Gå til innhold

Fly med nyfødt. Noen med erfaringer??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tenker å reise til hjemlandet til samboern min å vise fram babyen til familie og venner der når den blir et par mnd gammel. Vil iallfall vente til amming ov soving er litt etablert. Hvordan er det å fly med spedbarn? Hva bør man ha med seg? Regner med at det kan bli litt venting siden vi må bytte fly en gang hver vei, så kan bli litt tungt med bare bæresele i lengden. Trenger ikke å ta me vogn/bilstol, for det har søsteren hans som vi kan låne mens vi er der. Men lurer litt på å ta med en softbag eller noe som babyen kan sove i underveis. Noen som har tips???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil anbefale å amme på vei opp og ned, dette hindrer trykk i ørene! Dersom babyen bruker tutt - er det en fordel i dette tilfellet :-)

Ellers kan det kanskje være greit å forhåndsbestille flyseter med god plass foran - dersom det er mulig? Barn kan ikke sitte med nødutgang, men sjekk med reisebyrået eller flyselskapet dere kommer til å bruke.

Ha med rikelig med bleier, gulpekluter og ekstra skift. Tror bag ofte kan bli litt vanskelig å plassere, men dersom det er et ekstra sete tilgjengelig, så kan dere jo kanskje legge babyen der? Sjekk ved innsjekkingen - ofte er flyvertinnene veldig behjelpelige. En babybjørn eller bæresjal kan også være tingen når dere mellomlander. Så får dere hendene fri når dere skal gå til neste gate.

Jeg har ingen negative erfaringer å fly med spebarn - de er som regel lette å ha med å gjøre. Verre når de passerer året, og ikke synes det er morsomt å sitte stille såååå lenge. Eller at de får vondt av trykket i ørene.

Skrevet

Jeg reiste mye alene med datteren min da hun var liten. Hun var 7 uker da hun fløy første gangen.

Jeg har kun reist innenlands da, men opplevde veldig liten hjelp fra de på flyet. Men det er mulig det er litt annerledes å fly utenlands.

Hvis det er mulig å bestille eget sete til babyen så gjør det.

En bæresele er et must syns jeg, da har man to hender ledige.

Vær obs på reglene for håndbagasje med tanke på flytende ting og slikt så dere ikke risikerer å bli fratatt nødvendige ting. Ha med godt med skift, bleier og kluter. Det er veldig trangt på flydoene så det er ikke mye plass å skifte på.

Jeg syns det var greit å fly med jenta mi når hun var nyfødt, hun sov stort sett hele tia. Og så ammet jeg og det er veldig greit å ha maten innen rekkevidde. Det er mye verre når de rundet året, da kan det være en tålmodighetsprøve! :-))

Skrevet

Softbag er superdupert. Pleier å ha den i sete ved siden av meg (om jeg er så heldig å få ekstrasete, det er jo ikke alltid) Hvis hele seteraden er full har jeg faktisk bagen foran beina mine.. (det gikk i allefall til babyen var 5 mnd) Husk å ha alt tilgjengelig, i flyet. Det er så pes å skulle klatre over alle andre for å ta ned bagger etc. Ha ting i lommer eller softbagen, eller i seteryggen foran deg. Jeg syntes det gikk fint å bære i softbagen og bruke babybjørn da jeg ventet på neste fly. (Selvfølgelig bedre med vogn, men skjønner at det er litt styr å dra det med.) Dere har i allefall en stor fordel, dere er to. Den luksusen har ikke jeg hatt ennå, men reise har vi gjort mange ganger og langt med flere fly fra han var 6 uker til nå som han er snart 8 mnd.

Lykke til og god tur.

Skrevet

Masse tusen takk:)

Noen som kan anbefale en softbag som ikke tar for mye plass med lommer for oppbevaring?

Skrevet

hei! vi har flydd frem og tilbake til asia med vår sønn mange ganger, første gang da han var fem mnd. å amme på vei opp og ned er et veldig godt råd! ellers som de andre sier så er det greiere FØR de begynner å utforske omgivelsene, hehe.

vi bestilte eget sete til ham fra han var halvannet år, og det var en helt ny verden...så hvis du kan få eget sete uten å sprenge budsjettet så er det veldig lurt. :)

jeg oppdaget etter hvert at jeg likte ikke å sitte ved "bulkhead"-en som det heter. de kurvene de har til spedbarn er supre så lenge ungene passer oppi, men vi fikk de plassene av hjelpsom flypersonell lenge etter at han var blitt for stor til kurven - og da er det IKKE noen fordel...for de armlenene går ikke an å ta opp! så hvis du ikke vil bruke flykurven (eller ha softbag ved føttene som en annen nevnte :), så er det bedre å kunne dele de to eller tre setene man har mellom seg, og sitte litt lengre bak i flyet. :)

en ting til jeg alltid har, i tilfelle, er en par sånne 2-ml med saltvannsdråper, evt en liten pumpeflaske, i tilfelle tett nese. veldig hendig, og tar liten plass. også antibac-gele i tilfelle jeg skifter en tissebleie i flysetet, og ikke gidder å gå ut og vaske hender etterpå. da er våtservietter og antibac-gele greit. :)

men vi har jo en GIGAstellebag med, flyturen vår tar jo 26 timer, hehe!

lykke til med flyvningen - jeg gruer meg alltid fælt, og det går alltid kjempefint. og koselig å vise frem småen også!!! hvor er det dere skal forresten?

Skrevet

Vi fløy ikke så langt, ca 100mil, da han var 2 uker gammel. Ikke noe problem, fikk mat på flyet og bleieskift på gardemoen da vi mellomlandet. Flyvertinnene er kjempesnille og vet ikke det beste de kan gjøre for deg og barnet:-)

Skrevet

takker igjen for gode tips:)

Vi skal bare til Amsterdam, så selve flyturen tar jo bare to timer. men så må vi jo til oslo først og det er to timer dit og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...