Anonym bruker Skrevet 17. april 2009 #1 Skrevet 17. april 2009 Vi har ikke vært mange år på markedet, men nå betaler vi mindre enn noen gang. Lånet i dnbnor ble delt i to (bankens ønske) og det skulle også være mer gunstig (de kan gi lavere rente ved at vi gjorde slik). Har fått beskjed om at renten igjen går ned til ca 3.45 %eff. fra begynnelsen av mai. Litt forskjell på de to lånene. Ene er bare renter i femten år, da er vi ferdig med det andre.. grei nok ordning. Det jeg lurer på er om vi burde binde snart? Hvor mye øker renten da? Hvor lenge kan man/bør man binde seg for? I høst var vi oppe i 8900 kr pr mnd, nå betaler vi 6250 kr så er litt forskjell på få mnd. Nå går den jo enda mer ned, så en mellomting mellom de summene vil det vel da bli, og det synes jeg er rimelig, og deilig å slippe å bry seg om renten på noen år. Men tror dere renten går enda mer ned de neste mnd? Mange spm, takker for svar fra noen medd peil
Hellinor Skrevet 17. april 2009 #2 Skrevet 17. april 2009 Du får jo ikke bundet renten like lavt som flytende rente sannsynligvis, tidligere i mars lå den litt lavere, men nå har vel fastrenten steget litt igjen. I det lange løp lønner jo flytende rente seg. Vi har flexilån og betaler 10000 hver mnd samme hva renta er. Tidligere ble d bare ca 2000,- i avdrag, nå nesten 6000,- så det er kjekt. Synes det er veldig greit å betale så mye man greier på lånet, fin måte å spare på.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2009 #4 Skrevet 17. april 2009 Vi sitter å fundere på det samme. Vi har inn 42.000,- per måned netto, og har et boliglån å 1,8. Når renter og alt det faste er betalt sitter vi igjen med litt i overkant av 10.000,- Da har vi betalt bensin, men ikke mat. Så vi har ikke all verden til å gå på i forhold til eventuelle renteøkninger. Vi har fleksilån nå, og vi betaler ikke avdrag ettersom vi holder på med opppussing, og lar alt gå tilbake til huset på den måten.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2009 #5 Skrevet 17. april 2009 Vi har lurt litt på dette vi og, men jeg tror det er sånn at: Hvis man "tålte" renta når den var på det høyeste, så tror jeg at det vil gå ganske lang tid før den kommer like høyt, så antagelig tjener man ikke stort på å binde renta nå (ihvertfall ikke hvis man binder renta i 3 eller 5 år. Tror jeg som sagt.. og det blir jo litt fordi fastrente tross alt er et lite hakk høyere enn flytende.. og hvis den da går bittelitt til ned, før den begynner å gå opp....) Litt knotete ble det her, men du skjønner kanskje hva jeg mener? :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå