan jo hende man kan teste noen dager tidligere da ikke en evt eggløsningsprøyte vil gi falskt positivt. Men om egget fester seg tidligere pga at det er blactocyste er jeg ikke sikker på.

Ønsker deg lykke til og håper fryseforsøket blir velykket!!!

Skrevet

Hei Alid@ og takk for svar:o) Har lest om det siste avbrutte forsøket ditt, så utrolig kjedelig at det skulle gå sånn. Hva er planen videre for dere nå da? Er det "tomt" i frysen?

Har snakket med de på hausken og det hørtes ikke ut som de hadde planer om å sette inn på naturlig syklus. Fikk en kort forklaring av medisinering og prosessen i det hele, det høres jo greit ut. Men har du hatt noen bivirkninger av medisinene?

Vet egentlig ikke helt hvorfor de ventet så lenge før de frøs ned eggene... Kan ikke helt begripe hvorfor det skal være forskjell, at de fryser ned noen på dag 2 og andre på dag 3,4, 5 eller 6 som i vårt tilfelle. Krysser i alle fall fingrene så innmari hardt for at eggene mine overlever og blir til en liten bebis eller kanskje til og med to - det hadde bare vært fantastisk.

Lykke til videre til deg - vi får håpe og tro at det skal ordne seg for oss snart!

Skrevet

Hei igjen:)

Ja det var trist at det gikk sånn, men sånn er det nu desverre må bare være forberedt på nedturene når man holder på med ivf;) Fryseren er desverre tom nå så begynner med full stimulering ved mens om ca 14 dager så da blir det uttak i juni en gang og vi satser på blactocyste denne gang i stede for egg på frys i og med at vi har hatt flere negative forsøk og den lange reisen for evt avbrutte frysforsøk som det ble nå. Men vi gir oss ikke, er nyoperert så det er jo i tiden framover våre sjangser er best med tanke på at endoen min er ikke så aktiv nå;)

Ja regnet med du skulle ha hormoner og synes det var mye letter prosess enn ved full stimulering. Du har tross alt bare tabeletter du skal svelge 3 ganger om dagen i forhold til nesespray, sprøyter osv. Dessuten tar det jo kortere tid til insett ca to til to og en halv uke etter oppstart i forhold til ca 6 uker ved full stimulering.

Mine bivirkninger ved denne stimuleringen var kvalme i starten, men det kan hende var fordi jeg hadde vært 3 mnder fri for østrogen, for så å plutselig få høye doser av østrogen så var sikkert bare en overgang. Var egentlig glad for å få begynne på dem for var veldig plaget med hetetokter før jeg begynte på dem. Ellers merket jeg at magen begynte å trøbble litt når jeg fikk østrogen igjen, men det var nokk pga at jeg har endo så tror ikke det er noe du blir plaget med dersom ikke du har det! Så alt i alt gikk det jo veldig greit, jeg blir mye dårligere med full stimulering og da mest med endoen, får magesmerter ol.

Vi reagerer jo så forskjellige på disse medisinene så håper du er heldig å slipper noen plager med dette!

At dem frøs de ned på dag 5 var vel for at dere hadde innsett 5 dager etter uttak??? Dersom de setter inn på 2 dag så blir de vel fryst ned da som jeg har skjønt det.

At de setter inn på 2 dag er for at dem mener vel at dersom det er jevnt over god kvalitet og det er unge folk med lite forsøk bak seg så mener de at eggene har det best i livmora. Dersom man er litt opp i årene har slitet med dårlig eggkvalitet, har mange forsøk bak seg ol. så ønsker de å se ann eggutviklingen i flere dager, da kan dem se hvilke egg som har best potensiale da flere kanskje allerede har falt i fra og dem sitter igjen med de beste eggene. Når det er blitt blactocyste kan man jo ikke lengere telle cellene og er da et godt stykke på vei i videre utvikling og større sjangse til å lykkes på den måten. Men har ikke hørt om at dem har fryst ned på 6 dag... Vel var sikkert en grunn til det;)

Har dere mange egg på frys?? Krysser fingrene for at det blir bebis på dere!!!

Skrevet

Oj, ble litt langt å rotete med mange skrive leifer men du forstår sikkert va jeg mener;) Klokken begynner vist å bli mye nå så får skylde litt på det... Hi,hi.

Skrevet

Er det som er så rart skjønner du, for vi hadde innsett på dag 3. (Eneste grunnen til at det ble 3 dager og ikke 2 var at vi hadde uttak på en fredag.) Likevel ble ikke eggene fryst ned før 3 dager etter det igjen. Hmm... Får ringe og spørre dem.

Dette var vårt første ivf-forsøk og vi er det man så flott kaller uforklarlig barnløse. Jeg er en ungdom på "bare" 29 år. Kvaliteten på eggene var ifølge Hausken nærmest perfekt, og vi ble jo gravide også. Men som du sier - det var sikkert en grunn til at de lot eggene bli 6 dager før de frøs dem ned. De vet jo hva de driver med på Hausken!

Har bare to i frysen så vi krysser alt vi har for at de overlever opptiningen og at håpet i magen får selskap av en spire eller to!

Hvis ikke blir det nok offentlig på oss, hadde bestemt oss for å prøve Hausken en gang først. Har ikke råd til flere der i første omgang og kjøpte også bare en enkel behandling.

Krysser fingrene for deg også - håper operasjonen var det som trengtes for at spiren skal sitte! Lykke til!!!

Skrevet

Ja skjønner, de ville nokk satt inn på 2 dag, men det ville jo blitt på en søndag så derfor ble det insett på dag 3. Er sikkert fordi dere er unge, hadde flotte egg og lite forsøk bak dere at dem ville sette inn tidlig på dere. At dem har valg å fryse dem ned flere dager etter aner jeg ikke hvorfor, men som sagt det har dem sikkert en grunn for og ja dem vet hva dem holder på med der;)

Er nokk lurt å ringe dem dersom du vil få svar på det spørsmålet.

Må si dere var heldige at dere lyktes på første forsøk i og med at dere bare hadde kjøpt et forsøk, så gratulere så mye!!!

Men det høres ut som dere responderer bra på ivf så trur nokk dere vil lykkes seinere også. Og da er det kanskje greit å tenke på det økonomiske så trur det er et lurt valg av dere selv om man helst ville gått til Hausken;)

Ønsker deg lykke til videre i svangerskapet og videre med fryseforsøk i jakten på flere bebiser!!!

Skrevet

Vi er dessverre ikke gravid lenger, det var visst ikke vår tur å få en liten en helt ennå.... Men som du sier - det virker som om ivf funker bra på oss så vi må jo bare satse på at vi skal være så heldige å lykkes i å bli gravid flere ganger!!!

Lykke til til deg også! Og takk for svar og god info :o)

Skrevet

Beklager, men har vist missforstått da jeg trodde du var gravid nå...

Trur som sagt at det kommer til å gå bra for dere til slutt er bare å stå på videre!!!

Klem!

Skrevet

Nei dessverre... Hvis du klikker på nicket mitt så ser du historien vår i korte trekk. Men ja - vi skal stå på videre og det kommer til å gå bra for oss, en vakker dag!!

:o)

Skrevet

Det var en fryktelig trist lesning *håp i magen*

Veldig trist og leit at dere har måtte oppleve det:(

Har sev hatt en MA men det var i uke 10 så hadde ikke gått så lenge som deg, men vi også fikk se på ul og var helt opp i skyene da, men da vi skjønte at det gikk galt ble vi helt knuste:(

Så skjønner godt at dette har vært tøft for dere.

Godt å høre at dere er klare nå til å gå på med nye forsøk sånn at dere snart kan få den etterlengta babyen deres;)

Mange klemmer!!!!

Skrevet

Ja livet er ingen spøk. Lei for å høre om MAen din og, forferdelig å miste uansett når det skjer. Kan ikke fatte og begripe at sånt skal skje med oss som har ventet så lenge:o( Tror nok sorgen blir større for oss selv om den selvsagt er stor for andre også! Vi må liksom samtidig ha usikkerheten og alle tankene som følger med denne uendelige prøvingen.

Av og til kan det være fristende å gi opp, for denne prosessen tar så mye plass i livet. Men det går ikke an å gi opp... Det skal gå bra til slutt og da vil alt være verdt det!

Vi får følge med hverandre fremover og se hva sommeren og høsten har å by på... Forhåpentligvis vil det komme gode nyheter både her og der! :o)

Skrevet

Ja det er tist uansett når en mister og tror også det er ekstra trist for oss som trenger hjelp, vi kan liksom ikke bare kose oss i sengebingen noen ganger så er vi gravide igjen:(

Man vet ikke hvor mange forsøk til man må ha, hvor lang tid det tar, hvor mye penger man må bruke eller om man evt vil lykkes igjen.

Selgsagt er det trist for alle som mister, men tror som sagt det er litt mere sårt for dem som sliter i tilegg med å bli gravid.

Nei vi skal ikke gi oss, er bare å stå på videre så blir vi nokk belønnet en vakker dag:)

Vi får følge med hverandre å heie litt så går det nokk bra:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...