Gå til innhold

Bakt potet-spørsmål (haster litt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bestemte oss for å¨ha biff og bakt potet til middag i kveld. Det gikk nå opp for meg at jeg ikke har laget bakt potet på sikkert 15 år (!)

Dte virker jo enkelt, men jeg lurer nå likevel på noe:

Når man har kjøpt sånne som er ferdig pakket inn i folie i butikken - skal man da åpne folien for å skjære kryss i toppen på dem før man setter dem inni (og i såfall, lukker man folien igjen etterpå eller lar man den stå og gape?)?

Eller settes de bare inn som de er?

Utrolig hva man kan lure på, men dette er detaljer som ikke står på oppskriftene på nettet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tips 1, kok dem en god stund først (uten folie) ellers tar det en evighet å få dem myke i ovnen.

Tips 2, skjær kryss i både folie og skall (den glatte siden på folien som vender opp).

Skrevet

Jeg skjærer aldri kryss før jeg setter de inn, setter de inn som de er(pakket inn i folie)..........

Skrevet

Eller ta hurtigvarianten...

Ta av folien

Legg potetene i microen ( tid avhenger litt av str på potetene. Men 20 minutter pleier å holde. Sjekk med strikkepinne eller skarp kniv)

Ta potetene ut av microen og pakk inn i folie.

Skjær deretter krysset i poteten

Er så enkelt atte =)

Skrevet

Takk for tips. Da koker jeg dem litt først, så får vi se om jeg skjærer kryss først. Så langt er det uavgjort 1-1, så jeg vet ikke hva som er best ;.)

Skrevet

De legges inn i ovnen slik de er på 200 grader i 1 til 1,5 timer. Skjær kryss kjennom folien når de er ferdige og ha i det du vil.

Skrevet

Hmmm, dette ble vanskelig, med så mange forskjellige varianter.

Kan man virkelig ha dem i mikroen?

Nå er de ihvertfall i vann, så jeg lar dem koke i noen minutter i alle fulla fall.

Skrevet

Jeg syns de blir best med kryss og 250 graders ovn i underkant av en time. Pleier bare å ta to ovnhansker å kneppe for å se om de er myke. Faren min pleier å ha de på svakere varme og lengre tid i ovnen, da syns jeg skallet setter en dårlig smak på potetene.

Skrevet

Det tror jeg på!

Er det din blogg?

Da fyked de inn i ovnen uten folie.

Men takk til alle som har kommet med gode råd! Jeg VET jo at de blir gode i folie også, men uten høres bra ut i dag.

Skrevet

Jepp, kjente og kjære kokker sier også: Av med folien1! Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...