Gå til innhold

Venter på engangsstønad..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 26 uker på vei nå, leverte søknad til nav for ett par mnd siden.

Er det ikke sånn at jeg kan få den utbetalt når som helst da ??

Eller er det noe jeg må si ifra om? at jeg vil ha den tidlig utbetalt.

Venter og venter, har så lyst til å kjøpe seng, vogn, bilsete ol.

Takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her jeg bor (moss) kunne jeg ikke levere den før etter uke 26... Vet mange har fått den i retur når den er levert inn alt for tidlig.. Så vanskelig å si om pengene kommer inn eller om du må søke på nytt... En skal egentlig ha bekreftelse fra jordmor (evt helsekort) at en er i uke 26 før en søker... Jeg hadde ringt å hørt om de holder på å behandle den eller om den har blitt borte...

Skrevet

Fikk ikke opp svaret over, men for en stund siden ble det lagt ut en link med svar fra NAV om dette og du bør ta kontakt med NAV igjen fordi i utganspunktet behandler de IKKE søknader om engangstøndad som kommer inn før uke 26. Det har ikke lov til det, og det er jo først i uke 26 at barnet er levedyktig om det skulle komme. Sender du det inn for tidlig kan du risikere at det blir kastet og du må sende den inn på nytt uten noe varsel. På mindre kontor eller om du sender den inn i t.d. uke 25 så er det greiere.

NAV sa at selv om de er en del rot på noen kontor nå, er ventetiden i snitt ca 3 uker.

Skrevet

Ikke uke 26, uke 28...! :)

Du kan få engangsstønaden utbetalt tidligst i uke 28... :) Men det må du spørre NAV om selv.

Skrevet

Nei det stemmer ikke, du kan få den fra uke 26 :) Det står på hjemmesiden, og jeg fikk den med forrige barn også.. Da fikk jeg den utbetalt 26+4..Søkte da jeg var 26+0 dager:)

Var i møte med nav og fylte ut papirene igår..Da var jeg 26+2 (UL termin) og da sa hun det tok sånn ca 1 ukes tid så kom de inn. Men det kunne ta opptil 3 uker, men her var det ikke så lang kø..

Skrevet

Jeg var hos NAV og fylte ut skjemaet med en hyggelig dame for noen mnd siden. Og har selv lest på NAV.no at man kan få den utbetalt så tidlig som i uke 26.

Men det var ikke noe spørsmål om når man ville ha den utbetalt i skjemaet, så ble litt usikker.

Regner med at hun dama ikke hadde sittet der å fylt ut dette skjemaet med meg om det var for tidlig, jeg sa jo hvor mange uker jeg var på vei da og når jeg hadde termin.

Hadde også med meg bekreftelse på graviditeten fra legen.Som jeg leverte med skjemaet. Så det skulle heller ikke være noe problem.

Er 26+2 idag så får jo se om jeg får den til uka :) :)

Om ikke så får jeg vel kansje ringe å mase litt ;)

Takk for svar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...