Gå til innhold

Husdyr...Katt

mitt <3 rom, vi blir 4<3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!:)

vi har nettopp fått en kattunge i huse! så søt liten tass!!

men så leser jeg litt på nett om Toxoplasmose!! :/ er det farlig å ha gattunge når man er gravid? jeg blir litt skremt når jeg leser det som står, men sambo sier at det ikke er farlig!.. :P

Er det noen flere i samme situasjon?

Bør vi kvitte oss med katten ?

håper på svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å si at jeg er 25 + 5:p

Skrevet

Dette har jeg også hørt, men jeg tror ikke alle gravide som har en katt hjemme som kjæledyr har kvittet seg med den.

Det som kan være farlig, sies det, er kattens avføring, og ikke noe annet. Så det eneste kan være er når katten vasker seg i stompen for så og slikke pelsen. Men jeg tror ikke man trenger gjøre annet enn å vaske seg på hende etter at man har kosa med katten og kanskje smøre seg med antibakteriell (vet ikke om det er vits)

Nei, det er ingenting som skulle fått meg til å kvitte meg med kattene fordi jeg er gravid ;)

Det står sikkert mer om dette om du søker på google, hvis du ikke allerede har gjort det da ;)

Skrevet

Heisann..vi har 2 katter her hjemme.Er ikke farlig å ha katt,men greitt å unngå evnt katte kasse og være nøye med håndvask.

Skrevet

Nei, trenger ikke det. Har katt og koser med den som vanlig. Det er en katt som er både ute og inne. Bruker alltid hansker når jeg gjør ren kattedoen, men det siste halve året har katten gjort nr 2 ute og mannen har tatt ansvar for renholdet av kattedoen etter at jeg ble gravid. Har alltid vært nøye med håndvask etter å ha holdt på med katten før håndtering av matvarer og måtider.

P.S Husk vaksine og ormekurer til kattungen..

Skrevet

okej! takk for svar:) godt å vite!! men tenker på fostere jeg, om det har noe betydning!!:P men holder jeg meg unna kattesand å nøye me håndvask, er jo det bestandi! uansett!! så går det bra? det skader ikke fostere?

Skrevet

Kos så mye du vil med katten :) Bare ikke slikk pelsen dens eller stapp fingrene i munnen rett etter. Om det er en rein innekatt og det fremdeles er en kattunge er sannsynligheten for at den har toxo veldig liten. Katten må også bli smittet fra annet for å kunne smitte deg med det. På den andre siden er kattunger veldig mottagelige for toxo så om den også er ute er det mer relevant at du tar forhåndsregler. Om mannen din kan ta hele ansvaret for kattekassa er det det beste, men om du må nærme deg den så ha på hansker og munnbind. Sanda vil alltid støve litt og partikler kan inneholde ekskrementer.

Toxo er farlig for fosteret, ikke for deg. Husk på at det er mye større sannsynlighet for at du blir smittet av toxo gjennom matvarer enn gjennom katten din og sannsynligheten for det i Norge er heller ikke så himla stor :) En annen ting som er grei å huske på er når vi nå begynner med hagearbeid. En annen katt kan fort syns at blomsterbedet ditt er fin do, så bruk hansker! :)

Kos deg med kattungen! De er jo så nydelige når de er så små!! :D

Skrevet

Takk for det:)

ja, dæm e så søt!=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...