Gå til innhold

Fars permisjon,noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venter barn i juli og det er blitt brudd..hvordan er det da med uka/ukene far som regel får fri iforbindelse med at barnet er født?

Og hvordan er det med de 6-10 ukene som far har etter mors permisjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden bruddet kom før fødsel så kan du få alle ukene. er kun når foreldre er sammen når barnet er født at far har krav å disse ukene. er vel en boks du krysser av på skjemaet. Og far har vel ikke rett på to uker fri fra jobb i forbindelse med fødsel. Men det vet jeg ikke sikkert.

Skrevet

Det stemmer ikke som det sies i innlegget over her. I utgangspunktet er det ingenting som endres selv om dere har skilt lag. Pappapermisjonen er fremdeles hans, men dersom dere søker om å få overført pappapermisjonen fra ham til deg vil dere sannsynligvis få det. Men dersom der ikke er fullstendig konflikt mellom dere to vil jeg anbefale dere at han tar permisjonen som planlagt. Det kan være med på å legge grunnlaget for et godt samarbeid og for et godt forhold mellom far og barn senere. Og DET er verdt mer enn noen ukers ekstra permisjon.

Rett til fri ifm fødsel er en sak mellom ham og arbeidsgiver, men han må sannsynligvis argumentere godt for å få fri med lønn dersom han ikek skal bruke de to ukene sammen med sitt nyfødte barn.

Skrevet

Vil det si at far skal ha barnet i 6-10 uker han da? Eller hvordan gjør man det?

Skrevet

Hva sier faren selv om dette?

Hvis han er villig, kan den permisjonen på 6 uker overføres til deg.

Skrevet

Har ikke snakket om det..jeg ville bare høre litt om hvordan det er,om en kan bestemme det selv eller om det er en fast regel på det.

Skrevet

Dette er hentet fra Nav sine sider:

"Dersom moren er eller blir alene om omsorgen for barnet vil hun ha rett til hele stønadsperioden, også fedrekvoten."

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147852.cms

§ 14-12 Uttak av fedrekvote

Tredje ledd - Unntak

I visse tilfeller er det ikke noen fedrekvote. De seks ukene kan da tas ut av moren.

Tilfeller der det ikke er fedrekvote:

• når moren er alene om omsorgen for barnet, jf. § 14‑15,

I tilfeller der det ikke er fedrekvote, overføres fedrekvoteukene til mor.

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147861.cms

§ 14-15. Uttak når moren eller faren er alene om omsorgen for barnet

Første ledd

Dersom moren er eller blir alene om omsorgen for barnet vil hun ha rett til hele stønadsperioden, også fedrekvoten. Se merknadene til § 14‑12 tredje ledd.

Så HI, dersom du er enslig forsørger fra fødselen av, har du rett til fedrekvoten. Du kan likevel avtale med barnets far at han kan ta sine 6 uker, dersom dere begge er enige om det. Mor vil også ha rett til hele fedrekvoten dersom hun blir alene om omsorgen i løpet av stønadsperioden, men du er enslig fra fødselen av etter hva jeg kan lese av innlegget ditt, så da er hele fødselspermisjonen din.

Skrevet

Ja det blir jeg:) Så tusen takk for svar,setter pris på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...