Gå til innhold

Hvordan regnes dette med uker og måneder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er oversikten:

1 fullgått måned: 4 uker + 3 dager

2 fullgåtte måneder: 8 uker + 6 dager

3 fullgåtte måneder: 13 uker + 2 dager

4 fullgåtte måneder: 17 uker + 5 dager

5 fullgåtte måneder: 22 uker + 2 dager

6 fullgåtte måneder: 26 uker + 5 dager

7 fullgåtte måneder: 31 uker + 2 dager

8 fullgåtte måneder: 35 uker + 5 dager

9 fullgåtte måneder: 40 uker

Vil det si, at når jeg har bekka 22 uker, er jeg 6 mnd på vei?? Skjønner ikke dette, dette er litt ulogisk synes jeg. Det vil jo si, at de som går på overtid har begynt på sin 10. måned når de overstiger 40 uker. Eller misforstår jeg helt?

I USA og England tror jeg, så regner de at det er akkurat 4 uker i hver måned, slik at det er akkurat 40 uker til termin fra unnfangelsen, men her i Norge regner vi på en annen måte? 4 uker + noen dager på hver måned... *forvirra*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste gravide nå til dags forholder seg vel til uker?

Jeg bruker ikke måneder i det hele tatt jeg.

Men ut fra oversikten din vil jeg si at når du er 22 uker + 2 dager er du 5 mnd på vei osv..

Skrevet

1 uke er 7 dager..4 av de da er jo bare 28 dager.Så da må man plusse på litt flere dager..22+2 dager er jo da 5 mnd..26+5 dager er 6 mnd.

Men jeg bruker kun uker når noen spørr nå, for det står litt forskjellig på nettet, og flere har blitt så forvirret..Men sef, det er jo bare å regne ut selv.

Skrevet

Når du er 22 uker og 2 dager er du fem fullgåtte måneder på vei. Du har altså vært gravid i 5. måned ganske lenge.

Jeg er 25 uker på vei, og er dermed gravid i 6 måned. Nærmer meg altså 6 fullgåtte måneder om et par ukers tid.

Skrevet

Oversikten du har funnet selv er den som er riktig.

Et norskt svangerskap regnes som 9 mnd!

Og uansett er det ikke 4 uker i hver mnd så da blir det feil om du skal regne på den mnd.Da blir svangerskapet liksom 10 mnd og da.....

Når du er 22+2 er du 5 mnd.Du er i din 6 mnd frem til 26+5 da er du 6 fullgåtte mnd og skal begynne på din 7 mnd!

Skrevet

Så, bare for å forvirre deg litt igjen, så stemmer ikke denne oversikten helt, fordi et svangerskap ikke regnes som akkurat 9 måneder langt, men for 9 mnd + 9 dager. Du vil være 9 mnd på vei 9 dager før terminen din, og den datoen du kommer til da vil vøre samme dato som du hver måned er en ny fullgått måned på vei. jeg har f.eks termin 9. august, og er da 9 mnd på vei 1. august, 8 mnd på vei 1. juli, 7 mnd på vei 1. juni osv.

Skrevet

enig med Alva...

en mnd er fra 1. januar til 1. ferbruar...

og vi går faktisk gravid i den 10. mnd. 9 fulgåtte måneder pluss 9 dager....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...