Dancing Queen Skrevet 19. april 2009 #1 Skrevet 19. april 2009 Jeg trenger hjelp! Jeg har vært på nav denne uken å fylt ut ett skjema ang. erkjennelse av farskap. Nav skulle sende ett skjema til bf i posten som han skal fylle ut og sende tilbake. Jeg er sikker på at han bare kaster skjemaet og ikke tenker noe mer på det.. Hvor lenge venter de før de informerer meg om at skjemaet ikke er blitt returnert? Eller at han faktisk har skrevet under å sendt det tilbake..? Håper noen vet noe om denne prosessen.. Jeg er 100% sikker på at han er faren, bare så det er sagt
kjellaugv Skrevet 26. april 2009 #2 Skrevet 26. april 2009 Hei. Du sier du har fylt ut et skjema. Regner med at dette er bl.a. søknad om barnebidrag? Nav kan forskuttere disse pengene inntill barnefaren betaler, men maks 3 mnd. tilbake i tid. Så hvis du ikke har søkt, søk straks! Obs! Er et gebyr på 860 kr. (fritak for dette hvis du tjener under 145 200 kr eller hvis en av partene bor i utlandet.) Siterer for øvrig fra et par brev jeg har fått ang. farskap: "Det offentlige har ansvar for at farskapet blir fastsatt, jf. barneloven paragraf 5. Dette ansvaret ivaretas av oss, NAV og domstolene" "Ved henvendelse til oppgitt far bes han gjort kjent med at dersom han ikke erkjenner farskapet vil saken bli stevnet inn for norsk domstol med påstand om at han dømmes som far." Håper dette hjelper. :-) Aner ikke hvor lang tid det vil ta før du blir informert om bf har svart/ikke svart, eller om du i det hele tatt vil bli informert om dette, men som sagt: NAV kan forskuttere barnebidraget, så send inn en søknad. Etter det er dette egentlig ikke lenger ditt problem, men NAV og barnefarens. ;-)
Supermamma;-) Skrevet 26. april 2009 #3 Skrevet 26. april 2009 Hei du! Har nettopp vært igjennom denne situasjonen;-/ Nav sender to purringer etter det opprinnelige kravet til far, deretter går saken automatisk til tingretten hvis han ennå ikke har svart. Der vil dere begge + barnet bli innkalt til dna testing for å fastsette farskap.(dette gjøres hos fastlegen din) Resultatet foreligger etter etpar uker og vil bli sendt til Nav, som på bakgrunn av dette vil sende kravet om bidrag til barnefaren. Erfaringsmessig vil denne prosessen ta tid, men han vil bli nødt til å tilbakebetale bidrag fra den datoen du oppga ham som far. Det eneste han kan er å hale ut tida, han slipper ikke unna ansvaret til slutt uansett.. Dummingen.. ;-P Smør deg med tålmodighet, mas det du orker på Nav (avd forvaltning) for å få fortgang i saksbehandling og masse lykke til!
Dancing Queen Skrevet 26. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 26. april 2009 Tusen takk! Han kommer til å gjøre alt for å komme unna. så jeg må nok bare smøre meg med tålmodighet og tenke at han ikke kan gjøre det for alltid..
Alenemamma :) Skrevet 27. april 2009 #5 Skrevet 27. april 2009 Er i samme situasjon, lillemann er snart 2 år og de har fortsatt ikke fått bf til å ta dna! Utrolig treige de er! Håper virkelig ikkje du må vente så lenge!
Dancing Queen Skrevet 28. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 28. april 2009 Huff da to år er lenge! jeg føler med deg! min gutt er 15 mnd.. Håper ikke de er så treige med min sak.. jeg kommer til å mase til det er gjort!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå