Gå til innhold

Skal vi ha dåp eller privat navnefest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg er så usikker.. Samboer vil ha navnefest, men så har vi allerede "bestilt" dåp 31. mai, men det var før vi kom på at vi kan jo ha privat navnefest.. Så de vi har invitert tror vi skal ha dåp, for det er det vi har sagt.. For min del så er det det samme om det blir dåp eller navnefest, men samboer syns det blir tåbeligt å ha dåp når vi ikke er kristne, så kan heller lillegutt bestemme selv når han blir større om han vil bli medlem i kirken.. .

Vi er jo ikke kristne, og kommer heller ikke til å lære lillegutt noe om Gud, men eg føler at kansje vi må døpe han pga "tradisjon" i familiene vårs, og så er eg "redd" for å skuffe noen i familien min (noen av dem er ganske kristine, f.eks min mor og mormor). Men min mor sa selv når eg sa det til henne at vi vurderer heller å ha navnefest, at det var vårt valg, men hun synes vi burde døpe han, slik at Gud tar han "til seg" som hun sa. Men er ikke Gud gla i alle barn da :)? :P

Hva syns dere vi burde gjøre?

Flere og flere velger jo navnefest.. hmm..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også en mor som er kristen, og som synes det er synd at sønnen vår ikke blir døpt. Jeg er ikke kristen selv, og for meg ville det være feil å ta hensyn til henne når jeg skal ta valg for sønnen min. Nå har vi et åpent forhold, og når hun sier det er synd at vi ikke er kristne, svarer jeg at jeg synes det er synd at hun er kristen, så ler vi og snakker ikke mer om det. Jeg kan skjønne at det blir vanskeligere om det problematiserer forholdet ditt til moren din.

Kan dere ikke bare opplyse gjestene om at dåpen er omgjort til navnefest? Det er da OK å ombestemme seg.

Lykke til! :)

Skrevet

Tror jeg ville sjekka når de har navnfest. Er det veldig lenge til så hadde jeg nok gått for dåpen. For noen steder har de ikke navnfest så ofte. Her er det 2 ganger i året.

Skrevet

Men vi skal ha privat :)

Skrevet

Vi velger å døpe henne for då kan hun velge selv om hun vil bli komfirmert kriselig eller ta borgelig komfirmasjon.

Sei vist datteren din ikke blir døyp. Da kan hun ikke komfermere seg kristelig uten at hun må døype seg ført. å det er ikke så kult for en 14 åring å døpe seg når hun er 14 år..

Blir hun døypt har hun vertfall en mulighet til begge deler :)

Skrevet

Unnskyld meg, men hvis sønnen min vil konfirmere seg når han er fjorten, men dropper det fordi han synes det er flaut å bli døpt, da er ikke den religiøse overbevisningen hans mye verdt i mine øyne.

Skrevet

hmm ok.. faktisk er det sånt.. mangen dropper det for det er tøft å stå frem å døype seg som 14 åring. jeg vet om ei som var tøff nok. men hun sa det til ingen før hun hadde gjort det. For hun syns det var flaut.

Skrevet

Så flott at hun gjorde det selv om hun syntes det var flaut! Og synd at hun ikke fortalte andre hvor tøff hun var.

Jeg synes religion generelt er litt skummelt, og bejubler at folk har tenkt seg om før de melder seg inn i et trossamfunn. Men vi er forskjellige, og for mange er det en selvfølge å være medlem av statskirken. Det er det ikke for meg, og det vil jeg ha vanskelig for å godta at det skal være for sønnen min.

Skrevet

Vi skal ha privat navnefest nå i mai. Vi har valgt å kalle det "velkommen-til-verden-fest" Det blir en fest med bare den nærmeste familie, pluss at vi har spurt et vennepar om de vil være verge for lillemor. Vi skal bare ha en enkel middag og kaker etterpå. For at vesla skal få noen minner fra dagen skal vi ha en bok som alle kan skrive en liten hilsen til henne i. Vi har også valgt ut en sang som vi synger til henne som vi skal presentere som "hennes sang". Tror det blir veldig koselig og vi gleder oss veldig til å feire henne!

Tror det er viktig at dere velger det dere føler er riktig, ikke tenkt på tradisjoner og om dere skuffer noen. det er deres barn og dere skal være fornøyd med det valget dere tar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...