Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei jeg skal i jobb intervjuv til uken og jeg har termin den 12.12. i år

rekker jeg eventuelt og jobbe meg inn slik at jeg tjener opp til svangerskaps penger ?

og eventuelt hvor lenge må man jobbe før man kan gå ut i permisjon?

og bør man som er gravid fortelle at man er gravid??

når man er på interjuv

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du rekker å tjene opp rett til foreldrepenger om du begynner i jobb ganske kjapt etter intervju og ikke føder mye før termin. Du må ha vært i jobb seks av de ti siste månedene før permisjonen, og permisjonen må påbegynnes tre uker før termin.

Altså må du begynne permisjonen 21. november, og ha vært i jobb seks måneder før dette (forutsatt at du ikke har jobbet noe de siste månedene nå da). Jobbstart før 21. mai funker.

Nei, man bør neppe fortelle at man er gravid som arbeidssøker. Dette kommer sikkert mye an på kompetanse, etterspørsel, arbeidsgiver osv., men det er dokumentert at gravide stiller rimelig svakt på jobbintervju. Du står fritt til å lyve dersom arbeidsgiver skulle spørre om familieplanleggingen din (selv om dette helt klart ikke danner et godt grunnlag for tillitsforholdet arbeidsgiver-arbeidstaker).

Skrevet

Jeg ville ikke sagt at jeg var gravid, og om de hadde spurt ville jeg svart nei. De har uansett ikke lov å spørre, så da får de godta en løgn... skal jo ikke ha noe å si om man er gravid eller ikke for om man får jobben uansett i teorien... men tror nok det kan ha mye å si i praksis ja, og det er mye permisjonspenger det er snakk om for deg... så lyv om du må.

Du MÅ forresten ikke begynne permisjon 3 uker før, du kan jobbe helt til du føder, men om du ikke tar de tre ukene før fødsel, så får du ikke ta dem i det hele tatt. Du har lov til å begynne permisjonen når du vil i svangerskapet, men da får du tilsvarende færre uker permisjon etter babyen er født. For deg kan det jo kanskje lønne seg å vente lengst mulig, spørs når du får begynne å jobbe, slik at du rekker jobbe 6 mnd (du må ha vært i jobb i 6 av de 10 siste mnd før du begynner permisjonen, så om du har jobbet litt i det siste teller jo det og)...

Lykke til på intervju, fremhev dine positive sider, og glem at du er gravid den dagen! Om du får jobben håper jeg det er en bra jobb som du vil trives i!!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...