LilleBjella Skrevet 19. april 2009 #1 Skrevet 19. april 2009 Her har vi nettopp startet med dette, og jammen vet jeg ikke helt hvordan jeg skal organisere meg lenger. Så trenger noen innspill. Har derfor følgende spørsmål: 1. Hva slags vogn har du? 2. Hvor og hvordan oppbevarer du vogna di når du ikke bruker den? 3. Hva bruker du oppi vogna, og hva kler du barnet (sånn nå på våren)? 4. Sover småtrollet like bra i sportsvogna som i bagen?
LilleBjella Skrevet 19. april 2009 Forfatter #2 Skrevet 19. april 2009 Svarer selv jeg 1. Har både en OTH som er fravendt, og en Emmaljunga Mondial som kan snus begge veier. 2. Kan ikke dra med meg vogna inn i leiligheten, men har den utenfor i svalgangen. Står under tak, men er likevel ute. Så siden jeg ikke kan ta av sportsdelen og bære med inn, er jeg litt bekymret for at den skal bli stygg, ramponert eller stjålet. Ønsker meg et vaskerom med egen inngang! 3. Har lagt lammeskinn i bunn, og i dag brukte vi bare dyne over. Gikk overraskende bra. Kledde tjukken i lue, fleece-aktig jakke og bukse. 4. Syns søvnkvaliteten på turene er betrakelig dårligere nå. Vogna er såpass mye mer åpen, tror kanskje det er derfor...
*En rosa og en blå* Skrevet 19. april 2009 #3 Skrevet 19. april 2009 1. Emmaljunga City Cross 2. I gangen vår 3. Dunpose. Barnet har på seg strømpebukse, body, fleecejakke og lue. 4. Sover like bra! ;-D
Frøken Freken Skrevet 19. april 2009 #4 Skrevet 19. april 2009 1. Bugaboo Cameleon 2. Understellet står i yttergangen, sammenslått, tar relativt liten plass. Sportsdelen står... i stua eller på et slags stellerom som er mellom stua og kontoret. (Bor i liten leilighet, men bare vent til vi tar i bruk 270m2 om noen uker) 3. Sitter på lammeskinn som hører til i Odenwalder Lammy xl posen, det har hull til seler. Snuppelure har på seg body (bomull), strømebukse, bukse, genser og ytterjakke (vindtett)/ eller strikkajakke, og så et par babytepper over. Dette med teppene er ikke noen god løsning, Har derfor bestilt meg buggysnuggle-pose i dag, det er en pose i 4lags fleece, som passer godt vår og høst, den har glidelås helt rundt. 4. Nei. Men tror hun kommer til å gjøre det etterhvert? Selv om setet kan legges helt flatt blir jo bena liggende likt som når hun sitter, altså i vinkel om du skjønner.
Frøken Freken Skrevet 19. april 2009 #5 Skrevet 19. april 2009 Ja og så har hun på seg lue og ullsokker m reima-"posesko" over, da...
LilleBjella Skrevet 19. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 19. april 2009 Ahaaa...jeg kan jo legge vogna sammen, for så å ta den inn i gangen. Smart du frekkis.
venos Skrevet 19. april 2009 #7 Skrevet 19. april 2009 1. Emmaljunga Edge Duo 2. I bilen eller på gjesterommet 3. Saueskinn, ullbody, strømpebukse, tynn ulljakke og bukse, ett tynt teppe over. Jenten min er god og varm da! 4. Prøvde sportsdelen for første gang i dag, og hun elsket å se alt rundt seg når vi gikk tur, men når hun sovnet sov hun like godt! Vognen min er tett selv om det er sportsdel, og beina dingler ikke hvis du tar opp den nederste delen, da ligger hun akkurat likt som i baggen!
trillemamma Skrevet 19. april 2009 #8 Skrevet 19. april 2009 1. Vi har en 5 år gammel Simo, den klassiske stilen med 4 hjul. 2. Vi bor i blokk og vognen står i inngangspartiet sammen med sykler og andre barnevogner, med mindre den ligger i bilen. 3. Nå har det jo vært veldig varmt her, sånn at jeg har gått uten jakke. Hun har sittet bare i inneklær, og når det har vært litt kaldere har hun hatt på seg en ulljakke. Også vognpose som er åpen. Er på tide å legge vekk vognposen nå, fram med dyne. 4. Ja, men vi må ofte dekke til åpningen før hun sovner, det slapp vi med bagen.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 19. april 2009 #9 Skrevet 19. april 2009 Trenger ikke gå over til sportsvogna allerede, da bagen på City Crossen min er stoor og god...he he he he;)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 19. april 2009 #10 Skrevet 19. april 2009 Jo, og en ting til; hva er egentlig vitsen m å slutte å bruke vinterpose og gå over til dyne istedet, når man da må kle på ungen hundre-og-ørti lag m klær, i tillegg til tepper og saueskinn? Skjønner ikke helt d jeg, synes d er mye lettere å fortsatt bruke posen, med bare ett lag tynne klær under..
Gjest Skrevet 19. april 2009 #11 Skrevet 19. april 2009 1. Hva slags vogn har du? GT Safari. Full liggestilling, men ganske åpen kalesje, så det skal ikke store vindpustet til før jeg må fram med stormtrekket. 2. Hvor og hvordan oppbevarer du vogna di når du ikke bruker den? Knøttliten leilighet, men vogna blir heldigvis knøttliten når den slås sammen òg, pluss at det er fort gjort og kan gjøres mens voksiposen ligger i den, så den står i gangen. Tar 4 sek å slå den ut igjen. 3. Hva bruker du oppi vogna, og hva kler du barnet (sånn nå på våren)? Bruker hjemmelaga voksipose, har gjort det hele vinteren òg. Ganske tynn dyne inni. Jenta vår har på strømpebukse og body, og sånn tynn Janus-dress. Bomullslue. 4. Sover småtrollet like bra i sportsvogna som i bagen? Absolutt, men da altså når vi bruker stormtrekket. Når hun ligger og sover ute i vogna står hun under tak og utenfor vær og vind. I dag sov hun 3 timer i strekk!
Gjest Skrevet 20. april 2009 #12 Skrevet 20. april 2009 1. Emmaljunga smart duo til lille (9 mnd) og Quinny speedi til store (2,5 år). 2. Emmaljunga'n parkert i gangen, quinny'n slår vi sammen og setter bak sofaen- ved altandøra. 3. Lille: sitter på lammeskinn i allroundposen som fulgte med vogna - har med et strikka ullteppe om det blir kaldt for å pakke rundt henne. Har voksi, men den pakka vi bort for en måneds tid siden i fare for å koke henne bort Hun har på body og strømpis + strikka ullklær, lue og votter, og ullsokker - litt pluss minus etter været selvsagt. Har på regntrekket hvis det blåser det minste, for hun har angst for vind i ansiktet Store: hvis hun skal sove ligger hun i body+strømpis og hjemmestrikka ullklær pluss sånn hette-ullue ("ørebarn", så her skal det i alle fall ikke fryses på toppetasjen. Og alle andre luer plukker hun bare av i søvne), ullsokker og et tykt ullteppe pakka rundt seg. Har lammeskinn i vogna til henne og. Er vi ute på farten er hun som regel opp og ned av vogna ustanselig, så da har hun jo på vanlig yttertøy. Har regntrekk for å beskytte mot vær og vind til henne også, den speedien tilbyr ikke mye ly i seg selv... men med trekket er det riktig så lunt og koselig der inne 4. Tja, like bra eller like dårlig, alt etter som? Den store er et vanedyr som kunne sovet hengende opp ned i et tre om man fortalte at det var duppetid. Lille har alltid sovet rimelig elendig på dagtid, men hun sover like "godt" i sportsdelen som hun gjorde i bagen Blir så lunt og fint der inne når man legger ned ryggen og pakker til litt at det er jo nesten ingen forskjell egentlig.
Mjølkekua Skrevet 20. april 2009 #13 Skrevet 20. april 2009 1. Oth 2. I trappeoppgangen 3. Lammeskinn og dyne. Han har strømpis, body + bukse og ulljakke. I går var han for varm, da erstattet jeg dyne med teppe. 4. Nei. Denne sportsdelen er helt ny for han (begynte forrige uke), og jeg må innrømme at vi ikke har hatt helt hell med bruken. Han har vært litt urolig, noe jeg tror skyldes at han er vant til å se meg når han ligger. Jeg får bare satse på at han venner seg til på sikt.
LilleBjella Skrevet 20. april 2009 Forfatter #14 Skrevet 20. april 2009 Jo det skal jeg fortelle deg: Jeg brukte bare et tynt lag med undertøy i posen vår da det var på det kaldeste i vinter. Og da blir det litt overkill å kle han naken, mener jeg. Under dyna har jeg da undertøy, pluss en jakke og en innebukse, pluss et ekstra par sokker. Syns ikke det kvalifiserer som hundre-og-ørti lag med klær. Nå har jeg forresten den emmaljunga-vogna med den aller største bagen, så kunne sikkert brukt den til han var ett år. Men han nekter å ligge der... Greiere da å bytte til sportsvogn, enn å sitte inne i det fine været.
Frøken Freken Skrevet 20. april 2009 #15 Skrevet 20. april 2009 Kan jo være for eksempel at du vil løfte lille flis opp litt, og da er det greit hun har klær på. Jeg har uansett en pose som er ALT for varm til vestlandsvinter, så vestlandsvår er i allefall uegnet bruk til posen.
den fabelaktige milly Skrevet 20. april 2009 #16 Skrevet 20. april 2009 1. Teutonia Spirit 2. Hm, før vi tok i bruk sportsdelen sto understellet igjen i gangen utenfor leiligheten, og bagen ble med inn. Men nå står vogna utenfor leiligheten om dagen, og så tar vi den inn om natta. Best slik, selv om det blir utrolig sandete på gulvet av det. (ikke spesielt hendig nå som knotten begynt å dra seg framover med hendene på gulvet og rekkevidden når akkurat til gangen. Men med litt godvilje så kan han jo fungere som mopp) 3. Vi bruker det samme som i bagen, en Artländer dunpose. Guttungen har på seg body+strømpings oppi, men vi lar glidelåsen være ganske åpen. Han har ikke vært for varm til nå, men jeg aner at varmesjokket ikke er langt unna. Da er planen å la han ligge på skinn, men kle på han litt mer, og bare bruke pledd over. Litt mer praktisk egentlig, så slipper jeg å kle av og på jakke osv hver gang han finner det for godt å ville sitte. 4. Han sover like bra/dårlig - altså maks en og en halv time. Men han trives bedre i vogna, sånn generelt, ettersom han kan følge med på det som skjer rundt omkring.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 20. april 2009 #17 Skrevet 20. april 2009 Lille flis SOVER da i vogna si må vite, og trenger derfor aldri å løftes opp...he he:) Og det er nok litt forskjell på hvor varmblodige våre søte små er, for i vinter måtte jeg ha en ullgenser og bukse over undertøyet for at flisa skulle være varm nok. Igår kveld f.eks, da hun sov ute på balkongen, var hun faktisk litt kald der inni posen sin, og da hadde hun på seg ullbody og ullstrømpis. Ikke så varm av seg m andre ord. Men hodesvette, det er hun god på. Spes når hun drikker melk av alle ting; da pipler svetten oppe på kålen. Men han liker ikke bagen lenger? Har du ham sittende oppe til han sovner i sportsdelen da, og så legger du den flatt ned? Her er flisa heldigvis strålende fornøyd m bagen fortsatt, ganske digg synes jeg. Haster ikke å komme over i sportsdelen, det kommer tidsnok.
LilleBjella Skrevet 20. april 2009 Forfatter #18 Skrevet 20. april 2009 Ja sitter som regel litt først, kanskje fem minutter før han kræsjer. Men så våkner han av og til etter en halv time bare, og da er det fint å kunne sitte å se på verdenen, mens man knasker på hendene sine, må vite. Har med babybjørnen også i tilfelle krisesituasjoner, og må få meg en manduca, men har ikke råd. Kronerulling anyone? Tipper datteren din ikke har like mye spekk/lubb på kroppen som sønnen min. Det kan jo ha noe å si. Fikk forøvrig en god forklaring fra min mann, på en av våre første dater (hadde vært på oktoberfest og var litt sørpings begge to). Jeg var god og varm, mens han var kald. Da kunne han fortelle at grunnen til at damer ofte var så varme, var at de hadde et ekstra lag med spekk på kroppen, på samme måte som hvalrosser og liknende. Sant? Muligens. Romantisk? Neppe.
Katsi Skrevet 20. april 2009 #19 Skrevet 20. april 2009 Jeg har ikke tatt i bruk sportsdelen enda men har OTH som du. Har min inne i gangen og gleder meg til bagen er borte for da kan den stå sammenslått i gangen. Og dersom du knekker håndtaket helt ned står den støtt inntil veggen og tar minimalt med plass;) Det var det samt at den er så lett å slå sammen som gjorde at mannen min endelig gikk med på å kjøpe en ny vogn selv om jeg hadde Teutonia Mistral06 etter storebror;)
Lemonia Skrevet 20. april 2009 #20 Skrevet 20. april 2009 1. Teutonia Mistral 2. I gangen (har god plass), eller i bilen hvis jeg ikke har giddet å ta den ut. 3. Lammeskinn under, teppe eller dyne over avhengig av temperatur. Han har på seg vanlige inneklær (body, bukse + sokker) + fleecejakke, tynn lue og ullsokker. 4. Ja.
Night 78 - keiser og prins Skrevet 20. april 2009 #21 Skrevet 20. april 2009 1. Emmaljunga City Cross 2. Inne i gangen. Upraktisk da vi bor i en kjeller, men i garasjen ville den ha slått seg og myglet. 3. Voksi Urban pose. I vinter hadde småen inneklær (ullbody, ulstrømpebukse, body og bukse) og bobledress med boblesko og ullue. Nå har han inneklær (body, strømpebukse, bukse, sklisokker), boblejakke/srikkejakke og lue. På de varmeste dagene bytter jeg ut toppen (dun) på urban med et teppe. Der er også et fottrekk med vognen som kan brukes om det blåser. 4. Han sov aldri i bagen, så vi byttet til sportsdel da han var 4,5 mnd. Der kan han sitte oppreist og kikke på verden til han sovner og så ligger helt eller delvis flatt når han sovner. Godt i ly både for vær og vind.
Slæsh84 Skrevet 20. april 2009 #22 Skrevet 20. april 2009 1: Bugaboo Cameleon (rød farge) 2: I gangen eller i bilen (leier et lite rekkehus) 3: Har akkurat nå en midlertidig løsning til jeg har sydd en fleespose med vindtett trekk til vogna. Den midlertidlig løsningen er: et teppe i sportsdelen, å dyne på toppen,evt. et teppe under dyna.. bruker bomullsbody,strømpebukse,sokker,fleesdress,lue å evt. en vindtett jakke.. Måtte bytte ut voksiposen (thermapose) fordi hun kokte når hun lå i den,å det er jo ikke bra for babyen.. (Hu e 11mnd) 4:Bytta til sportsdelen da hun var 6mnd pga nyskjerrighet å begynte å reise seg opp i bagen. Vil derfor si at bag uten seler var litt farlig.. Bagen var enda STOR når vi byttet den ut. Liker seg godt i sportsdelen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå