Belle76 Skrevet 17. april 2009 #1 Skrevet 17. april 2009 Jeg var hos jordmor idag, og ho kunne fortelle meg at ved føden i Kristiansund så er det nå slutt på bruken av lystgass under fødsel. Da ble jeg litt betenkt.. Nå er det snaut 2 år siden sist jeg fødte, og da hadde jeg veldig god effekt av lystgassen... Jeg har på ingen måte lyst på noen stikk i ryggen mot smertene. Noen som har vært igjennom en fødsel på Kristiansund sykehus som kan bekrefte/avkrefte dette?
Tilde*** Skrevet 17. april 2009 #2 Skrevet 17. april 2009 nå kan jeg ikke svare på spørsmålet ditt... men grunnen til at de tar bort lystgass fra en del fødeavd. er at de har for dårlig ventilasjon! utrolig dårlig at ikke de kan gjøre no med lufta istedenfor og ta vekk lystgass.
Eplejuice Fødeklar Skrevet 17. april 2009 #3 Skrevet 17. april 2009 Det står på hjemmesiden dems at de har lystgass, men for alt jeg vet har de glemt å ta det bort: Hva kan vi tilby av smertelindring? Vi er opptatt av at den fødende skal ha en så positiv fødselsopplevelse som mulig. I dette ligger også følelse av mestring,og at hun føler at egne ønsker blir respektert. Vi ønsker ikke å overstyre kvinnen og hennes valg, men står til disposisjon med råd og veiledning underveis. Den som ønsker det, har flere alternativer å velge mellom mht. smertelindring. Vi har "alt" fra badekar, steriltvannspapler, lystgass, akupunktur og epidural. Keisersnitt utføres vanligvis i spinalbedøvelse. http://www.helsenr.no/Avdelinger/Avd+for+fodselshjelp+og+kvinnesykdommer/Foedebarselavdelingen+Krsund/foedeavdelingen.htm
pia*fødeklar* Skrevet 18. april 2009 #4 Skrevet 18. april 2009 Det stemmer at de i Kristiansund og Molde ikke lengre tilbyr lystgass under fødsel desverre. Dette er på grunn av at ventilasjonen på sykehusene er for dårlig og det kommer ut i resten av avdelingen, og kan være skadelig for pesonalet over tid. Dette er ikke så lenge siden tredde i kraft så vil tro de ikke har rettet nettsidene ennå (er ikke kjent for å gjøre det for ofte...)
<3maijente<3 Skrevet 18. april 2009 #5 Skrevet 18. april 2009 Stemmer nok at det er slutt på lystgass i Molde og Kristiansund ja. Og det var pga. av fare for lekkasjer ut til de ansatte.
Belle76 Skrevet 18. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 18. april 2009 jaja, da får vi ta en naturell fødsel da... hmmm. Går vel bra det og, tenke æ. Smertan e jo der bare for ei stund så....Godt at det her bli siste gangen da, kanskje... E ike særlig fan av epidural og sånt sjø....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå