Gå til innhold

Noen med 17 åringer? (fest og alkohol)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er deres holdning til drikking? Kjøper dere til ungdommen?

Mitt stebarn skal på fest i dag. Ikke at det er så stort, men han har ikke interessert seg veldig. Han sliter med noe sykdom så tar medisiner så han skal helst ikke drikke nå, og tror ikke han gjør det i dag. Men sånn ellers, kjøper dere alkohol til deres 17 åringer? Jeg vet liksom ikke helt hva jeg selv mener en gang jeg. Ja, man vet hva de får i seg... Eller i allefall noe av hva de får i seg. Bryr meg liksom ikke om at 17 åringer drikker, men vet ikke om jeg liker oppmuntre til det? Heldigvis moren og faren som bestemmer, og de er enige om å ikke kjøpe så det er jo greit. Men hadde vært artig å høre andres tanker og praksis.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig gjør vi ikke det.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

og jeg tenkte "hm? 17 år, også har han enda ikke kommet seg avgårde??"...

men fra spøk til side, jeg kommer ikke til å gjøre det. Mamma har en 17åring, og hun kjøper ikke til han...

Skrevet

Det har jeg aldri gjort. Har en voksen sønn og en datter på 16. Vil ikke bidra til at uønskede ting skjer med ungene i fylla. Og det er som regel i fylla uønskede ting skjer.

Skrevet

Jeg hadde ikke vurdert å kjøpe alkohol til min 17-åring. De har jo venner som kan kjøpe øl om de ønsker det. Det er entydig forskning på at de som får med seg alkohol på fest også drikker mest. Nå er ikke mine barn så gamle, men det er ikke så lenge siden vi var et hus fullt av barn og mine yngste søsken har jo nettopp gått igjennom den fasen selv.

Skrevet

Jeg fikk alkohol av mine foreldre. Jeg drakk til jeg ble full, hadde jeg mer igjen, så hadde jeg mer igjen. Ble jeg ikke full av det jeg hadde fått så fikk jeg tak i mer.

Skjøner ikke hvem "alle" drikker det de får av foreldre i tillegg til alt det andre er.. For sånn var ikke jeg eller mine venner da vi var på den alderen.

Drikker skjeldent nå, og selv om mine foreldre var så "gale" at de kjøpte til oss, så har jeg aldri sett dem drikke seg fulle, aldri ruset eller påvirket. Bare at de nipper til et glass til maten og når de koser seg. Må vel være sjeldent spesielle vi;)

Kommer helt sikkert til å kjøpe til min datter når hun er 17 om jeg blir bedt om det.

Skrevet

Mamma kjøpte vel til meg jeg var 17. Alternativet for meg var å kjøpe en 5litersdunk med smuglersprit med venninna mi. Sånn sett var det jo lurt.

Men jeg har allikevel ikke lyst til å gjøre det samme mot mine barn.

Skrevet

Jeg kommer ikke til å kjøpe alkohol til min sønn! Nå er han 16 og har ennå ikke vært på fest, men det kommer vel når han begynner på vidregående til høsten tenker jeg. Men uansett kommer jeg aldri til å kjøpe alkohol til noen av mine barn. De får vente til de er gamle nok til å kjøpe selv!

Min mor kjøpte heller ikke til meg, men visste at jeg drakk......

Skrevet

"Jeg fikk alkohol av mine foreldre. Jeg drakk til jeg ble full, hadde jeg mer igjen, så hadde jeg mer igjen. Ble jeg ikke full av det jeg hadde fått så fikk jeg tak i mer."

"Skjøner ikke hvem "alle" drikker det de får av foreldre i tillegg til alt det andre er.. For sånn var ikke jeg eller mine venner da vi var på den alderen."

I disse to avsnittene motsier du jo deg selv fullstendig.

Skrevet

Jeg syns det var litt ekkelt å lese denne setningen jeg da

"Foreldre var derimot en relativt viktigere alkoholkilde for de yngste enn for de eldste." (ifht hvor ungdom under 18 år får tak i alkohol).

Det viser jo bare hvor mye det kan ha å si hva foreldrene gjør...

Skrevet

jeg tror jeg ser det ann ettersom hvordan sønnen min blir jeg - nå er han jo bare halvannet så er ikke så veldig bekymret. Men jeg fikk med meg alkohol på fest, stort sett øl eller rusbrus, og vi hadde et åpent forhold til min drikking - følte ALDRI behovet for å utragere på noen måte, drakk ikke ofte, og ikke grøftefull. Derimot søskenebarnet mitt som hadde det suuuperstrengt snek seg ut på natten, drakk hjemmebrent, røyka hasj osv. SOm sagt, jeg føler det har mye med personen å gjøre. Glad jeg slapp å pine i meg HB for å si det sånn (for fulle skulle vi bli samme hva vi drakk)

Skrevet

Mye kan ha hendt på de siste fire fem årene da.

Skrevet

Jeg synes det er så lett å tenke det skal jeg ikke.... Men så står man der og vet hvor mye ghb og slikt det er, og tenker at kanskje det er bedre gi de noe tryggt. Som sagt heldigvis ikke jeg som bestemmer her nå, og jeg respekterer og kan vel være enig med far og mor.... Men det er ikke så lett når man står i det, som det er å tenke når de er små. De fleste 17 åringer drikker vel, eller i allefall prøver en gang. Med tanke på at dib policien er å være "perfekt" så handler man ikke til de, likevel tør noen si de vil gjøre det. Om han en gang kommer og spør, skal det bli spennende høre hva de (spes moren da) sier.......

AKG med nytt nick...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...