Gå til innhold

Ultralydtermin vs egen termin..


tre håpefulle

Anbefalte innlegg

Jeg er helt sikker på min egen termin.. For jeg vet eksakt dato for samleie, som var den 17 august, jeg følte jeg kjente eggløsningen den 20 August, og tenkte at nå kunne noe skje.. (Var ikke planlagt) Vet jo at cellene fint kan leve i tre døgn, og kansje enda lenger.. 14 dager etter den eggløsningen jeg kjente, så var testen positiv.. Ut fra eggløsningsdatoen så er min termin 15 mai.. Men så kommer jeg til ultralyd og de setter datoen for termin en uke senere.. Men da ville vel ikke testen ha vært positiv når jeg tok den??

 

Jeg tenker da at dette er fysisk umulig, da måtte jo cellene ha levd i 11 dager.. En mirakelbaby.. hehehe.. ;) Å det stemmer ikke med min syklus heller, som har vært som en klokke.. Jeg sa dette til lege og jordmor.. Å da sa de at det kunne være at det var en forsinket festelse.. At det festet seg litt senere?? Men jeg trodde at celledelingen og vekst startet med en gang de smeltet sammen jeg...

 

Noen andre som vet?? Å hvor sent kan denne forsinkelsen bli?? Ser at andre her inne skriver om enda større forskjell fra ultralyd og sin egen termin...

 

Jeg bryr meg egentlig ikke om at terminene er forskjellig.. Ikke nå i gjennom svangerskapet i vertfall.. Jeg fikk for tidlig sist, å jeg ser derfor hver uke som en bonus, å at jeg vet at jeg nok er litt lenger enn de tror, i tilfelle jeg skulle få for tidlig igjen.. Men skulle det vise seg at jeg går over tiden, så SKAL de ta hensyn til min termin.. For jeg vet at dødelighet øker med antal dager over tiden.. Å jeg kan utfra deres utregninger gå tre uker over min sikre termin...

 

Hva tenker og dere, å hva har dere blitt fortalt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvis du er sikkert på din egen termin, så er den mest riktig, ALLE er ikke HELT LIKE i utviklingen akkurat da de bruker å ta UL, selv om det er da de er mest like. har du tatt hensyn til sykluslengde når du regnet ut terminen?

 

de har også funnet ut at UL termin ikke er mer riktig enn mens termin, men de (helsevesenet eller hva jeg skal si) opererer etter UL termin likevel. -er vel enklest slik

 

akkurat datoen er vel ikke så viktig, om det er noen dager til eller fra, er jo veldig sjeldent de blir født på termindato, de kommer vanligvis når de (og kroppen din) er moden for det (ideelt sett, når alt er som det skal osv...)

 

men jeg skjønner godt at du er bekymret for overtiden, ble lettet selv da jeg fant ut at de setter igang en uke etter termindato her.

kan du ikke smøre på med lite liv og masse bekymringer og vondter da, hvis du går lenge over? (det er jo ikke sånn at man lyger seg til igangsetting, du ER jo faktisk veldig bekymret for babyen din)

jeg tenker at det kan bli vanskelig å få gjennomslag om at du vet din termin bedre enn "dem", de har jo bestemt UL terminen og mener jo ofte at de vet best uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har sagt til jordmor at hvis der blir overtid skal den regnes fra min termin.. Hun sa at det kunne vi ta da, for hun har ingen tro på at jeg går over tiden.. Siden jeg fikk så tidlig sist, og jeg er en veldig lav jente, å allerede ser ut som jeg er sprekkferdig.. hehehe ;)

 

Satser på at fødselen starter normalt, og før ultralydterminen.. Men jeg kommer til å holde på mitt hvis det er snakk om overtid.. Har en venninne som mistet under fødselen, og jeg har delt sorg med henne.. Så jeg er nok litt ekstra følsom for akkurat dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det samme her. Min termin er 10 mai og UL er 15 mai. Jeg er også helt sikker på både mens og eggløsning. Jeg gikk 14 dager over forrige svangerskap og syntes ikke det er greit å gå 14 + 5 dager over tiden.

 

Håper å få før så det ikke blir noe problem, men kjenner jeg er litt bekymret.

Kjenner også flere som har problemer med at de gikk for lenge over tiden og debattene på TV for tiden gjør det jo ikke akkurat bedre.

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min termin er 23.mai, UL sa 27.mai.... er ikke mer enn 4 dager i forskjell. men forrige kom 23 dager før tiden, så jeg troe og håper at det skjer denne gangern også... For da har jeg jo bare 15 dager igjen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min menstermin er 7. mai, mens UL ble 16. mai. det er 9 dager senere...fysisk umulig spørr du meg. Vet når jeg ble gravid :) Men har pratet med fastlege om dette og han ønsker overtidsvurdering ut ifra menstermin. tror legen har litt å si i den forbindelse, så da skal jeg føle meg trygg. 14 dager over UL termin er uansett ikke bra....da er det 10 mndr. siden siste mensturasjon.

Vi får krysse det som krysses kan damer, om at vi ikke går over tiden :) tvi tvi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min menstermin er 29 april og jeg er også helt sikker på den datoen, men ultralydtermin ble 15mai, det er et stor hopp for meg. Da er jo overtids terminen min 29 mai, dvs da en HEL mnd......Så jeg vil ikke på overtid.......

 

Blir spennende....................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi får gjøre det.. =o) Krysse armer og ben.. hehe..

 

Men er det andre som har hørt om det jordmoren min snakket om, "forsinket festelse"??? Jeg trodde veksten startet med en gang cellene smeltet sammen jeg?? Og at tidspunktet for feste ikke skulle påvirke terminen.. Jeg trodde terminen var "fastlagt" i det de smeltet sammen.. Hvis dere forstår.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Torill81: har hørt om det. Eller i mitt tilfelle så sa jordmor (som tok UL) at egget kunne jeg kunne ha hatt eggløsning på et senere tidspunkt enn jeg antok pga bruk av p-piller. Jeg ble gravid med en gang etter at jeg sluttet med dem.

MEN det er vel ikke det du mener?

Jeg mener å ha hørt at sæd kan leve i mange dager inni moren etter samleie.

Finnes sikkert noen fine nettsider om dette da...om du lurer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sædceller kan leve i mange døgn, men utfra ul-terminen har de levt i over 11 dager, å det er jo egentlig ikke mulig..

 

Å min syklus har vært som en klokke.. 28 dager.. Ingen p-pillebruk..

 

Å hvis befruktningen skulle sjedd en uke senere, så ville ikke graviditetstesten ha vært positiv.. Jeg tok en tidlig test ut fra mine utregninger, da var den positiv.. Det ville den ikke vært skulle ul. stemme.. ;)

 

Så eggløsmingen min fant nok sted på det tidspunktet jeg tror og følte det.. Men det var det at jordmor sa at egget kunne ha festet seg litt forsinket.. Å derfor er barnet en uke mindre utviklet.. Det er det jeg ikke forstår, for jeg trodde at vekst og deling og slikt begynte i det egget og cellen delte seg.. Men kan hende at den virkelige veksten starter i det egget har festet seg..

 

Men siden min tidlige test var positiv, så skulle nå ikke det ha vørt en forsinkelse.. For en skiller ikke ut HCG hormon før det er festet..

 

Jaja, babyen kommer når den kommer.. Men overtid SKAL regnes fra min termin... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...