Gå til innhold

Dere med barnehagebarn og termin i sommer (-gjerne studenter..)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge ferie skal barna deres ha fri fra barnehagen? Og skal de i barnehagen rundt termindato?

Jeg er utrolig usikker på hva vi skal gjøre, så kanskje vi blir klokere av deres valg:)

På den ene siden så er jeg student og har lang sommerferie, med andre ord masse av tid til å kose med eldstebarnet før ny baby kommer. Samtidig så lurer jeg på om hele sommeren med barnehage-fri er bra for barnet? (Altså, om barnet da må innkjøres på ny til høsten, pga det er så lenge siden sist?)

Og hva er lurest rundt termin? Ha barnet i barnehagen og bli hentet av en annen, når fødsel setter inn, eller at vi foreldre selv leverer barnet til barnevakten for å dra til sykehuset?

Barnet vårt er veldig utadvendt, men har vært svært lite hos barnevakt (pga lite utvalg barnevakter).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde termin 10. juni med nr 3. Da valgte vi å dele opp ferien litt det året og satte opp 2 uker med ferie fra 2 uker etter termin og 1 uke rett før nytt barnehageår. Gutten vår kom 2 dager over termin, så da hadde jeg nesten 2 uker på å komme meg skikkelig til hektene igjen før de andre to var hjemme (de var da godt 4,5 år og 2,5 år). Var veldig deilig å dele opp ferien dere litt siden jeg ikke orket så mye etter fødselen og vi ikke reiste så mye rundt med liten baby.

Nå har jeg termin 9. august med nr 4, vel 2 år etter nr 3 kom, så vi har valgt å ta ut de tre første ukene etter skoleslutt, dvs siste uken i juni og de to første i juli. Resten av sommeren har de plass i barnehagen og eldste skal også på SFO (er ikke andre barn her han kan leke med), emn klart de skal få kortere dager og evt fridager innimellom når det passer deg slik! :-) Er veldig glad for at jeg får de siste ukene før termin i fred hjemme, og også tiden rett etter fødselen. Vet av erfaring at ejg trenger fred rundt meg rett før en fødsel, er mye dårlig da, og at det er deilig emd ro rundt seg de første ukene etter en fødsel.

Hos oss ble eldstemann hentet i barnehagen av besteforeldre når nr 2 kom, med nr 3 kom naboen over og overnattet siden vi reiste sent på kvelden, og naboene leverte dem i barnehagen og der ble de hentet av besteforeldre. Blir vel noe av det samme denne gangen også vil jeg tro. Vi har lang reisevei til sykehuset (1,5 time) og kan få kjapp fødsel, så kan/vil ikke ha ungene med i bilen når riene er begynt og kan heller ikke vente hjemme på at besteforeldrene skal komme (de har nesten 1,5 time å kjøre) i tilfelle det går veldig fort.

Så slik velger vi :-)

Skrevet

Jeg har også tenkt litt på dette..

Jeg har termin 22 juni, men regner med jeg går over. Har satt opp ferie fra bhg fra andre uka i juli, da MÅ nr 2 ha kommet og vi får dermed født mens storesøster er i bhg. Har et håp om jeg skal komme meg litt raskere enn sist, så har tatt henne fri i tre uker mens pappan også har ferie så kanskje vi kan finne på noe.

Om alt går bra ønsker jeg å dra hjem så fort som mulig fra sykehuset sånn at storesøster ikke skal føle vi er så lenge borte -samtidig som det er vanlig barnehage-hverdag sånn at vi får litt ro hjemme.

Skrevet

Jeg har termin 22.juli. Jeg har muntlig 16.juni. Og ferie etter dette.

Jeg skal ha guttungen hjemme fra barnehagen fra mandag 22.juni til fredag 10.juli. Da er det 1,5 uke til termin og jeg tar ikke lenger sjansen på å ha ham hjemme. Mannen skal jobbe hele tiden da, så derfor så prøver vi å gjøre det slik.

Skrevet

har termin 28 mai ( 24 mai i følge desse sidene) og sønnen min skal gå i barnehagen til 26 juni, da skal vi på ferie. Da har han 3 ukers ferie samenhengende.

sist gang fødte jeg litt før termin og var i kjempe form etter fødselen ( hjemme innen 24 timer) og håper det går like fint denne gangen, men sønnen min skal likvel ha plass i barnehagen slik at han får leke med jevnaldrende og mamma og pappa får ta seg litt inn igjen de første ukene.

Han har forøvrig fri en dag i uka og vi kan jo holde han hjemme når vi ønsker det.

Vi har dårlige erfaringer med å ta han ut av barnehagen hele sommeren, da ble det ny tilvenning osv når han skulle begynne igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...