Gå til innhold

Dere som "sover ut i helgene" annenhver dag....

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa
Skrevet

altså, dere som praktiserer at dere står opp en dag hver i helga, når går dere til sengs??

Jeg har en slitsom jobb, hvor det suser rundt øra mine hele dagen, og jeg sitter aldri i ro. Henter ungene, og da suser det enda mer rundt øra.. lager middag, rydder, vasker, osv osv osv. Gubben kommer hjem sånn ca 17-17.30. Han har en rolig jobb, selvsagt krevende, men på en annen måte. Det er ingen som venter, ingen som maser, ingen krav til pinlig nøyaktighet.. mindre "press" med andre ord...og han er selvfølgelig sliten han også, så ikke misforstå!

MEN, i helgene vil han gjerne at vi skal bytte på å stå opp, fordi han er sliten... så dagen før det er hans "sovemorgen" så sitter han oppe leeeeeeenge! Gjerne til 01-02, for å se filmer på tv, serier osv. Han synes liksom at han "må" sitte oppe å se tv, selvom han er stuptrøtt.

Jeg syns ikke det er greit at han skal sove til langt på dag en søndag, fordi han MÅ sitte oppe halve natta å se film....

Bare jeg som er litt på trynet igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når barna var mindre og våknet tidlig så sto vel jeg opp kl halv 7 el 7 og da vekket jeg mannen min kl 9 :) samme var det den dagen det var min tur til å sove.. hadde seff unntak om vi hadde planer kvelden før osv men det er jo sjelden da.. Sto opp som sagt kl 9 og spiste ca halv 10, da var jentene sultne.. Mannen min kunne godt sitte oppe til 2 men reglene som vi hadde laget var klare så han sto opp kl 9 uten å være noe sur :) Jeg hadde ikke godtatt at han satt oppe til 2 for så å sove til f.eks 12..

Skrevet

Jeg er vel den som har minst press og stress her, men vi bytter på å sove lenger i helgene og når vi har fri.

Jeg bryr meg ikke om hvor lenge sambo sitter oppe før han får hvile ut dagen etter. Og noen ganger har vi ikke bestemt om kvelden hvem som skal opp dagen etter så plutselig sparker jeg i ham om morgenen og spør om han kan stå opp. Noen ganger er det ja, andre ganger nei.

Jeg syns fordelingen sånn sett er fin hos oss.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, jeg har også "prøvd meg på" dette med å sette en grense til kl 9. Skal vi ha noe ut av dagen, så syns jeg den bør starte såpass. Jeg våkner gjerne rundt den tiden uansett, fordi jeg har blitt så vant til å stå opp tidlig etter at jeg begynte å jobbe..

Og såklart, jeg forventer ikke at han skal stå opp tidlig om han har vært ute dagen i forveien :o)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nei, vi bestemmer ikke så ofte sånt vi heller, men jeg merker jo at han er stuptrøtt når eldste kommer inn til oss. Jeg er av den typen at jeg legger meg når jeg er trøtt, ikke når klokka sier det er greit :o) Han tyner seg selv i flere timer etter at han burde lagt seg, bare for å se en serie (som dog er lasta ned, så den går ingen steder)

Syns liksom det blir så dumt.. han ser ungene kanskje 2-2 1/2 time om dagen i uka...

Skrevet

Vi gjør det sånn, tar annenhver dag. Og iblant sitter vi oppe både til ett og to og tre, mens vi andre ganger køyer tidlig, alt etter hvor trøtte vi er. Jeg har også en slitsom og støyende jobb, men jeg er litt som mannen din, og føler jeg må nyte den muligheten jeg har til å drøye kvelden og sitte oppe litt lenger - hvis jeg føler for det altså. Men vi legger oss så og si alltid sammen, så dvs. at jeg sitter oppe lenge selv om det er min tur til å ta pjokken neste morgen. Jeg er heldigvis av typen som ikke trenger så mange timene med søvn, så det går helt fint. Men selv om vi sitter opep lenge er det ingen av oss som sover til laaangt på dag. Den av oss som får sove lenge står gjerne opp sånn i titiden, og så spiser vi en hyggelig frokost sammen. Og å sove til ti er jo en luksus med småtroll i hus :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Bottom line i dette her da, er at jeg syns det er dumt å sitte oppe selvom man er stuuuuptrøtt...

Når man ikke trenger så mange timer, så er jo det knall :o) Skulle ønske jeg var sånn :o)

Når jeg spør "skal vi gå å legge oss", så må han alltid kikke på klokka..selvom jeg har sett han gjespe og nesten sovnet på sofaen de siste 2 timene :o)

Skrevet

For meg er en viktig del av det å få fri neste morgen å få rangle. Liker å være opp etter alle er i seng, og gjøre ting jeg ellers ikke får tid til. Vi ligger ikke å sover langt på dag siden vi har nok av aktiviteter på planen. Skal vi avgårde tidlig får den som har sovedag "fripass" for matpakker, planlegging, yttertøy og pakking i bil. Kan bare stå opp og være på badet en stund:)

Litt på trynet:)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hihi, godt jeg har stor nese som kan ta imot fallet :o)

Skrevet

det er forskjellige måter å slappe av på. jeg må ha litt alene tid, om det betyr og sitte oppe til 2 fordi det ikke er stille i huset før 23 så er det en nødvendighet. og da er det stort sett ting som å titte tomt på TVen jeg gjør. kanskje han er sånn han også?

Skrevet

Jeg synes nå det høres unødvendig ut av han å skulle sitte oppe når han er trøtt, bare fordi det er hans tur til å sove...

Jeg pleier ikke sitte oppe mye lenger bare fordi det er min tur å sove, men står ikke opp senere enn 9 uansett, maks 9.30.

Mannen sover ofte til i ti-tiden. Men dersom vi har tenkt oss noe, står han selvfølgelig opp tidligere. Men jeg ser han har også den tendensen til å sitte litt lenger oppe når han vet han får sove dagen etter... Kanskje det er en manneting? ;)

Men for å svare på spørsmålet ditt, synes jeg ikke du er på trynet nei!

Skrevet

Jeg synes du er litt på trynet. Han er vel et voksent menneske som bør få bestemme selv hvor lenge han vil være oppe? Jeg liker også å være lenge opp når jeg vet jeg kan sove litt lenger dagen etter. Det er faktisk et snev av frihetsfølelse av å kunne fortsette å lese eller se på tv selv om man begynner å bli trøtt.

Samtidig synes jeg det er greit å ha en enighet om hvor lenge sovemorgenen varer. Så helt på trynet er du ikke:) Her i huset sovemorgen til cirka ti.

Skrevet

Vi sover annenhver dag i helgen, gjort det en stund nå. Men legger oss i normal tid kvelden før likevel- sann i 11 tiden eller rundt der. Er ikke sann at den som skal sove lenge sitter lenge oppe, vi legger oss samtidig uansett hele året.....

Skrevet

Synes du er helt på trynet her.

Skal du bestemme når mannen din skal legge seg? Er det rart det blir samlivsbrudd?

Her er sovemorgen til en selv bestemmer når en vil stå opp... Om det er kl 09 eller 12.

For noen pussige regler dere lager dere....

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nei, jeg skal ikke bestemme det :o) Og det blir ikke noe samlivsbrudd utav dette heller :o)

Og om han sover til 12, så er det ikke lenger noe igjen av dagen siden minsten sover luren sin da, og den gjerne varer i 3 timer. Da er klokka fort blitt 15, også skal han ha mat, osv osv osv, så er det plustelig leggetid igjen :o)

Jeg syns også kl 9 er en fin tid! :) Og det gjør han også. Ungene legger seg kl 19 da, så det er nok av tid til "seg selv" etter at det er stille i huset :o)

Men tusen takk for svar alle sammen! :)

Skrevet

høres ut som min samboer det. som mener at han skal få sove så lenge han vil på sove lenge dagen sin. han kan fint sove til 12. jeg pleier å vekke han i 9 tiden. han er ganske sur i trynet en stund da. men jeg vil ikke sitte hele dagen på vent for at han skal sove

Skrevet

her står vi opp kl 9 den som skal sove lengre.. noen ganger lar vi den andre sove til den våker eller til 10.. men som regel blir det kl 9.. da går det ann å få litt ut av dagen, kose seg med felles froksot å lignende.. men vi kan både legges oss kl 01 og 02.. vi pleier som regel å legge oss samtidig så de fleste gagene e den nok ikke mer enn 01.. syntes mannen din bør få være oppe så lenge han vil men kansje dere burde sittet en tid den som hviler skal stå opp på.. eks kl 10?

Skrevet

Er det riktig at du skal bestemme når mannen skal legge seg og stå opp på sove-dagen sin?

Han er da voksen og bestemmer sånt selv! Snakker om å lage problemer ut av ingenting.:)

Skrevet

Det blir vel bare et problem med den neste dagen siden du har en som sover luren sin midt på dagen.. Det kan ikke tas tidliger heller? Her står vi opp alt mellom 7-9 med jenta, og hun kan godt sove en lur igjen en time eller to etterpå. Så får vi resten av dagen etterpå til å gjøre noe!:)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Neeeei, jeg skal ikke bestemme det, ikke misforstå da :o)

men, han er stuptrøtt når kl er 22-23 på kvelden, og sovner gjerne på sofaen. Han står også opp i levelig tid, om jeg vekker han. Jeg VIL ikke vekke han fordi jeg vet han er stuptrøtt. Men samtidig syns jeg det er tullete når han lar det gå på bekostning av tid sammen med barna.

Det er ikke noe problem heller, det er ikke snakk om at dette blir diskutert under en høy sko i heimen, jeg bare spurte dere som praktiserte dette :o)

Og ang luren til minsten, så får vi aldri lagt han før i 12-13 tiden, da han som regel sover til 9 i helgene... :o)

Skrevet

Vi legger oss begge samtidig og står opp sammen med ungene å spiser en god familiefrokost,sunt for alle parter. Skjønner ikke hvorfor man skal sitte oppe halve natta bare fordi det er helg. Her legger vi oss vanligvis før midnatt uansett om det er helg eller ørsk.

Så nei, du er ikke helt på tryne i det hele tatt. Han er voksen mann og ikke tenåring. Å sove halve dagen er en uting rett og slett.

Skrevet

Hos oss så har vi også annenhver dag i helgene, vi legger oss når vi er trøtte, og vi står opp når det er "vår dag". Intet mer eller mindre :) Vi blander oss ikke inn i hverandres leggetider, selvom vi i 99,8% av tilfellene legger oss sammen, men igår f.eks så satt mannen oppe å så på Fast and Furios til halv ett eller noe. Jeg som skulle sove lenge gikk å la meg elleve, jeg sov til kl 10.00 i dag, og når jeg gikk i dusjen gikk mannen og frøkna ut.

Tror man tilpasser seg best hverandre, og gjør det man syntes er best ovenfor hverandre jeg, alle har forkskjellige vis å gjøre det på, og om din mann sitter oppe for å nyte freden og roen så slapper han kanskje best av på den måten...jeg vet ikke...

Skrevet

Jeg hadde nok irritert meg litt jeg også, men samtidig så forstår jeg ham. Noe av poenget med sovemorgen her hos oss er ikke nødvendigvis å sove "hele dagen" men å få velge selv når man vil stå opp. Man har friheten til å gjøre hva man vil kvelden før uten å tenke på at "jeg må legge meg for ikke være helt krapyl i morra tidlig når ungene våkner", selv om man ikke akkurat har festplaner. Men å se på klokka for å se når man bør legge seg når man holder på å sovne fra før av skjønner jeg ikke helt poenget med. Det er noe annet om det er noe man gjerne vil ha sett på tv eller noe man gjerne skulle ha gjort liksom.

Skrevet

Nå er jeg alene, da, så for meg er det ikke en problemstilling engang :-)Men synes kanskje ni er litt tidlig sovemorgen... Ti er litt bedre, da får man sove ganske lenge, men det er også mye igjen av dagen.

Skjønner godt at du reagerer dersom han sitter oppe halve natta og sover til langt utpå dagen (er så klart noe annet hvis man har vært ute på fest).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...