mmmmstine Skrevet 17. april 2009 #1 Skrevet 17. april 2009 Kan man egentlig bli nektet å få keisersnitt? Hvem er det som isåfall avgjør dette?
Ooops I did it AGAIN Skrevet 17. april 2009 #2 Skrevet 17. april 2009 Hvorfor skulle man egentlig IKKE bli nektet KS dersom det ikke er noen god grunn som tilsier at man burde få det? Det er ganske ressurskrevende med KS + komplikasjoner som kan oppstå. Og før noen biter hodet av meg: Alvorlig fødselsangst ser jeg på som en grunn...
mmmmstine Skrevet 17. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 17. april 2009 Ja og hvis man har alvorlig fødselsangst, kan de da nekte?? Du skal jo kunne bestemme bra mye over din egen kropp her i norge....
Madam-mim Skrevet 17. april 2009 #4 Skrevet 17. april 2009 Grunnen til at det er såpass "strengt" å få keisersnitt, og man må ha en god drunn til det, er fordi det koster staten masse penger å utføre et KS istedet for en normal fødsel.
mmmmstine Skrevet 17. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 17. april 2009 helt sykt spør du meg hvis de tenker økonomi oppi det hele.... Her i Norge maser de om at det fødes for lite barn osv, jeg er så forbanna....
kittecat *guttutenpåoginni* Skrevet 17. april 2009 #6 Skrevet 17. april 2009 Har ikke noe tro på at det er pga økonomi at du ikke får keisersnitt.. Grunnen er vel det at for mange synes det er en lettvindt måte å få ut babyen på, og desverre men det skal ikke være lettvindt..kroppen skal gjøre dette så naturlig som mulig.. Keisersnitt er unaturlig for deg, og for ungen din..lungene til ungen din går igjennom en prosses som er med på å modne babyen når den fødes vaginalt..presse ut fostervann og div.. Mye mer vanlig med komplikasjoner, pusteproblemer og div med keisersnitt..pluss at kroppen til mor ikke er bygd egentlig til det, tar lengre tid for mor og bli frisk..pluss du får ett sår som ikke alltid leger seg selv med en gang... Uansett hvor mye jeg gruer meg til fødsel så vil jeg IKKE ha keisersnitt, så sant ikke jeg må da pga fare for meg eller babyen...
Elviraen Skrevet 17. april 2009 #7 Skrevet 17. april 2009 Hvis grunnen til at noen vil ha KS er at de har fødselsangt er det i hvertfall viktig at man gjennomgår en omfattende behandling for denne angsten FØR man i heletatt blir vurdert til KS. Hvis man tar KS er man pluttselig en syk pasient som har operert, det er man ikke hvis man føder normalt, da er man i utgangspunktet bare innom for å føde.... Et KS er en MEGET omfattende operasjon og en måta å få et barn ut av kroppen på hvis kroppen ikke har noen mulighet til å gjøre dette selv. Nå kan jeg desverre alt for mye om dette med KS, jeg blir UTROLIG skuffa hvis jeg må ta KS, å føde normalt er et stort ønske og jeg synest alle som klarer det er heldige. Man er ikke syk, man har ikke operert, man har ikke et stort/dypt sår som får infeksjoner..... KS er for veldig mange et mareritt i 6 uker.....for de som føder er det max 20 timer så er alt over!! Jeg har ikke angst, og vet ikke hvordan det oppleves, men jeg synest det er svært merkelig å ha angst for noe så naturlig som en fødsel, men IKKE ha angst for en SÅ omfattende operasjon som et KS er.... det er ike til barnets beste i alle fall!! Det er helt sikkert!!
Madam-mim Skrevet 17. april 2009 #8 Skrevet 17. april 2009 Ordla meg kanskje litt feil da jeg sa økonomi var grunnen. Mente ikke at det var eneste grunnen til at man ikke får KS i øst og vest. Det er selvfølelig bare en av grunnene til dette. Som cathy sier går det på dette med hva som er best for mor og barn, men også at dette blir dyrere for staten. Ja, økonomi er en viktig del av helsevesenet enten man liker det eller ikke. Kan jeg spørre hvorfor du vi ka KS?
ei lita tulle født 31.01.11 Skrevet 17. april 2009 #9 Skrevet 17. april 2009 Tja, det stemmer vel ikkje heilt at der er "over" er 20 timer (altså etter fødselen). Det er vel ikkje berre "blåbær" å revne/klippes, og syast der nede?! Eg berre spør- har ikkje født før og gruer meg noko heilt sjukt nettopp fordi ein ikkje på førehand kan vite kor mykje "skade" ein får og kor lenge ein må halde på før babyen kjem Huffameg, eg orkar egentleg ikkje tenke på det ein gong. Klart det ikkje er noko rosenrødt med keisersnitt heller-det er nok mykje smerte og ubehageligheter etterpå...så i heile tatt så tenker eg at verken vaginal fødsel eller keisersnitt er noko "enkel veg" til å få babyen til verden...Eg veit ikkje kva eg hadde valgt sjølv visst eg hadde fått velge fritt...
Vil Skrevet 17. april 2009 #10 Skrevet 17. april 2009 Keisersnitt er ikke bra for barnet. I tillegg for faren for komplikasjoner får barnet markant dårligere immunforsvar i barndommen, utsatt for allergi og astma etc. Det er så mange kompikasjoner i farvannet etter KS at jeg ville ikke ha valgt det - annet enn ved seteleie tror jeg.
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 18. april 2009 #11 Skrevet 18. april 2009 Har hørt om enkelte som har tatt keisersnitt pga frykt for smertene ved fødsel, men da fått etterrier like ille som vanlige rier...
mmmmstine Skrevet 18. april 2009 Forfatter #12 Skrevet 18. april 2009 Til deg som spør hvorfor jeg vil ta det, så er det fordi sist fødsel lå jeg over to døgn i fødsel som da endte med et haste keisersnitt.... Jeg slet i mange år etterpå me alt det som skjedde rundt osv. Er så redd for at noe lignende skal skje igjen så jeg tør rett å slett ikke prøve å føde normalt igjen.... jeg har kjempe angst for dette og klarer ikke glede meg over den lille som skal komme, jeg sover ikke på natten, jeg går med konstante kynnere og dette er umulig bra for meg eller den lille. Har gått i samtale siden jeg ble gravid og jordmor mener jeg burde på ks, men legen mente ikke det samme! Og du som nevner dette med et arr som aldri forsvinner, det har jeg allerde uansett så bekymrer meg ikke for det. Og ja etter riene var helt forferdelig etter forrige keisersnitt, men er ikke det jeg er redd for!!
godiva med 3 gull Skrevet 18. april 2009 #13 Skrevet 18. april 2009 Jeg må vel først si at jeg absolutt ikke kan sette meg inn i dette med å være redd for å føde. Sikkert fordi jeg ikke forstår hva man skal være redd for. Man vet jo hvor babyene kommer fra, De har kommet ut den veien i årevis Synes det er helt ok at det er strengt å få ks. Og det er fordi det er såpass mye negativt for babyen forbundet med et ks. Har 5 venninner som har MÅTTET ta ks, 4 av disse barna sliter med astma. For meg er det kun siste utvei. Men nå har jeg født 2 barn vaginalt før, så regner med at det går greit denne gangen også. Og 1 gang lå jeg med riier i 57 timer før hun ble tatt med vakum. Ikke noen drømmefødsel akkurat, men barnet skåret topp da hun kom ut, bare jeg som var litt i overkant sliten. he he. Og jo, det har nok litt med ressurser og økonomi å gjøre også. For sykehusenes del. Men jeg mener at denne angsten må tas på alvor så vordrende mor kan få hjelp til å finne en grei måte å takle dette på!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå