Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har allerede lyst på neste barn selv om lillegutt bare er 5mnd. Men blir det fryktelig tøft om lille spire plutselig skulle sitte på første forsøk? Da blir det jo bare halvannet år ml. barna! Tro om kroppen klarer to så tette svangerskap? På den annen side kan det jo ta lang tid før lille spire sitter, om jeg er så heldig da at jeg får oppleve et barn til!

Hvordan er det for dere med to tette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert både fordeler og bakdeler med det som alt annet. Eneste sånn i forhold til din kropp så er det aller best for den å vente litt lenger. Ta en titt på linken her:

http://www.kvinneguiden.no/magasin/graviditet/-to_tette-_ikke_optimalt/29741

Jeg har tre år mellom mine, det er ypperlig syns jeg. Hadde aldri i verden orka to tette. Nå har jeg ei storjente som ikke bruker bleie, som jeg kan prate med og som forstår en hel del. Også har vi lilleknerten som heldigvis ikke skaper noe sjalusi:) Men, hadd ejeg den gang da fått to tette, ville vi nå snart hatt to bleiefrie barn som leker alene og sammen...

To tette er jo veldig slitsomt i starten, de første to årene vil jeg tro. Så er det kanskje lettere enn å ha to med 3-4 års mellomrom.

Skal vi ha en til vil jeg vente til førstemann er på skolen i alle fall;)

Skrevet

Jeg har bare ett barn, og det blir ikke fler. Men skulle jeg fått fler ville jeg nok hatt ca 4 år mellom de. Da forstår størstemann mye, er mer selvstendig, altså klarer ting selv, mindre sjalusi, og jeg hadde fått tid til å kose meg med den nye babyen. Ser for meg at det kan bli litt lite sånn babykos med to så tette, da den første også er baby på en måte.

Men de som har to tette synes sikkert de får til alt dette :-) Slitsomt tror jeg nok det er uansett de første årene.

Skrevet

jeg har to år i mellom mine. det har gått kjempe greit. nå har min eldste vært veldig tidlig ute med språket så hun kunne prate flytende når hun ble storesøster. dette gjorde det nok mye lettere vil jeg tro. vi har iallefall ikke hatt noe sjalusi her... nå er dem snart 3 år og 1 år og søskenkjærligheten er kjempe stor. dem har begynt å leke sammen., selv om mini ofte ødelegger litt for eldste. hehe. men det går greit. dem er alltid veldig glad for å se hverandre. gjensynsgleden er kjempe stor når vi henter henne i barnehagen.

det jeg syns var mest slitsomt var å jobbe 100% i barnehage og ha en 1 åring jeg skulle ta meg av mens jeg var gravid.

Skrevet

Altså hvis jeg skulle hatt en ny baby nå med min ganske aktive og krevende snart 1,5 åring, aner jeg ikke hvordan jeg skulle klart å gitt babyen noe som helst oppmerksomhet. :-)

Skrevet

Jeg vil tro det er slitsomt, iallefall de første årene, men vi satser på to tette selv. Mye pga min og mannen min sin alder vel og merke, men jeg synes også det kan være greit å ta "det verste" stresset med bleiebarn i ett smekk... og så får de lekekamerater i hverandre. Vi håper på litt under 2 år mellom dem.

Skrevet

hei:) jeg har to relativt tette da storesøster var knapt 18 mnd da neste kom. syns det går veldig bra, begge barna er relativt rolig så har nok mye å si det:) kooser meg stort med to små:) var større overgang fra null til ett barn enn fra ett til to. '

så ja, jeg anbefaler veeldig to tette:)

Skrevet

Jeghar 21mnd mellom mine. Yngste er bare fire uker.. Hittil har alt gått utrolig bra! Storebror elsker lillesøster og er bare såå snill og søt med henne! Koser og nusser, og spør etter henne når hun sover lenge. Han er helt tydelig kjempeglad i henne!Han har ikke hatt noe problem med at jeg blir mye opptatt, pappa står til disposisjon og det har vært helt ok for han!

Skrevet

Har 20 mnd mellom mine to gutter og det har gått knirkefritt sålangt. Eldstemann sover hele natten og blir ikke forstyrret av lillebror. Lillebror blir nok en liten tøffing for det blir mye kos fra den stolte storebroren.

Synes det har gått mye bedre enn forventet. Var forberdt på mye jobb, og foreløpig synes jeg ikke at det er det. Travelt er det selvsagt, men ting må bare ta den tiden det tar og en må tåle litt grining.

Storebror går i barnehage og liker seg godt der. Å hatt han hjemme hele dagen hadde vært slitsomt da han er en aktiv krabat som skal utforske alt og helst være ute. Men leverer sent og henter tidlig.

Når det gjelder sjalusi så tror jeg at med to tette så får en mindre sjalusi enn ved en større aldersforskjell. Storebror er nå 2 år og hugser ikke at lillebror ikke har vært her hele tiden. Det første han spør etter om morgenen er lillebror, og det siste han gjør hver kveld er å gi lillebror kos. Av og til blir han litt hjelpeløs og skal ha hjelp til å putte smukken i munnen eller holde vannflasken, men det er jo bare søtt.

Det mest slitsomme var, som en annen her sa, å være gravid med en aktiv 1 åring. Jobbet 100% og ble litt sykemeldt på slutten da jeg sov veldig dårlig om nettene og ikke fikk hentet meg inn igjen på kveldene.

Anbefaler absolutt to tette! Ser alt at de har glede av hverandre. Blir nok travlere når minstemann begynner å komme seg rundt for egen maskin, men det takler vi når den tid kommer.

Lykke til!

Skrevet

Må nett legge til at jeg har lyst på nummer 3 alt jeg... (minsten er 4 mnd). Men mannen er ikke klar enda og fornuften tilsier at det kan være lurt å vente litt lenger denne gangen pga praktiske ting (større hus osv).... Men lysten den er der!

Skrevet

Jeg vet ikke, men jeg tror det blir for tøft for vår del, i alle fall... Vi satser på (eller håper på, burde jeg vel si! Det er jo ikke en selvfølge at det blir som man "planlegger...) 3(-4) år mellom barna.

For kroppen din sin del, sies det at det er best med 2-5 år mellom barna. Jeg føler i alle fall at jeg ønsker å få kroppen min ordentlig tilbake før jeg igjen utsetter den for den store utfordringen et svangerskap er - selv om jeg hadde et veldig fint og lett svangerskap med knerten.

Skrevet

Vi har to tette, nesten 3 tette faktisk :)

Er 15 mnd mellom nr 1 og nr 2 og så er det 26 mnd mellom nr 2 og nr 3. 3 barn på 3 år og 5 mnd :)

Syns egentlig det er helt fantastisk jeg og det går kjempe fint. Nr 1 og nr 2 leker veldig fint sammen så det skal bli moro å se om nr 3 ( nå 8 mnd ) får bli med når han blir litt eldre.

Skrevet

To tette er ikke noe for meg ihvertfall...Jeg bare tenker på de stundene jeg nå har til avslapning og husarbeid mens lille flis sover, hvor glad jeg er i de små pusterommene i hverdagen..Med to tette tror jeg de stundene blir dramatisk redusert, for da er d vel alltid noe som må gjøres, enten m den ene el andre babyen. Tenker også på at m to tette MÅ man opp om morgenen, for å levere i bhg osv, selv om man kanskje har hatt en tøff natt m lite søvn og mye amming av minstemann. Og sist men ikke minst, vil jeg ha goood tid til å nyte de første par årene i lille flisas liv=) Synes at 2,5- 3 års aldersforskjell virker perfekt!

Skrevet

Får to tette selv, og er forberdt på at det blir en hektisk tid, men forhåpentligvis med masse kos og hygge. Jeg har heldigvis familie og venner i nærheten som gjerne vil stille opp, så vet at hvis ting går overbord så har jeg støtte og hjelp når jeg trenger det :) Tror og håper at jo nærmere de små er i alder, jo mer utbytte får de av hverandre som søsken!

Skrevet

Jeg har 15 mnd mellom mine... går greit, men det er slitsomt ja.... var hardt å skulle gå hjemme med en liten gutt når jeg var gravid og kvalm og dårlig, vondt bekken osv.. kunne ikke leke og ta meg av han som jeg ville... førstemann er veldig aktiv.. puh.. minstemann er veldig rolig å grei, men hun legger seg sent.. må stå opp tidlig til førstemann om morgenen.. er det ikke den ene så er det den andre... hehe :) men de er super gode altså.. veldig glad for å få to tette nå.. blir fort ferdig med de harde årene... det største problemet var å skulle forklare ting til den eldste.. han forsto ikke så mye.. går mye bedre nå etter litt startvansker :) minstemann er snart 6 mnd nå :) de er supergode og jeg gleder meg til tiden fremover.. håper de får mye glede av hverandre :) alt går bra selvom det er slitsomt.. man er som regel innstilt på det uansett :) lykke til

Skrevet

Helt enig med et par av de andre her, at det var slitsomt aa vaere gravid med en liten en som krevde sitt. Det er 20 mnd mellom mine to hjerteknusere, hvorav babyen er 10 dager gammel. Foreloepig gaar det fantastisk bra, den lille sover og spiser bra og storesoester er saa flink med han. Hun er ogsaa tidlig ute med spraak og forstaar overraskende mye. Hun steller med dokkene sine, som mamma steller med lillebror. Jeg brukte nok for mye tid i forkant til aa bekymre meg for at dette skulle bli vanskelig. Foreloepig gaar det smertefritt og jeg har masse tid til dem begge! Saa ja, anbefales her ogsaa!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...