Ronja80.mor til 2 Skrevet 19. april 2009 #1 Skrevet 19. april 2009 Skal ikke unger med øyekatar i barnehagen? Og skal jeg til lege med det?
Sistah*G07*J09* Skrevet 19. april 2009 #2 Skrevet 19. april 2009 Du kan velge å bare behandle det med saltvann, men da kan ungen ikke gå i barnehagen. Visst du drar til legen, så får du øyedråper/salve å da kan ungen dra i barnehagen dagen etter startet behandling. Men da må jo personalet i barnehagen dryppe øynene hans/hennes.
Gjest Sekretøsa Skrevet 19. april 2009 #3 Skrevet 19. april 2009 Kommer ann på kommunelegen, det er han/hun som bestemmer om hvorvidt barna MÅ behandles eller ikke..
Kjukka Skrevet 19. april 2009 #4 Skrevet 19. april 2009 Barna kan gå i barnehage om de har øyekatarr... og nå gir dem kun antibiotika i alvorlige tilfeller. Litt puss blir ikke behandlet med noe annet enn saltvann! Hvis du går inn på www.fhi.no (Folkehelseinstituttet) og søker på øyekatarr, så kommer retningslinjene for øyekatarr og barnehage opp.
Snupi27 Skrevet 19. april 2009 #5 Skrevet 19. april 2009 det er ikke alltid bhg personalet trenger å dryppe. da emilie fikk dråper skulle hun dryppes to ganger om dagen og det med at barna kan gå i bhg når de har øyekatarr syns jeg foreldrene burde tenke seg litt om.. det er så utrolig smittsomt. det holder med at en har det enn hele avd vel?
Gjest Skrevet 19. april 2009 #6 Skrevet 19. april 2009 Om man ikke behandler øyekatarr, er det veldig smittsomt. Mulig folkehelseintstituttet sier noe om det, men hør hva DIN barnehage har som policy. Hod oss skal de enten være hjemme, eller under behandling. De dryppet jr nylig annenhver time første dag og hver 4 time etterpå da han hadde det.
mamman til to gutter Skrevet 19. april 2009 #7 Skrevet 19. april 2009 Øyekatar er oftest veldig smittsomt uansett om man drypper med antibiotikadråper eller saltvann. Grunnen til det er at det stort sett skyldes det samme viruset som gjør at barna blir forkjølet. De gnir seg ofte under nesa så de får snørr på hånda og så gnir de seg i øyet og da får de øyekatar. Eller de kan ta i en leke et annet barn akkurat har gnidd nesa si mot og ta den mot øyet, så blir de smittet på den måten. Selvfølgelig kan de også bli smittet av andre som har øyekatar, men det trenger ikke å være av det. Så lenge det ikke er mye puss og det røde på øyet ikke er veldig rødt og barnet ikke virker veldig plaget, så er det lureste å bare skylle med saltvann og gi beskjed om det i barnehagen. Da passer de på å vaske hender ol enda oftere enn normalt, noe jeg tror de ofte ikke gjør hvis barna dryppes, selvom de fleste smitter like lett da. Hvis barnet virker plaget, øyet er rødt og det er mye puss, så må man selvfølgelig ta kontakt med lege, for da er det mest sannsynlig pga bakterier og da bør det behandles med antibiotikadråper. http://www.lommelegen.no/494752/oyekatarr-hos-barn Her står det litt om det og jeg syns det står noen lure tips der på hvordan man kan skille om man bør eller ikke bør ta kontakt med lege.
skrotnissen Skrevet 19. april 2009 #8 Skrevet 19. april 2009 barn som har puss i øynene skal ikke i barnehagen fordi pusset er smittsomt! i en barnehage jeg jobbet litt i for lenge siden, var det skikkelig epidemi med øyekatarr, alle barna på avdelingen hadde det 3-4 ganger på et par mnd, og det tror jeg var fordi de kom i bhg med puss i øynene, og dermed fortsatt smittet de andre barna... synes man skal tenke på resten av barna på avdelingen også når barnet har noe så smittsomt som øyekatar, og vente til øynene er frie for puss før barnet returnerer til bhg, sånn at sykdommen slipper å gå i flere omganger....
mamman til to gutter Skrevet 19. april 2009 #9 Skrevet 19. april 2009 Da syns jeg det er rart at Folkehelseinstituttet anbefaler noe annet... Hvis barna smittes 3-4 ganger i løpet av et par mnd, så vil jeg si at det mest sannsynlig skyldes for dårlig hygiene i barnehagen, da bør hender, neser og leker vaskes oftere og de ansatte bør vaske hendene med sprit hver gang de har tørket en nese eller øyne med puss. Og som jeg skrev over her, så hjelper det ikke å bare holde de barna med puss i øynene hjemme, for det kan også smitte fra barna som har snørr under nesa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå