Gå til innhold

Jeg orker ikke mer.... :o( Ekstrem svangerskapskvalme..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sukk... Jeg orker snart ikke mer... Nå har jeg gått i 5 uker og vært konstant kvalm. Alt som går ned kommer opp igjen og jeg klarer ikke å få i meg noe næring.. Nå er jeg i min 10 uke og dersom jeg må holde ut i to uker til så klikker det snart for meg. Jeg er helt utkjørt! Har holdt ut på jobb i de første 4 ukene, men nå har jeg ikke nok næring i kroppen til at jeg orker å jobbe lengre. Har vært sykemeldt denne uka og neste uke.

Har forsøkt alt i fra tørre kjekst til rett i koppen supper, men alt kommer i retur. I går klarte jeg å få ned en ristet skive med prim og var overlykkelig! I dag fungerte ikke det. Til og med isvannet kom i retur etter 5 min..

Noen som har opplevd det samme? Hva skal jeg spise? Jeg var kvalm i mitt første svangerskap også, men ikke i nærheten så dårlig som dette. Da klarte jeg å gå på jobb å få i meg litt mat.

En ting er i hvertfall sikkert. Det blir ikke flere svangerskap på meg! Det første endte i ekstrem svangerskapsforgiftning og haste keisersnitt. Nå tørr jeg ikke mer.. Krysser fingrene for at dette svangerskapet går bra og ender med en vanlig fødsel..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Så synd at du er så dårlig. Jeg har også slitt med mye kvalme og oppkast. Jeg ble sykmeldt i uke 9, og begynte såvidt på jobb igjen (40%) i uke 19. De første par ukene syntes jeg var verst, for da var jeg så deppa og motløs. Jeg kjenner meg absolutt igjen i denne tanken om at "nå orker jeg ikke mer!", for kvalmen kom som et sjokk på meg. Min første graviditet var myyye bedre (selv om jeg hadde normal svangerskapskvalme), så jeg var ikke forberedt på hvor ille det kan være. Og jeg har egentlig kommet meg noenlunde greit gjennom det, uten vekttap eller dehydrering.

Det gjelder å prøve å se positivt på svangerskapet til tross for at man er dårlig. Etter hvert så venner man seg til å ta en dag av gangen. Uansett hvordan du takler det mentalt er det viktig å få nok hvile. Kvalmen blir verre når man er sliten, så det gjelder å ikke sløse med kreftene sine. Dersom du kaster opp så mye som du skriver, så har du ingenting på jobb å gjøre. Hold deg hjemme og slapp av. Spis mange små måltider om dagen. Så ofte som du kjenner behov for det. Prøv ut forskjellig mat og drikke for å finne ut hva som hjelper for deg. Det er stor forskjell fra gravid til gravid.

God bedring!

Skrevet

Kan ikke si så mye annet enn at det går over - enten om noen uker - eller i verste fall når bebisen kommer ut. Men som regel så bedrer det seg etter 12. uke.

Uansett - du kan få noe for dette. Prostafen (tror jeg det het) for eksempel. Reisesyketabletter, som tar kvalmen. Gjør deg trøtt og døsig, men kanskje verdt det?? Det sies også at B6 vitaminer hjelper på - så det kan du også ta.

Ellers så er det viktig at du får i deg nok drikke. Hvis ikke så må sykehusinnleggelse vurderes.

Hvis det er noe til trøst - så var jeg sengeliggende fra 7. uke til 14 fullgåtte. Var kunne oppe på do. Så ble jeg sofaliggende i 2 nye måneder. Kom meg ned på sofaen noen timer, for så finne sengen igjen. I dag blir jeg kun kvalm dersom det går for lenge mellom hvert måltid, eller at jeg er sliten. Min fordel er at jeg ikke kaster opp så lett. Så jeg beholder i det minste det jeg får i meg. Er nå 30 fullgåtte uker. Mest sannsynlig så vil det gi seg hos deg om ikke så lenge - og HELDIGVIS - så glemmer vi fort!!

Skrevet

Du må be om resept på kvalmestillende, jeg fikk det av min lege. Afipran tror jeg de het. Hadde ville vurdert å ringe lege om det er sånn at du ikke klarer å holde på væske engang, du er jo i fare for å bli dehydrert om det er tilfelle.

Skrevet

Har du forsøkt å spise vannis (saftis)? Vet ikke hvordan dette fungerer i fht svangerskapskvalme, men jeg har benyttet dette trikset mange ganger når jeg har hatt omgangssyke. Vannisene (skraper bort sjokoladen) klarer kroppen å holde på mens alt annet, ikludert kokt vann kommer i retur. Tror det har noe med at det er så nedkjølt.

Etter at kroppen har holdt på en vannis en-til to timer, klarer kroppen av og til å ta til seg andre ting eks litt salt chips eller noe. Usunn mat ja, - men jeg ser på det som medisin i fht at det gjør kroppen sterkere..

Ellers kan jeg også anbefale å suge på isbiter, - da får du i alle fall i deg vann..

Håper det kan hjelpe!

Skrevet

Jeg bare sier det: KVALMESTILLENDE!!!!! Jeg hadde et jævlig første svangerskap, der jeg presset meg gjennom 15 uker med intens kvalme og oppkast. Denne gangen begynte det på samme måten, og jeg fikk kvalmestillende av legen. Er fremdeles kvalm, men kaster ikke opp så mye lenger og kvalmen er levelig!

Skrevet

Hei.. Føler med deg, kastet opp hver dag i 17 uker i mitt forrige svangerskap. Konstant kvalm, men bedre de dagene jeg kunne ta Prostafen. Ble desverre veldig døsig av de, kunne ikke ta de på jobb eller når jeg skulle kjøre bil, men de hjalp meg i spesielle anlednininger. Gikk ned7 kilo de ukene, og gikk så opp bare de 7 igjen da kvalmen hang litt igjen, og jeg aldri fikk igjen matlysten ordentlig.. Her er noen tips ( som fungerte noen dager) for meg. Lykke til og hang in there !!! (",)

* ingefærrot avkok - drikkes avkjølt m isbiter

* farris med eplejuice

* suge på isbiter

* alt av syrlig frukt ( gallegrønne drur og epler )

Styrtet hver morgen ett glass vann slik at jeg hadde noe å spy opp. Da var jeg på en måte "ferdig" da jeg hadde fått i meg en havrekjeks, så den holdt jeg nede..noen timer i hvertfall.

skal sies at jeg til dags dato IKKE klarer lukten av helgrilla kylling :o :S

Skrevet

Hei! Jeg spydde tom uke 20, spydde av alt, men spis og drikk selv om det kommer opp igjen. Det er en liten mulighet for at noe blir værende. Postafen fungerte ikke for meg... spydde jo innen det rakk å virke, men det som fungerte litt dann og vann ( ta ofte og i svært små mengder) var:

Ingefærøl (doven)

rå ingefær

salt sild (godis)

potetgull med salt

coca cola (doven)

mariekjeks

mørk kokeskokolade (evt. freia dark)

seaband

peppermyntete

akupunktur (blir svindyrt, for det varer ikke evig og må gjentas ofte, men hadde stort sett 1 - noen ganger 2 bra dager etter behandling.)

God bedring er vel alt man kan si ;-)

Skrevet

Føler med deg!!!

Jeg var sånn fra uke 6 til 18!!å enda vondt i magesekken og uggen til uke 22-23..:-( Var innlagt oxo så var ett helvette mens det stod på!

Når man er så kvalm som du er det ikke noe mat som kan stille kvalmen,det er nok kun for de med lett morgenkvalme som lettere kan overdøves av kullsyre eller andre typer mat og væske..

Jeg fikk noe som heter afipran på sykehuset, var meget skeptisk til bruken av kvalmestillende og piller generelt men vet at de ikke har noe bevis på at det r skadelig..

Å det hjalp! Tok en da jeg kjente kvalmen kom tilbake igjen sånn skikkelig å da gikk det kort tid så stilnet den såpass at jeg klarte å lavær å kaste opp osv..

Vil råde deg til å be om kvalmestillende for det tror jeg er det eneste som hjelper når man har hypermesis! Lykke til! håper du snart er på bedringens veg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...