Gå til innhold

Trenger sårt noen råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 3 har blitt helt bajas. Han er høyt og lavt- klarer ikke å sitte rolig og hører ikke på hva jeg sier. Jeg er alene med han i ukedagene da mannen pendler.

Er redd han kan ha adhd- kan dette bli oppdaget så tidlig. Men så er han jo også flink til å konse hvis han absolutt må.

Vet ikke hva jeg skal gjøre med han. Han er umulig å ha med seg noen steder... kjenner jeg blir flau på egen vegne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke aktivitetsnivået hovedkriteriet ved ADHD, selv om det ofte er det mest synlige for andre. Det er konsentrasjonen, impulskontrollen, og slike ting som er hovedkriteriene.

Ikke tester de så små barn, heller.

Jeg har to barn, hvorav det ene har ADHD. Begge er ganske like når det kommer til aktivitet. Den med ADHD har bare dårligere impulskontroll, slik at det skjer så lett mange rare ting.

Se heller på deg selv, og dine reaksjoner med barnet. Hva gjør du når han blir "bajas"? Hvordan opptrer du overfor barnet? Får han oppmerksomhet fra deg på det? - positiv eller negativ oppmerksomhet; spiller ingen rolle. Se om du kan reagere annerledes, og se om det kan endre ting. Og avtal med ungen på forhånd om forventet oppførsel; hva ønsker du av barnet? F eks dere skal på butikken; "jeg ønsker at du skal gå atmed meg på butikken, og jeg vet du klarer det, for du er så stor og flink gutt:) Og så kan du hjelpe mamma med å finne det vi skal ha." Da må du gjenta dette rett før dere går inn, også. Legg vekt på det som er i hans oppførsel, som du ønsker. Ros det opp i skyene, og kommenter til barnet det som er bra; f eks "nå ser jeg at du går så fint attmed mamma. Det er kjempebra gjort. Jeg visste du klarte det". Og legg mindre vekt på det du ikke ønsker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...