Gjest Skrevet 19. april 2009 #1 Skrevet 19. april 2009 Har ei på 7 mnd som vi begynte å gi grøt da hun var 6 mnd. Prøver nå 2 ganger for dagen, men vi får ikke til å gi henne mer enn en smaksprøve ved noen av måltidene. Hun viser interesse og smatter og koser seg, men hun skjønner enten ikke hvordan hun skal få det ned eller hun har bare nok med puppen enda. Hun legger på seg godt og er blid og fornøyd, men er det noen "fare" for at hun ikke får nok næring nå? Tenker da på jern som er tilsatt i grøt som det er så mye fokus på at de skal ha. Er ikke bekymret selv om det kan sies at jeg fullammer enda siden hun er så fornøyd, men lurer altså på om hun får nok næring når disse "grøtmåltidene" kun er en 2-3 t-skjeer.
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 19. april 2009 #2 Skrevet 19. april 2009 Ikke vær redd, hun får i seg nok. Det første året er uansett tiltenkt (fra 6mnd da) amming m. smaksprøver. Fullammet selv mi første til hun var rundt 1år, fikk ikke i henne annen mat og flaske tok hun heller ikke. Var også bekymret pga jern osv og fikk det sjekket selv om legen synes det var helt unødvendig så lenge hun virket frisk og rask og la på seg normalt. Hun hadde fulle jernlagre og legen sa at det skal mye til her i Norge at barn lider av dette. Så ja, mm gir nok næring utover 6mnd. Fortsett å prøv, men ikke press henne, det kan gjøre ting værre. Plutselig løsner det og hun spiser mer grøt o.l. om det så går 1 mnd eller 5=)
*En rosa og en blå* Skrevet 19. april 2009 #3 Skrevet 19. april 2009 Bare prøv litt hver dag, så går det nok til slutt. Her gikk det nesten 3 mnd'er fra vi introduserte grøt til hun spiste full porsjon! Tips jeg har brukt for å få min baby til å spise grøt: - blande med havremelk i stedet for vann (finnes på Mega, Ica etc. blant alternativ/spesialmaten) - ha litt kanel i grøten - blande grøtpulver i fruktmosen og lage fruktgrøt Mi er nå 9 mnd'er og først nå føler jeg at hun spiser et fullt måltid. Det hjalp også å kutte ned på ammingen. Du kan jo fullamme så lenge du vil, men jeg syntes det var veldig godt å få kutte ned. Nå har jeg mulighet for å være borte fra henne litt flere timer av gangen, og kan springe ærrend, gå på frisøren, shoppe rolig og alene..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå