November mamma :o) Skrevet 17. april 2009 #1 Skrevet 17. april 2009 Sukk... Jeg orker snart ikke mer... Nå har jeg gått i 5 uker og vært konstant kvalm. Alt som går ned kommer opp igjen og jeg klarer ikke å få i meg noe næring.. Nå er jeg i min 10 uke og dersom jeg må holde ut i to uker til så klikker det snart for meg. Jeg er helt utkjørt! Har holdt ut på jobb i de første 4 ukene, men nå har jeg ikke nok næring i kroppen til at jeg orker å jobbe lengre. Har vært sykemeldt denne uka og neste uke. Har forsøkt alt i fra tørre kjekst til rett i koppen supper, men alt kommer i retur. I går klarte jeg å få ned en ristet skive med prim og var overlykkelig! I dag fungerte ikke det. Til og med isvannet kom i retur etter 5 min.. Noen som har opplevd det samme? Hva skal jeg spise? Jeg var kvalm i mitt første svangerskap også, men ikke i nærheten så dårlig som dette. Da klarte jeg å gå på jobb å få i meg litt mat. En ting er i hvertfall sikkert. Det blir ikke flere svangerskap på meg! Det første endte i ekstrem svangerskapsforgiftning og haste keisersnitt. Nå tørr jeg ikke mer.. Krysser fingrene for at dette svangerskapet går bra og ender med en vanlig fødsel..
BJE Skrevet 17. april 2009 #2 Skrevet 17. april 2009 Jeg vet akkurat hvordan du har det! Jeg gikk ikke mer enn 3 uker med kvalmen, men da måtte jeg ta kontakt med lege. Ble innlagt på sykehuset og kom hjem i går. Fikk påfyll av væske og næring, pluss at jeg fikk med meg kvalmestillende hjem. På sykehuset fikk jeg selv velge meg alt av mat jeg ville ha, og var kjempefornøyd med all hjelpen jeg fikk. Kjenner at jeg har mer og gå på nå, og er veldig glad for at jeg tok den turen til legen. Jeg gikk ned nesten 10 kg på de 3 ukene, og kastet opp stort sett hele tiden. Beholdt nesten ikke noe mat. Det er slitsomt i lengden, men man må bare prøve å tenke positivt å tenke på at det skal gå over, selv om det er vanskelig til tider... Lykke til videre!
Belladonna med to gutter Skrevet 17. april 2009 #3 Skrevet 17. april 2009 huff, stakkars... har du prøvd ingefærrot-te? Fersk ingefær, 3 skiver i en kopp med vann, gjerne litt honning...hjelper meg, men jeg har ikke sååå mye kvalme som deg! lykke til, hang in there!
milla75fikk en gutt Skrevet 17. april 2009 #4 Skrevet 17. april 2009 Jeg vet at noen blir så syke at de må ligge lange perioder på sykehus fordi de ikke får i seg nok næring og væske. Håper du har tett kontakt med legen din om dette. Det finnes også kvalmestillende medikamenter du kan ta. Og akupunktur skal visst også hjelpe.
prinsessell Skrevet 17. april 2009 #5 Skrevet 17. april 2009 Reis på apoteket å kjøp akupuntur armebånd!Var kjempe kvalm i natt, stod opp og tok de på, halvtime senere var jeg helt fin og kunne gå å legge meg igjen
☆H E L ønskersåveldig☆ Skrevet 17. april 2009 #6 Skrevet 17. april 2009 vet det er slitsomt damer.. men vær glad dere er gavide tenk på alle som sliter og ønsker seg en liten spire men ikke får det til.. det er ganske mange faktisk
satser & vesla Skrevet 18. april 2009 #7 Skrevet 18. april 2009 Hei. Jeg kjenner meg igjen, jeg ble ekstrem kvalm om ettermiddager og utover. Heldigvis ok form om morgen fram til ca 13-14 tiden. Jeg spydde flere ganger om dagen og var utrolig sliten. Men, så plutselig i 10 fullgåtte uker forsvant kvalmen. Er 10+3 nå. Endelig greier jeg å kose meg med gravidteten :-) Jeg skjønner godt at du er kjempesliten, kvalmen påvirker psyken enormt. Spes når man jobber, det blir et slitsomt affære å slite med kvalmen hele tiden. Man greier rett og slett å ikke tenke på noe annet enn kvalmen som dominerer. Håper inderlig at kvalmen forsvinner snart så du kan kose deg med gravidteten. Høres dramatisk ut dette med ekstrem svangerskapsforgiftning og hasterkeisersnitt. Håper at det går fint denne gang, jeg skal krysse fingrer og tær for at denne gang går alt bra :-)
satser & vesla Skrevet 18. april 2009 #8 Skrevet 18. april 2009 Hei H E L Ikke mistforstå, vi er KJEMPEGLAD for gravidteten. Men, når kvalmen er så intens er det godt å få noe trøstens ord av andre som sliter med det samme. Det er jo det BIM er for, ikke sant ;-)
camkir Skrevet 18. april 2009 #9 Skrevet 18. april 2009 Litt godt og lese at det er flere enn meg som sliter om dagen... Jeg misunner ingen og være så kvalm, det er helt ille.. Jeg er gravid med barn nummer 2, og er like dårlig denne gangen som forrige gang... Jeg har fått bekreftet "ekstrem svangerskapskvalme" (husker ikke hva det heter så fint)og har nettopp kommet hjem fra sykehuset. Det er grusomt og gå som vi går nå! Men prøver og trøste meg med at det blir bedre om 4 ukers tid... har vært kvalm siden uke 4 og er i uke 8 nå. Jeg fikk noen kvalmedempende tabletter på sykehuset (som hjelper lite), men fikk også med meg en resept på stikkpiller som fungerer ok. IHvertfall så jeg innimellom klarer og beholde maten. Jeg har prøvd homeopati, fotsone, akupunktur, ingefær, te av bringebærblader, seaband... ja det meste.. men kvalmen sitter fortsatt... Lykke til videre! Jeg håper kvalmen din snart forsvinner
milla75fikk en gutt Skrevet 18. april 2009 #10 Skrevet 18. april 2009 Kvalmen er så utrolig lammende. Klarer ikke tenke på noe annet, og jeg er ikke så kvalm at jeg kaster opp. Jeg har bare en mild form for kvalme. Har et konstant sug i magen og vet ikke om jeg er sulten eller mett. Har ikke lyst på noen ting, ingen ting som frister. Likevel tenker jeg på mat hele tiden, hva kan jeg spise for å bli mindre kvalm. Dere som kaster opp og er skikkelig dårlige har min fulle sympati! Det er et helvete rett og slett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå