Nyttårs barn Skrevet 18. april 2009 #1 Skrevet 18. april 2009 Tenker på at måltidene kommer til samme tid, middagslur bading osv. Har en på 15 måneder. Min venninne sier at rutiner er alfa og omega, men jeg tror nesten at dette er viktigere for henne enn for datteren.... Hjemme hos oss er det ikke slik, da jeg ikke legger opp dagen på en slik måte. Gutten min får selvfølgelig dekket sine behov mht mat søvn og lek og turer. Men det er ikke likt fra dag til dag, bortsett fra at vi legger han ca 19 hver dag. Hva mener dere andre med småtasser?
ifie Skrevet 18. april 2009 #2 Skrevet 18. april 2009 Jeg tror det varierer veldig fra unge til unge. Noen "tåler" å ha det litt fritt, mens andre må ha gode rutiner og forutsigbarhet for å føle seg trygg. Man må vel bare se an sin egen unge
Lovemelikeyoudo Skrevet 18. april 2009 #3 Skrevet 18. april 2009 viktig med rutiner!! trygt og godt for barnet. Er vel derfor barnehagene også operere med rutiner?
Malin G. Spann Skrevet 18. april 2009 #4 Skrevet 18. april 2009 Nå er småen her 11 mnd da, og jeg har hatt faste rutinet fra han var 3 mnd. Da har han sovet fra kl 19 til kl 7 om morgenen. Vi har hatt faste rutiner for mat, soving på dagen, bading og legging. Synst dette er veldig viktig for både meg og sønnen min. Det skal ikke mye til for at han kommer ut av rutinene, noe som fører til at jeg blir sliten og han sur og grinete. Synst det er deilig å vite at jeg har kvelden for meg selv når jeg legger han kl 19. Og er blid og fornøyd om morgenen. Dette er han ikke om det blir rot med legging. Da er han sur og grinete hele neste dag.
tommeliten og lillemy Skrevet 18. april 2009 #5 Skrevet 18. april 2009 Vi har en rutine som vi følger til en viss grad. Men det er ingen krise om ikke alle dagene er like. Barna vet hvordan "tralten" i hverdagen er, og jeg tror det gir en trygghet for dem.
Den lille prinsesse Skrevet 18. april 2009 #6 Skrevet 18. april 2009 Er nok viktigere for mor enn barn det der. Har man et barn med spesielle behov er saken en annen, men for barn flest går det greit å ikke gjøre alt på samme tidspunkt hver eneste dag. Og for å nevne barnehager...det er vel stedene med minst mulig rutiner. Rutiner har de for å gjøre dagen enklere for de som jobber der. F.eks når en voksen er borte, skjærer alt seg for de voksne men ikke for barna.
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 18. april 2009 #7 Skrevet 18. april 2009 Når du skrev "lite barn" tenkte jeg mindre enn 6 mnd jeg, hehe. Så ble litt overrasket da det handlet om sønnen din på 15 mnd ;o) Kommer sikkert litt an på barnet, men jeg tror i bunn og grunn at rutiner ER viktig for barn. Trygge, forutsigbare rammer er viktig for å skape trygghet hos barnet, og når tryggheten er etablert, kan man etter hvert og av og til utvide de rammene som er etablerte. Dvs strekke leggetiden en gang imellom, hvis det er en spesiell anledning, eller barnet trenger litt mer mamma/pappatid på kvelden en gang, f.eks. Noen tåler å ha det veldig fritt, andre må ha det veldig strikst (?), og går man utenfor rutinene med disse, så blir dagen derpå spinnvill og vanskelig. Vi har hatt fast leggetid siden barna var hhv 10 og 3 mnd, det gikk fortere med minsten. Måltider har vært mer flytende, vi spiser når vi er sultne, men har alltid fire måltider pr dag. Ellers fyller vi dagene med mye ulikt, så sånn sett er det for så vidt ikke rutinepreget, men når permisjonen er over og minsten også begynner i bhg, så blir det jo veldig rutine da..
Nyttårs barn Skrevet 18. april 2009 Forfatter #8 Skrevet 18. april 2009 ja det er nok viktig å se ungen an, noen har mer behov for rutiner.
Gjest Skrevet 18. april 2009 #9 Skrevet 18. april 2009 Kommer an på barnet. Min eldste trengte veldig rutiner, mens de to minste tåler at dagen blir anderledes enn normalt så lenge de bare får mat og søvn ;-)
lille sprelle Skrevet 18. april 2009 #10 Skrevet 18. april 2009 Noen rutiner er greie, men det er da helt håpløst upraktisk med et veldig fast skjema. Jeg ønsker ikke det for meg selv, og vil da ikke det for mitt barn. Noen ting er faste hos oss. Amme i senga vår før vi står opp (hvis ikke jeg har stått opp før henne - da ammer vi i sofaen) Amme ca kl.15 (kan bli både 14 og 16) Jevnlige måltider Ut hver dag Ved legging - roe litt ned - pysj, pupp og tannpuss (men dette kan f.eks. skje hos noen andre enn oss om vi er på besøk...) Har en rolig, aktiv og blid unge!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå