Gå til innhold

Det går vannkopper overalt nå, jo...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere av barna i min familie/omgangskrets har fått vannkopper i løpet av påsken, og jeg er litt usikker på hvordan jeg bør forholde meg...

Hadde vannkopper selv som 6-åring, men er det likevel farlig å bli utsatt for smitte mens man er gravid? Er 38 uker i morgen, og vil jo ikke utsette knøttet for noe sånn i innspurten...

Holder meg unna de husstandene jeg vet at har vannkopp-barn, men vannkopper har jo 1-3 ukers inkubasjonstid, så det er ikke godt å vite hvor det bryter ut neste gang.

Noen som vet om foreldre kan være smittsomme dersom de selv har hatt vannkopper tidligere og barna deres nå er smittet?

Vil ikke være hysterisk, og har veldig lyst på skravlekveld med venninnene, men så var det dette med babyen, da...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan smitter vannkopper?

Vannkopper er meget smittsomt, 90 % av tilfellene forekommer i barnealder. Det smittes ved det som kalles dråpesmitte og smitte med direkte kontakt med vannkoppesårene (kontaktsmitte). Vannkopper er en av de få barnesykdommer det ikke vaksineres mot i dag. Vannkopper er mest smittsomt to til tre dager før utslett kommer og ca tre dager etter at utslett er blitt synlig. Inkubasjonstiden (tiden det tar fra et barn har vært utsatt for smitte til det blir sykt) er vanligvis fra 14-16 dager, men det kan ta inntil 21 dager. Det er usikkert hvor lenge det enkelte barn er smittsomt, men vi anbefaler at barn holdes hjemme fra barnehage/skole i 5 dager.

Vannkopper hos en gravid kvinne i løpet av de tre første måneder i svangerskapet kan føre til misdannelser. Kvinner som smittes i denne fasen bør tilbys spesifikt immunglobulin. Får mor varicella helt i slutten av svangerskapet skal hun ha spesifikt immunglobulin. Det skal også barnet ha om det blir smittet rett før fødsel eller i løpet av de første to dager. Behandlingen gis av hensyn til barnet.

http://www.barnelegene.no/publisher/publisher.asp?id=14&tekstid=100

Ta en skravlekveld å kos deg.

Det er jo veldig skjeldent at man får vannkopper flere ganger, men det finnes jo noen få tilfeller. Skal man være så redd for smitte, da kan man jo ikke sikke på butikken en gang.

Skrevet

Det går vannkopper i barnehagen der jeg jobber, men siden jeg hadde det som barn er jeg ikke bekymret. Jeg er 29+1

Skrevet

Jeg visste ikke om jeg hadde hatt eller ei, og fikk beskjed av fastlege og sykehus om å dra hjem fra barnehagen hvor jeg jobber når det var smitte der. Så fort jeg fikk sjekket at jeg har hatt det, kunne jeg visstnok bare dra på jobb igjen. MEN... siden du er helt på slutten hadde ikke jeg tatt sjansen uten å sjekke først. Men det er nå meg. Jeg har litt filosofien om at hvorfor ta sjansen når konsekvensene kan være så store, og forholdsreglene så små. Så... jeg hadde tatt en tlf til lege el sykehus først, også hadde jeg tatt en til :) Er det noe jeg har lært av denne graviditeten så er det at jeg ikke stoler på noen. Har fått så mange motstridende beskjeder at det er latterlig.

Skrevet

Jeg ringte legevakten i går angående akkurat det samme problemet. Jeg er selv i uke 36. Gutten min på snart to år har fått vannkopper, og jeg selv hadde vannkopper som 4-åring. Det legen kunne fortelle meg var at det faktisk var mulig å få igjen. Dersom det væsket fra sårene, eller var blemmer på sårene skulle jeg prøve å unngå disse så mye som mulig. Det var ingen problem dersom det var kommet skurver på. Jeg holder gutten det jeg vil, men holder meg unna selve vannkoppene. Mannen tar seg av morgen- og kveldsstellene til gutten. Størst var faren dersom det nærmet seg fødsel pga smitten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...