Gå til innhold

Hva syns dere om dette som gave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

At noen kjøper en geit i gave til en familie på vegne av meg/deg?

Jeg må si at jeg hadde blitt fornermet om noen hadde gjort det på vegne av meg. Jeg må da kunne selv bestemme om jeg ville kjøpe en geit i gave til en familie i et utviklingland.

Er på grensen til frekkhet fra giveren å ta den avgjørelsen på mine vegne. Og i allefall om giveren kjøper en geit, fordi hun/han syns jeg sløser med penger som ville bli gitt i gave til meg. Det må da være opp til meg hva jeg skulle brukt gavepenger på?

En annen ting jeg kom på, kjøper de geiten fordi de mener det er det rette å gjøre og at de ikke har råd til å sponse en fattig familie og å kjøpe gave til meg?

Og er det ikke slik at gaver til humanitære org får de skrevet av på skatten? i så fall er de enda mere kjipe, først kjøpe geit på vegne av meg og så får det pengene tilbake som fradrag på skatten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått en geit i gave. Regner med at grunnen vat at giveren bor i utlandet og porto er oftere dyrere enn gave. Vi syns det var en fantastisk gave. SKapte mange fine samtaler med barna her i huset. Dersom halve jueltreet inneholdt geiter hadde det ikke vært like koselig, men at noen gir til veldedige formål i stedet for å sende min familie en gave er helt ok. Skatteavskrivning eller ikke.

Skrevet

Synes det er en flott gave jeg.

Skrevet

"Jeg må da kunne selv bestemme om jeg ville kjøpe en geit i gave til en familie i et utviklingland.

Er på grensen til frekkhet fra giveren å ta den avgjørelsen på mine vegne. Og i allefall om giveren kjøper en geit, fordi hun/han syns jeg sløser med penger som ville bli gitt i gave til meg. Det må da være opp til meg hva jeg skulle brukt gavepenger på?"

Vel, er det ikke sånn med alle andre gaver også, at det nettopp er giveren og ikke du sjøl som tar avgjørelsen om hva gaven skal være? Jeg har fått mange gaver som ikke akkurat var det jeg ville valgt å bruke penger på, men sånn er det, smaken er som baken, og gaver er man takknemlig for uansett.

Skrevet

Nå snakker jeg om PENGER og IKKE lysestakene, dukene, nips, kopper og kar og for å ikke snakke om kluter og handduker.

Mener at pengegaver må jeg selv bestemme hva skal brukes til, mener giver noe annet, så kan giver la vær å gi gave?

Skrevet

Du får si fra da, vettu, at neste gang vil du ha geita selv.

Skrevet

Det er ingen selvfølge at du får gaver i det heletatt. Derfor er det OK å "gi" deg en geit. Det viser at de ikke har glemt deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...