Gå til innhold

Avlastningshjem/støttekontakt?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter å tenkter og vurderer å melde meg/oss som avlastningshjem eller som støttekontakt!

Noen med erfaring, som kan fortelle litt om dette?

Kan si at jeg jobber 100 % (dagtid, pluss hver 4.helg), og sambo jobber 4 uker borte og 4 uker hjemme.

Vi har to barn, en gutt på 3 år, og ei jente på 6 1/2 år (hun bor annenhver uke hos sin far).

Vi har ett stabilt hjem, og elsker unger, og ønsker dette for å hjelpe og støtte andre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var støttekontakt en periode og synes det var helt topp!

Da hadde jeg et barn, full jobb og en mann som var mye borte.

I dag har jeg to barn, deltidsjobb, en mann som jobber hjemme og ikke energi tl mer enn vårt daglige.

Desverre!

Jeg synes det krevde ganske mye ekstra. Var støttekontakt 8 timer i uka og måtte hele tiden planlegge mye av happeningene de timene selv. (Voksen jente)

Jeg meldte oss også på som avlastningshjem den gangen. Snakk om ei helg i måneden.

Men når konsulenten som jobbet med det atter en gang ringte meg for å forsikre seg om at det var greit for foreldrene mine at jeg hadde et barn hjemme hos oss ei helg i mnd gav jeg opp!

Da bodde jeg langt unna familien min, og hadde egen familie. Var ikke mer en et par å tyve år, men likevell.

Skjønte aldri hvorfor hun maste slik om foreldrene mine. Alltid i setninger som "er du sikker på at det er ok for foreldrene dine? og "kan jeg ringe dem å høre".

Endte jo med at jeg ga henne navn, nummer og adresse til foreldrene mine. Men de hørte aldri noe fra henne. (Kanskje fordi hun så at jeg ikke bodde sammen med de likevell?)

Har dere energi og tid til overs er det helt supert :D

Skrevet

Vi er besøkshjem.Har en gutt hos oss 3.hver helg.Har selv 4 barn, to i bhg og to store . For oss så har det vært bare positivt å være besøkshjem, har et kjempe godt samarbeid med familien og barnevernet. Barnet gleder seg masse til å komme til oss, og har fått tilbakemelding at vi er positiv og spiller en liten men viktlig rolle i barnets liv. Syns den innsatsen vi gjør er liten i forhold til hvordan opplevelser barnet sitte igjen med.

Er det noe konkret du lurer på så bare spør....

Skrevet

Tusen takk for ett supert svar, tror jeg tar kontakt med kommunen/brukerkontoret til uka, og snakker med, og hører litt hva de mener, og få mer informasjon, står at de har stort behov for det da!

Energi har jeg som regel greit med, og jo mer jeg har å gjøre, jo mer energi får jeg, pluss at det er til en god sak, som gjør meg ekstra gira.

Skrevet

Er barnet du har jevn gammel med dine barn, og hvordan takler dine barn dette, synes de det er positivt, eller mas?!

Tror nok besøks-/avlastnings-hjem er det som passer oss best.

Gjør dere noe spesielt når barnet er hos dere, eller er det som normalt?

Skrevet

Dytter litt jeg, ønsker enda flere erfaringer :-)

Skrevet

vi er avlastningshjem for en gutt på 9år med downs og har vært det nå i 3 år. jeg er 23 og mannen min 26 og vi har en datter på 8 mnd. han er hos oss hver 3.helg pluss 2 uker i året.

det fungere kjempe fint,han var noe sjalu på baby når den var helt ny, men synes at det er kjempe stas og være "liksom storebror" og skal vise hun til alle.

vi gjør litt forskjellig i helgene noen ganger gjør spesielle ting og andre ganger har i bare helt vanlig familieliv.

og være avlaster er noe helt fantastisk og når man har mulighet til det så er det en kjempe fin opplevelse både for barnet og familien.

Skrevet

Barnet som vi har er yngre enn våre barn, men under et år under egen minste. Barna gleder seg til han skal komme, og det har ikke vært noe sjalusi. De 2 store barna ble spurt i forkant av at vi ttok på oss dette fordi begge er bra rollemodeller og er kjempe flink med små søskene. Men vi satte kriterier for hva vi tok.... F.eks fordi vihar 4 barn og en aktiv livsstil ble barn med utviklings hemming ikke aktuelt... Sa også noe om kjønn og alder.....

Vi gjør egentlig ikke noe spesielt, men er mye på ski, ute, basseng osv... Tilpasser kankje litt på hva dette barnet er ekstra glad i og gjøre og ting som vi vet det ikke får gjort hjemme.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...