Raff Skrevet 19. april 2009 #1 Skrevet 19. april 2009 Jeg er uke 30+4, og koser meg med at det er masse liv i magen. Merker imidlertid at det begynner å bli mindre plass til babyen, for jeg kan tydelig se og føle bevegelsene på utsiden. Jeg er litt urolig. Babyen ligger ofte på tvers eller på skrå. Jeg kan kjenne hodet like under ribbeinet på høyre side eller ute på høyre side av magen. For ca 1 uke siden lå den oftest med hodet ned, men snudde seg mye. Nå beveger seg den også masse, men veksler altså mellom tverrleie og skråleie, med hodet oppover. Flere som har/har hatt det sånn? Når kan jeg forvente at babyen legger seg med hodet ned?
Emblaa Skrevet 19. april 2009 #2 Skrevet 19. april 2009 Sønnen min lå i tverrleie til uke 37, så noen dager i seteleie før han snudde seg med hodet ned etter at jeg hadde fått modningsakupunktur som også skulle øke fostervannsmengden og gjøre at han klarte å snu seg. Og det gjorde han jo! Han festa seg imidlertid aldri. Magefasongen blir ganske merkelig av tverrleie sent i svangerskapet, det kan jeg love deg! Fikk imidlertid ikke et eneste strekkmerke. I dette svangerskapet har frøkna ligget i tverrleie hele veien, nå i skråleie (som jo er en variant av tverrleie). Jeg har kompliserte svangerskap, så har ultralyd hver 14. dag. Erfaringsmessig er ikke jordmødrene veldig flinke til å bedømme skråleie eller tverrleie, og siden jeg alltid har jordmorkontroll før ultralyden, så er det litt morsomt å se om de bedømmer leiet rett, og det er det er det slett ikke alltid de gjør. Babyen din har enda god tid til å snu seg, men dersom du skulle føle at den ligger i seteleie eller tverrleie, så be nå endelig om å få en ultralyd i uke 37 for å avgjøre leiet. For meg spiller det ingen rolle, jeg skal ha planlagt keisersnitt senest 16 dager før termin, men blir artig å se om tulla følger mønsteret til broren sin. Jordmor sier at livmora mi sikkert er sånn at det er mest behagelig å ligge på tvers, siden begge ungene har gjort det. :-)
Raff Skrevet 19. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 19. april 2009 Takk for svar. får smøre meg med litt tålmodighet, og satse på at den lille forstår hva som er opp og ned etterhvert.
kokelimonke Skrevet 19. april 2009 #4 Skrevet 19. april 2009 Hvordan klarer dere å kjenne hvordan babyen ligger?! Jeg kjenner mange bevegelser, men klarer ikke kjenne hva som beveger seg! Eneste er at jeg kjenner hikkingen ganske langt nede og det gjorde jeg forrige gang og, og hun la seg med hodet ned tidlig. (Selv om jeg ikke helt skjønner hvorfor det er hodet man kjenner når de hikker, er vel mest bryst og mage som beveger seg da?!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå