magica og lille tryll ♡ Skrevet 19. april 2009 #1 Skrevet 19. april 2009 De fire-fem første månedene av svangerskapet hadde jeg absolutt ikke lyst på kaffe. Men de siste ukene har jeg fått helt kaffedilla... Vet jo at kaffe ikke skal være spesielt bra, så prøver å begrense det, for jeg får litt dårlig samvittighet. Men det er jo så godt! Tar dere noen kaffehensyn?? Bør jeg begrense det, eller kan jeg drikke når jeg har lyst på? Er i uke 30 nå og har bare drukket kaffe de to-tre siste ukene...
Svale <3 Skrevet 19. april 2009 #2 Skrevet 19. april 2009 Jeg drikker ikke noe særlig kaffe.. Kanskje en gang i mnd.. De sier vel at man kan drikke ca en kopp om dagen..
Nøtt Skrevet 19. april 2009 #3 Skrevet 19. april 2009 Jeg drikker 1-2 kopper daglig med god samvittighet. Og det har jeg gjort i hele svangerskapet.
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 19. april 2009 #4 Skrevet 19. april 2009 He, he.. Sånn har jeg også hatt det. Orket ikke kaffe de første mnd, men fikk også mer og mer lyst på etter uke 30. Er nå i uke 38. Jeg har forsøkt å begrense inntaket til et par kopper daglig. Dette er hentet fra matportalen.no: Kaffe, te og cola Noen næringsmidler inneholder relativt mye koffein. Det gjelder særlig kaffe, te, cola og såkalte energidrikker. Undersøkelser har vist at inntak av store mengder koffein hos gravide kan øke faren for spontanabort. Gravide kan drikke kaffe, te og cola, men ikke mer enn 1 - 2 kopper kaffe per dag, eller 3 - 4 kopper te per dag, eller 1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig drikke per dag. Hver av disse mengdene tilsvarer mellom 100 og 200 mg koffein per dag. Det betyr at gravide som drikker kaffe bør redusere inntaket av te og brus med koffein - og motsatt. Vær også oppmerksom på at såkalte anti-cellulittkremer kan inneholde forholdsvis store mengder koffein som tas opp i kroppen. En innsmøring av halve hudoverflaten kan tilsvare 100 mg koffein. Ved bruk av slik hudkrem bør derfor inntaket av kaffe, te og cola reduseres.
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 19. april 2009 #5 Skrevet 19. april 2009 jeg er en skikkelg kaffe-kjering til vanlig, men mistet som deg aldeles kaffelysten i begynnelsen av svangerskapet. Siste mnd eller litt mer kanskje, har jeg begynt med å drikke kaffe "til fest" og så nå de siste ukene har jeg begynt å ta meg en kopp eller halv, eller to halve i løpet av dagen. Drikker stort sett bare noen super i gangen, kanskje en hel kopp tilsammen om dagen. I ikke gravid tilstand drikker jeg fort tre-fire kopper dagen, pluss minus alt ettersom. Men da er jeg avhengig, MÅ ha kaffe om morgenen/formiddagen for å fungere skikkelig.. rekner med det blir sånn igjen etterhvert etter fødselen og hvertfall når permisjonen er over og den hektiske jobb hverdagen begynner igjen. Og om du bør begrense deg eller bare drikke i vei med du har lyst, kommer vel an på hvor mye du har lyst på?? hos meg begrenser det seg litt selv har jeg lagt merke til, for har tenkt tanken, og tenker over hvor mye jeg drikker om dagen nå (følger litt med så jeg ikke tar av) men jeg merker plutselig at jeg blir kvalm jeg om jeg har drikket mer en halvannen kopp, slev om det er fordelt utovetr hele dagen.. tror jo absolutt to kopper bør være sånn ca maks, om det er daglig kaffe drikking, men en og annen dagen med litt mer går vel kanskje greit? sånn hvis du er i selskap og glemmer deg litt..
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 19. april 2009 #6 Skrevet 19. april 2009 er forresten 34 uker så kaffe-lysten begynte å komme tilbake rundt uke 30 hos meg også
magica og lille tryll ♡ Skrevet 19. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 19. april 2009 Jeg har lest anbefalingene fra mattilsynet. Men hadde håpet at siden jeg ikke drakk kaffe i det hele tatt første halvdel av svangeskapet, så trengte jeg ikke tenke så nøye på det nå. Men skjønte jo innerst inne at det ikke fungerer sånn hehe... var mest ønsketenking ) Morsomt å høre at det er sånn for flere, at kaffetørsten kommer tilbake rundt uke 30 ca... hehe Hva om man drikker koffeinfri? Blir ikke helt det samme men da kan man kanskje unne seg litt mer... ? Hihi jeg høres jo helt kaffedesp ut :oP
Duggfrøken Skrevet 19. april 2009 #8 Skrevet 19. april 2009 Jeg greide verken kaffe eller coca cola de tre første månedene. Fikk helt avsmak, greide ikke lukten en gang. Og jo da greide å søle mannens kaffe på svangerskaps papirene mine.. haha.. Heldig der ja! Nå drikker jeg en til to kopper kaffe hver dag med god samvittighet, jeg drikker også coca cola avogtil. Prøver å ikke få i meg for mye. Ser at norge sier det er greit med 2 kopper daglig, i usa sier de totalavhold. Synes det er så mye vi skal holde oss unna jeg. Før i tiden spiste de gravide salami, drakk en kanne med kaffe og tok seg en røyk og et glass vin haha.. Ja ja, jeg gjør ingen av de delene nå men sier bare.. de var uvitende men de fikk jo friske barn
Bella27_ Skrevet 19. april 2009 #9 Skrevet 19. april 2009 hei:)) drikker 2 kopper kaffe pr dag!) fått helt dilla på det jeg også!!) er vel max 2 kopper som er anbefalt, så vidt jeg vet.
chine28 Skrevet 19. april 2009 #10 Skrevet 19. april 2009 Har tatt skremmende lite hensyn til det med kaffedrikkinga:( Er i uke 39 nå og fant vel ut at siden jeg har "ofret" så mye annet, så får det litt være....tror jeg har holdt meg til et par om dagen da, men av og til mer!
Diis Skrevet 19. april 2009 #11 Skrevet 19. april 2009 Jeg driker så mye kaffe som jeg har lyst på. Det blir i hvert fall mer en 2 kopper pr. dag. Dette er tredje svangerskap og jeg har gjort det samme i de andre svangerskapene. (Drikker ikke kaffe før i uke 20 pga svangerskapskvalme)
Gjest Skrevet 19. april 2009 #12 Skrevet 19. april 2009 Jeg har drukket en til to kopper om dagen, tror det er helt ok.
Lakrisogvin Skrevet 20. april 2009 #13 Skrevet 20. april 2009 Jeg klarte heller ikke kaffe i starten - min mor fant faktisk ut at jeg var gravid fordi jeg ikke drakk kaffe! Jeg har arvet henne der:) Jeg drikker mye koffeinfri kaffe, mitt tips er å kjøpe "ordentlig" kaffe på en kaffebar, de smaker litt mer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå