Gjest Skrevet 19. april 2009 #1 Skrevet 19. april 2009 kommunen kjøpte huset til mine tidligerer KJÆRE naboer, og boligen er nå kommunal bolig. Nå har det flyttet inn en psykisk syk mann der. Han er gal. Står på verandaen og hyler ut en masse ting, har truet nabokona på andre siden med en rake (?), truer med å banke opp folk. mannen er tydeligvis ikke frisk, men har vi som baoer npe vi skulle sagt? mannen må jo på et sted, stakkars..Har vært i kontakt med kommunen, de vet han er syk, men kan ikke si noe av hensyn til taushetsplikten. Men de forstår frykten vår - og har sagt direkte til oss at vi bør la han være i fred og ikke ta kontakt emd han..Mer kunne de ikke si av hensyn til taushetspliukt. Hva gjør vi???
Gjest Skrevet 19. april 2009 #2 Skrevet 19. april 2009 Huff... :-( Høres jo ut som om han ikke burde bo i et vanlig nabolag. Her solgte naboene for noen år siden til sosialkontoret (jippi :-/)og der er et ungdomshjem. I begynnelsen var det ville tilstander der, og jeg ringte og klagde flere ganger (liker å kjefte litt, vet du..) Nå er det bare vanlige, greie ungjenter som bor der (og ikke de mest utagerende som var der før) Ville ringt og klaget flere ganger - mas sånn at de blir lei av deg ;-)
Guttemamma75 Skrevet 19. april 2009 #3 Skrevet 19. april 2009 De som er psykisk syke skal jo også bo en plass.. Sånn er det jo en gang, at noen er "uheldige" og får slike i nabolaget.. Synes kommunen har gitt et så bra svar som de kan, de kan ikke si mer pga taushetsplikten.. Om dere føler dere truet så ta kontakt med politiet, og mas gjerne flere ganger på kommunen om situasjonen (selv om dere ikke får vite mer) så vet de iallefall at det fungerer dårlig med det botilbudet som mannen har fått..
Gjest Skrevet 19. april 2009 #4 Skrevet 19. april 2009 selvsagt skal de bo en plass...men kanskje ikke i en blindgate med masse småbarn? ikke vet jeg... får sjekke videre. Håper han tar medisinene sine, så går det kanskje greit... jeg sier fra til kommunen jeg, om mer skjer...
bobbo72 Skrevet 19. april 2009 #5 Skrevet 19. april 2009 Hei. Dette er ingen enkel situasjon å befinne seg i. Det viktigste slik jeg ser det er å forsikre seg om at mannen får den nødvendige hjelpen som han har krav på. Ofte blir psykisk syke skrevet ut fra institusjon for tidlig, og/eller de har ikke den nødvendige oppfølgingen for å sikre at de tar sine medisiner o.l.. Det å sikre at han blir tatt hånd om er også til hjelp for dere, fordi denne mannen kan vise seg å være en hyggelig mann dersom han tar sine medisiner og får den riktige oppfølgingen. Dermed vil også dere kunne føle dere trygge. Så fortsett å ringe kommunen med hensyn til dette dersom dere er usikre. Føler dere at han virker truende (og ikke bare ubehagelig) i en situasjon, bør dere imidlertid også varsle politiet. Vi har dessverre mange eksempler på tilfeller hvor det kommunale hjelpeapparatet har sviktet i forhold til å kunne lese alvoret i situasjonen. Mange ganger er det nødvendig "å plage" politiet gjentatte ganger, før det kommunale støtteapparatet stiller opp for den psykisk syke på den måten de burde. Dette er en debatt som er brennhet for tiden, og hvor de fleste skylder på at den kommunale tjenesten innen psykitari er for dårlig i forhold til at man har bygget ned kapasiteten på institusjonene i tilknytning til reformen. Inntil det kommunale tilbudet er bra nok, vil det sikreste være å be om hjelp fra politi inntil kommunen innser i hvilken grad den psykisk syke trenger hjelp. Ofte trenger de syke oppfølging på daglig basis for at personene i hjelpeapparatet skal kunne se tegn på personlighetsforandringer, at de kutter medisiner mv. I dagens budsjettsituasjon har de færreste kommunene prioritert så mye ressurser inn i psykiatrien, dessverre. Selv mistet jeg en tidligere arbeidskollega i trippeldrapet i Tromsø, og jeeg håper at ingen andre skal oppleve å miste familie og venner på samme måten som det skjedde der. I det tilfellet hadde familien til gjerningsmannen bedt om hjelp over flere år, men ingen "tok seg tid nok" sammen med han til å se hvor syk denne mannen egentlig var utenfor instistusjonsoppholdene. Så min tanke er at det er bedre å ringe en gang for mye, enn å risikere at denne mannen skulle ødelegge både sitt eget og andres liv gjennom en eventuell psykotisk handling. Ønsker deg lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå