Gå til innhold

Er store hus veldig uvanlig i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal bygge, og når vi nå likevel skal bygge og (snart) har 4 barn så ville vi ha litt god plass. Vi skal også ha utleiedel. Men, når vi forteller vanner, familie osv om planene og etterhvert har vist foreløpige tegninger, så møter vi faktisk mest negative/overraskede reaksjoner på størrelsen på huset. Jeg har nå endt opp med å nesten synes det er flaut å si hva det vil komme på av kvadrat pga dette... Synes nå jeg ser store hus ganske ofte jeg, sååå uvanlig er det vel ikke vel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor stort er det da?

Jeg bryr meg ikke om hva andre har, men vil ha minst mulig å vaske ;-)

Skrevet

Nei, tvert om synes nå jeg. Men pass på at det glir fint inn i omgivelsene.

Skrevet

Alle her jeg bor har egne hus 300 m2 og oppover. Finnes hverken leiligheter, blokkhus eller rekkehus her. Og det at unger deler soverom, er i alle fall ikke normalt her.

Jeg og den lille har selv et på 300 og vi trives med de rommene vi har.

Skrevet

Jeg tenker at blir det over 250 så er det jo enormt stort. Fire unger eller ei...

Skrevet

Så lenge dere har økonomi synes jeg dere skal bygge så stort dere trenger. Selvfølgelig må dere ha mye plass med 4 barn, ett rom til hver? Og kanskje et gjesterom/kontor? 2 bad, vaskerom, noen boder og minst 2 stuer.

Bygg i vei!! :o)

Skrevet

Hehehe, det med vaskinga tenkte jeg også på! :-D Skulle gjerne hatt stort hus jeg, så lenge jeg hadde hatt vaskehjelp... Kanskje de som kommer med negative tilbakemeldinger er misunnelige... ;-) Ville kanskje blitt overrasket hvis det er snakk om et hus på over 500 kvadrat liksom, men ville ikke reagert negativt da heller...

Skrevet

Jeg synes man skal tenke på miljøet, og ikke bygge for stort.

Skrevet

Nei, ikke så uvanlig med stort hus her vi bor heller. Vi har ikke spesielt stort hus, med boareal på 200 m2, men likevel synes jeg at det er vel mye å vaske. Men så har vi bare et barn og sånn sett ikke behov for all plassen vi har heller. Folk får gjøre som de vil for meg, men en annen ting er at jeg ofte synes at veldig store hus ikke er så fint tilpasset tomtene. (full kjeller, hovedetg. og loft på en flat tomt feks) De har en tendens til å virke store og ruvende og det er ikke pent etter min smak..

Skrevet

Vet ikke helt hva BRA og BOA blir, men huset blir ca 17 x 9 meter i 2 etasjer +g noe mindre i loftsetasjen pga skråtak, så er snakk om ca 400-450 kvadrat, da skal vi leie ut ca 70 kvadrat. Vet det er mye å vaske, men er godt mulig mannen får en bonus via jobben med vaskehjelp ;-)

Skrevet

Det gjør det, er mange eneboliger i området og tomten er stor :-)

Skrevet

Ja, noe sånt ;-) De får relativt store rom (2 på ca 18 kvadrat og 2 på ca 16 kvadrat) og blir 2 bad, kontor, loftstue, stue og kjellerstue osv.

Tomten vår er skrå og med mange realtivt store eneboliger rundt, så jeg tror det vil passe fint inn. Vi velger mest mulig miljøvennlige løsninger innvendig, men joda, det blir stort.

Skrevet

Min bestis har bygget hus på 450 kvm. Det er utrolig fint og jeg skulle gjerne hatt den plassen selv. Det er dog rimelig dyrt å bygge så stort hus.

Skrevet

Vet du hva de betalte?

Vet det blir dyrt, men vi har litt kontakter som gjør det litt billigere i hvertfall, og har en del i egenkaptial også.

Skrevet

Synes det hørtes veldig stort ut, men det er vel ikke noe negativt i det, bortsett fra at det er mer jobb med rengjøring, og høyere strømregning når boligen blir større. Det er vel vanligere utover på bygda enn i byene med store hus - her er det ikke vanlig med så store hus. De jeg kjenner som har GOD plass, har over 100 kvm ... Mange familier som bor på 70-80 kvm av de jeg kjenner.

Ser på Finn at av de 142 eneboligene som er til salgs her i byen, er det bare 17 stk som er over 300 kvm.

Skrevet

De er faktisk enda ikke ferdige pga uenighet med flere av håndverkerene. De har så langt sprukket budsjettet med over 1 mill. Kan sende deg link til huset på pm hvis du vil. Ikke så mange bilder, men du får jo litt inntrykk av hvordan et slikt stort hus ser ut i terrenget.

Skrevet

Det trenger du ikke :-) Er en del større eneboliger i området fra før, så klarer fint å se det for meg egentlig. Jeg har ikke noe problem med størrelsen, er mer reaksjonene til andre jeg ikke hadde regnet med. Klart det er stort, og vi kunne garantert ha klart oss med mindre, men når vi nå likevel ha muligheten så hvorfor ikke? :-)

Skrevet

Vi har et hus på ca 200 og jeg kunne helt klart doblet det uten problem:) Skjønner godt at du ha stor plass jeg. Sendte deg en pm før jeg leste svaret ditt hehehehe sorry

Skrevet

skulle gjerne hatt stort hus å forstår godt du vil ha det med snart 4 unger.. greit å ha plass.. selv leier vi en leilighet på litt over 60kvm men bare 1barn enda da.. kunne gjerne hatt større kjøkken å ikke åpen løsning til stue, en egen gang å et gjesterom å det ville jo fort blitt en del ekstra kvm så tror dere har passelig str i å med dere skal leie ut også.. drømmen min er også å bygge en stor enebolig å gjerne med utleierdel.. blir nok mye å vaske:P men vaskehjelp e jo ikke så veldig dyrt om du har det 1gang 1mnd der hun tar skikkelig rengjøring eller hver 2uke.. å om dokkar da deler opp resten av vasken går det jo greit;)

Skrevet

Det gjør ikke noe altså, hehe.. Kommer meg uansett ikke innpå siden jeg ikke er på facebook, men vil tro det er fint :-)

Vi bor på godt 150 kvadrat nå og jeg gleder meg _veldig_ til å få det større! Var egentlig helt greit med to barn, men nå tredjemann kom og de største begynner å bli større merker vi at det begynner å bli litt knapt. Mangler liksom ett-to ekstra soverom og en loftsstue eller kjellerstue.

Skrevet

Overlever du uten facebook altså hehehehe. Huset er veldig fint. De har valgt noen løsninger som fordyrer, men alikevel med utleiedel så kommer man fort opp i summer. 3 bad + vaskerom + 2 kjøkken koster jo litt. Uansett trenger man ikke gjøre ferdig alt på en gang.

Skrevet

Helt ærlig så forstår ikke jeg hva folk skal med over 250kvm, har dere tenkt på miljø og oppvarmingsutgifter? Har enkelte et stormansgalskaps-kompleks?

Klarer oss utmerket på 170 kvadratmeter. Har selv vokst opp i en bolig på 400kvm, alt for stort og halve huset ble ikke brukt.

Skrevet

To bad er iallefall et must når man er 4 unger!

Hilsen nr 4.

Skrevet

Skal ha 2 bad ja! :-)

Vi har laget det til slik at ungene får en etasje for seg selv egentlig, den øverste (loftsetasje). Der blir det fire rom som er nesten like store, en stor loftsstue i midten med utgang til en liten terasse på ca 8-10 kvadrat og et mellomstort bad.

Så har vi soverom under, og her har vi fått en snedig løsning med skyvedør inn til et walk-in-closet og så videre dør inn til et ganske stort bad. Badet har også utgang mot gangen (der trappen kommer ned/opp) slik at gjester kan bruke det og evt ungene så klart. Så har vi stue, kjøkken og spisestue i den etasjen også. Nederst blir nesten halvparten utleiedel, og vår del blir stor gang, et lite WC med vask, vaskerom, bod og ganske stor kjellerstue/kinorom og så en dør ut til en utebod via vaskerommet/boden slik at vi kan bruke det som grovgraderobe. Tror vi blir godt fornøyde jeg! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...