Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 19. april 2009 #1 Skrevet 19. april 2009 tenkte å lage boller,krans eller lignende når snuppa har lagt seg, kjedelig uten sambo her så da får eg fordrevet tiden litt.. snuppa e fortsatt syk å spiser ikke så håper hun da vil få i seg hvertfall en bolle i morgen;) så kom med deres beste oppskrifter no som ikke man kan motstå
Gjest Skrevet 19. april 2009 #2 Skrevet 19. april 2009 Disse er fantastisk gode! La deigen heve i ca 45 min først og etterheve i minst 30 minutter før de steker dem. PS, halve oppskriften rekker lenge ;-) 1,5 kg hvetemel 225 g sukker 3ts kardemomme 2 pk gjær 225 g melange 4,5 dl vann 6 dl melk Ha i alt det tørre i bollen. Smelt smør tilsett vann og melk. (blandingen skal være lunken)Ha i det våte i det tørre og bland godt. Sett deigen til heving under ett klede og la heve til dobbel str. Bak ut og pensle med egg. Stekes i 225 grader i ca 15 min og avkjøl
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 19. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 19. april 2009 mmmm:D da blir det boller på meg i kveld å på vesla i morgen;)
Gjest Skrevet 19. april 2009 #4 Skrevet 19. april 2009 Lykke til og kos deg! :-) ps, i vår ovn holder det med 12-1 minutters steking, så pass litt på at de ikke blir for stekt.
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 19. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 19. april 2009 ja skal passe på sjekker etter 10 min eg.. skal skrive i kveld når de e ferdig å smakt på hva jeg syntes;) de e nok kjempe god:D
LilleBanan blir storebror Skrevet 19. april 2009 #6 Skrevet 19. april 2009 Hvordan blir de uten kardemomme? Og blir de store? Mine blir alltid såsmå Kommer vel an på hvor stor deigklump man tar til hver bolle men mener alltid jeg tar mye så de skal bli store luftige og gode så blir det bare erter likevel....
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 19. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 19. april 2009 har du peiling på hvor mye ingrediensene e ca i dl?
Gjest Skrevet 19. april 2009 #8 Skrevet 19. april 2009 Tror ikke de blir fullt så gode uten kardemomme, men det er jo bare å prøve. Disse blir gigantiske! I hvertfall så lenge du hever dem nok. Når jeg lager hever de seg til minst dobbelt størrelse, noen ganger til nesten tredobbel, så må ha veldig god avstand mellom dem på bakeplaten. Jeg vet ikke hva målene blir i dl desverre.
LilleBanan blir storebror Skrevet 19. april 2009 #9 Skrevet 19. april 2009 åh da skal jeg prøve denne jeg også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå