Frukten og To små Skrevet 18. april 2009 #1 Skrevet 18. april 2009 altså vi skal gifte oss, men akkurat nå så har vi ikke økonomien til å gjøre det slik vi ønsker. derfor pusher svigermor litt på dette at vi burde gifte oss, for å få det på papiret. slik at vi kan dra nytte av bla skattefordelene.og heller gifte oss i kirken om noen år som er planen. er det noen andre fordeler med å være gift, med tanke på barn osv?
Thunderstruck Skrevet 18. april 2009 #2 Skrevet 18. april 2009 Gifta oss i 2006,og har etterpå fått baksmell hvert år etter det.. Men Man stiller jo sterkere når man er gift med henhold til barn osv da.Hvis man da ikke har en skikkelig samboerkontrakt.
Soloho Skrevet 18. april 2009 #3 Skrevet 18. april 2009 Men betaler ikke mindre i skatt fordi man er gift, men ektefellen går i en lavere skatteklasse dersom den ene går hjemme uten inntekt et år. Eks. svangerskapspermisjon. Samboerkontrakt kan sldri erstatte det å være gift ifht. arv etter samboer. Han man barn har barna krav på sin halvdel etter den av foreldrene som er død. Foreligger det testament kan man kun skrive bort 1/3 til samboeren sin. Er man gift arver man hele ektefellen sin del av boet.
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 18. april 2009 #4 Skrevet 18. april 2009 Vi giftet oss da jeg var student og mannen min i jobb Dette lønte seg for oss ettersom han ble regnet som min forsørger siden jeg var uten inntekt. Han kom da i skatteklasse 2:) Tror vi fikk igjen ca. 10000 kr mer på skatten det året eller noe slikt;)
Sånn kan det gå Skrevet 18. april 2009 #5 Skrevet 18. april 2009 "Er man gift arver man hele ektefellen sin del av boet." Det gjør man selvfølgelig ikke. Barna har jo såklart like mye arverett etter både far og mor selv om foreldrene er gifte. Forskjellen er at man kan fortsette å sitte i uskiftet bo om ektefellen dør.
Frukten og To små Skrevet 18. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 18. april 2009 ok. for sånn det ligger ann nå, så går jeg ut i ny mammaperm i midten av Mai 09, og den varer ett år. etter det året, altså høsten 2010 begynner jeg en treårlig utdannelse. lurer da på om vi bare "skal hoppe idet". herligheten, klarer liksom ikke helt å innstille meg på tanken om å gifte meg helt enda. med tanke på at dette var planer vi hadde langt frem i tid
*Lykkelita*2barnsmor Skrevet 18. april 2009 #7 Skrevet 18. april 2009 OG... ikke at dette kanskje gjelder så mange her inne.... siden denne siden er for de med barn...men ektefeller som ikke har barn, arver bare halvparten om den ene dør... da går resten til avdødes familie, dersom avdøde ikke har skrevet testamente som sier noe annet....
Sånn kan det gå Skrevet 18. april 2009 #8 Skrevet 18. april 2009 Mens om den ene i et samboerforhold uten barn dør, så arver samboeren ingenting. Familien til den døde arver det hele...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå