Gå til innhold

hvor tidlig kan stamming hos barn oppdages??

Anbefalte innlegg

Skrevet

kanskje jeg er bare hysterisk men de siste dagene har mini pratet litt "rart". når han skal uttale noen ord som f eks "mamma" sier han "ma" först og deretter "mamma" om dere forstår. kan dette väre tegn på forekommende stamming?

han har begynt å komme med nye ord hver dag nå, og forsöker og sette de i setninger. babler hele tiden. det meste forstår vi. han er 20 mndr forresten.

kan det väre bare en fase? at han lärer mye nytt den siste tiden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mellomste sønn begynte å "stamme" i barnehagen. Han var rundt tre. Barnehagen tok det helt med ro og mente det var barnestotring. Jeg ble veldig bekymret men de hadde helt rett.Det gikk over av seg selv. ofte når de lærer å prate har de så mye de ønsker å skulle ha sagt at det går så fort...Derfor gjentar og snubler de lett. Går han i barnehagen så be de følge med litt ekstra og gi beskjed dersom de er bekymret. Ta det med ro selv og ikke heng deg opp i det. La han få god tid til å fullføre setningen selv og ikke hjelp til. Det kan bare være en periode, uten at jeg har noe mer peiling på stamming.

Skrevet

Jeg jobber i bhg, og når jeg utdannet meg til barne- og ungdomsarbeider sto det i boken at dette var normalt for barn som skal lære seg å prate. De blir, som skrevet over her, ganske ivrige, og skal helst si alt på en gang, og da sliter de med å "komme i gang" skikkelig.

Bare vent til han har roet seg, og får pratet ferdig, ikke prøv å hjelpe til, som det også står over her. Det går nok over. Stamming blant barn under skolealder er helt vanlig, om du hadde hatt en skolegutt som stammet, hadde jeg nok vært mer bekymret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...