Gå til innhold

hvordan settes kateter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

under fødselen vet jeg at jordmødrene måtte tømme tisseblæra, men jeg har tenkt i ettertid hvordan klarer de egentlig det? noen som har peiling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man fører ett tynt rør i silikon opp urinrøret. Det er verken vondt eller ubehagelig.. Bare en litt rar følelse..

Skrevet

Om man ikke får bedøvelse er ikke dette smertefritt.

Skrevet

men dumt spørsmål, er det noe særlig hull der da? jeg får inntrykk av tisserøret som bare en liten "glipe" om du skjønner..jeg var i full rie når de gjorde dette, så jeg kjente ingenting. Men hvis jeg ikke var det, så må det ha gjort j`vli vondt?!?

HI

Skrevet

Hvis det gjør vondt når det blir satt gjør de det feil. Jeg har selv måtte sette kateter på meg selv hver 4 time i 4 mnd og det var kun hvis jeg satte det feil at det kunne være litt ubehagelig.

På føden når de satte kateteret brukte de bedøvelse.

Skrevet

du har et hull rett nedenfor klitoris, det er urinrøret. Rørene man bruker er veldig tynne og smørt inn med et glatt stoff så det glir lett inn. Som sagt, når det gjøres riktig så gjør det ikke vondt.

Skrevet

Det er ett hull der men mange har en slags lietn hudfold som dekker over hullet slik at det menge ganger kan være vanskelig å se det.

Og det gjør ikke vondt og det gir ingen smerter. Har selv blitt katarisert mange ganger og har gjort det på mange selv. Både menn og kvinner. Mennn gir man bedøvelse, ikke kvinner.

Skrevet

Gir jo selvfølgelig smerter om man ikke gjør det rett..Men det er en enkel sak for oss sykepleiere, det er nok verre når man skal gjøre det selv.

Skrevet

Gies uten smertestillende til kvinner? Er du spl?

Xylocain brukes da både på kvinner & menn.

Skrevet

takk for svar. men etter denne tråden ble jeg klar over at jeg ikke vet hvor tissehullet mitt er..obs..

HI

Skrevet

Jeg syns det er mye lettere å gjøre det selv faktisk. Første gang jeg skulle bli katerisert etter fødsel klarte sykepleieren å bomme 3 ganger og ga opp, så det er ikke alle som er like flinke. De unge sykepleierne var flinke og komme med bedøvelse, mens de eldre sykepleierne mente alltid at det ikke trengtes...så det er litt forskjellig praksis.

Jeg spurte alltid etter bedøvelse for syntes det var så vondt å bli vasket før man ble katerisert...riftene og stingene svei godt ja...uff

Skrevet

Jeg fikk også med meg resept på smertestillende xylocain 2% til kateriseringen når jeg ble skrevet ut. har en hel kasse faktisk....noen som trenger ha ha...har sikker 100 tuber...:)

Skrevet

.... og jeg er blitt klar over at det er mange formeninger om bedøvelse eller ikke... :)

Skrevet

Vanligvis sitter tissehullet mellom skjeden og klitoris;) Nærmere klitoris enn skjeden, da:)

Men noen kan faktisk ha tissehullet veldig nær skjedeåpningen eller rett innenfor. Anatomien er ikke helt lik på alle mennesker:)

Men det har da ingen betydning hvor det er, så lenge det funker som det skal, og du kan sitte normalt på doen?;)

Skrevet

Jeg er spl og har aldri brukt Xylocain på kvinner. Dert lærte vi på skolen at var helt unødvendig. Ingen av dem(100 vis) som jeg har katarisert har klaget på smerter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...