cherry coke Skrevet 17. april 2009 #1 Skrevet 17. april 2009 Datteren min går i samme barnehage som nabojenta. Hun er ett år eldre enn jenta mi som er 3. De har i det siste lekt litt sammen i helgene og av og til på ettermiddagene. Nabojenta er søt og snill, men jeg begynner å lure på om hun mangler oppdragelse eller om det er noe som er i veien med henne. Grunnen til det er at hun er så vill! Hun går i alle skuffer og skap, river ut klær fra klesskapene, går i kjøleskapet og forsyner seg, roper, skriker for ingenting, tar i fra lekene HELE tiden bare for å gjøre det, hun deler ingenting. Hun klatrer opp i vinduet, på sofaen, går inn på mitt soverom og hopper i sengen min, er stor i munnen, svarer frekt etc etc..Ble mye det her.. Har lagt til merke at i bhg må de ansatte fysisk fjerne henne fra situasjoner. Hun brøyter seg frem og tar ikke hensyn til noen. Hun har ekstremt dårlig språk for alderen (vet ikke om det betyr noe , men...) Hun dytter og slår helt uten forvarsel, og reagerer omtrent ikke på tilsnakk. Det er blitt slik at jeg vil nesten ikke at datteren min skal leke med henne, for det ender alltid med tårer...Mammaen til denne jenta er klar over at hun er meget aktiv, men hun ser kun det positive i det. Er det noen som kjenner igjen noe av dette her? Har tenkt på om hun kan ha adhd eller noe slikt.
ana baroma Skrevet 17. april 2009 #2 Skrevet 17. april 2009 For all del, ikke begynn å diagnostiser henne!! Jeg er ikke pedagog, men vet at enkelte barn med dårlig språk kan ta det ut på andre ting. Og dersom hun lever et grenseløst liv ellers, så blir det vel full krasj hos dere;) Snakk alvorlig med foreldrene - si det positive og det som kan bli mye bedre med denne jenta:) Veldig mange blir lett blinde når det kommer til egne barn...
klampen i bånn Skrevet 17. april 2009 #3 Skrevet 17. april 2009 Tror jenter som har adhd er mer innesluttet og beskjedne. Men hadde det der vært min nabo ville jeg begrenset samværet litt. Jeg hadde også snakket til henne. Det gjør jeg med kompiser av min sønn. Er de her får de oppføre seg. Ser ikke noe galt i det. MEn du har kaskje gjort det? HAr dessverre ikke noen spesielle råd jeg, men ville kanskje tatt det opp med moren om dere har en god tone?
cherry coke Skrevet 17. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 17. april 2009 Nei, jeg stiller ingen diagnose, men lurte bare på hva det kan være? Har aldri sett slik oppførsel hos barn før. De episodene jeg nevnte er slik hun er hele tiden. Både hjemme hos oss og i bhg. Hun er ekstrem. Og det er vanskelig å ta det opp med mammaen, for selv om man blir blinde så ser man jo litt.
cherry coke Skrevet 17. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 17. april 2009 Ja, jeg gir beskjed her hjemme, men hun reagerer overhodet ikke. Men jeg ser også at personalet i bhg sliter med henne. For har sett ved flere anledninger at hun ikke hører på det de sier, og de må hele tiden omtrent fotfølge henne for å være forut en trasig situasjon (eks slår et barn).
mamarama og lille banan Skrevet 17. april 2009 #6 Skrevet 17. april 2009 spørs om du må være tøff nok til å ta det opp med moren på to manns-hånd. men får all del ikke kritiser eller vær sint. bare si det som det er, men pakk det inn. si at du synes hun har litt dårlig utviklet språk for alderen, og at du synes at hun er lett vanskelig å ha med å gjøre de gangene hun er på besøk, fordi hun ikke vil høre på deg.
mamarama og lille banan Skrevet 17. april 2009 #7 Skrevet 17. april 2009 litt vanskelig skulle det være
Melkekua +3 rosa ulldotter Skrevet 17. april 2009 #8 Skrevet 17. april 2009 Du supermamma05,08,09, Jenter med adhd blir IKKE mer innesluttet og besjedne enn gutter med den diagnosen. Utrolig dumt av deg å uttale deg om noe du tydeligvis ikke har den villeste aning om...
klampen i bånn Skrevet 17. april 2009 #9 Skrevet 17. april 2009 Jeg skrev tror! Jeg har faktisk lest det, men flere år siden nå. Jeg holder ikke kjeft selvom jeg ikke er 100% sikker på ting. Det går an å skrive noe selvom man ikke er helt sikker.
MissAntrop Skrevet 17. april 2009 #10 Skrevet 17. april 2009 Riktig som Gluggen sier, ADHD er ADHD med de samme symptomene uansett kjønn. Kan det være at du forveksler det med ADD? Det viser seg at jenter ofte "mangler" hyperaktiviteten i ADHD, altså H'en, og dermed *kan* de være roligere og mer innesluttet. Ift innlegget til HI så vil vel også jeg være forsiktig med å diagnostisere, men heller snakke med foreldrene og høre hva de gjør for å få henne litt mer på nett og kanskje søke tips og råd hos de. Det kan jo hende dere har noe å lære ved å utveksle informasjon og erfaringer ved å si at du gjerne vil de to skal leke, men at du ønsker råd om hvordan takle henne på når hun er uregjerlig hjemme hos dere?
Tia med 2 ♀ Skrevet 17. april 2009 #11 Skrevet 17. april 2009 Jenter får oftere add en adhd og barn med add er mer stille og innesluttet. Mine jenter har en far med ADHD og jeg har fått beskjed at de da har litt større sjangse for å få ADHD eller ADD. (en så lenge ser det ikke ut som de har det ene eller andre.) HI. Jeg håper du setter regler og grenser for hva hun får lov til i ditt hjem. HUn er 4 så hun er stor nok til å få beskjed om hva de er og om hun ikke klarer å holde de så får hun gå hjem. Hadde aldri godtatt at en unge kom inn i huset mitt og oppførste seg sånn. Mulig at det kanvære noe galt med henne, men for å si det sånn skulle det vise seg at hun har ADHD så er det enda viktigere å ha strenge grenser så ikke vær redd for å sette dem. Men siden moren ikke ser problemet er det nok en stor sjangse for at hun bare rett og slett ikke har fått grenser og regler hjemme. Husker godt den ene nevøen min hadde en kamerat som var helt forferdelig å ha med å gjøre, alle steder en hjemme hos min søster for hun var konsekvent med at fulgte han ikke regler så måtte han gå hjem. Tok 3 ganger og så var han plutselig kjempesnill og flink gutt hjemme hos henne. :-)
Lita tulle & stor gutt <3 Skrevet 17. april 2009 #12 Skrevet 17. april 2009 Er pedagog, så burde vite litt hva jeg snakker om... Det virker som at atferden hennes kan komme av hennes sene språkutvikling. Mange barn som har dårlig språk, agerer ofte på denne måten fordi de ikke klarer å gjøre seg forstått. Og de er vanskelig å snakke til, fordi de heller ikke forstår budskapet ditt. Om hun har adhd eller ikke, er ikke din oppgave å finne ut. Men jeg forstår at du er bekymret. Det er ikke noe fasitsvar på at jenter m/ adhd er stille og innesluttet, og gutter aktive og hypre. Både jenter og gutter kan være begge deler. Skjønner at du ikke vil at jenta di skal leke med henne så ofte- men tror du nabojenta lærer seg de sosiale reglene ved at alle trekker seg unna?? Og kanskje er mammaens positive innstilling til hennes aktivitet et skalkeskjul på at hun også synes det er vanskelig å håndtere henne, men det er tungt å innrømme?? Hvis du kjenner mammaen godt, snakk med henne på tomannshånd uten barn. Si at du er litt bekymret, ikke nevn adhd- da setter mora seg i forsvar med en gang! Si heller at du gjerne vil at jentene deres skal leke sammen, men kanskje at leken skal begrense seg til x antall dager i uka- alle barn har godt av å ha andre å leke med også. Kanskje kan mammaen komme og drikke kaffe mens jentene leker?? Da får du jo sett om jenta reagerer på morens grensesetting?? (eller manglende, i så fall).. Hva sier bhg?? Hvis de fysisk må fjerne henne fra situasjoner, skulle jeg tro at tilmelding til PPT foreligger?? Håper dere finner ut av dette, og at du ikke utelukker henne fra din datter- slike barn har ikke mange venner, og de blir ikke en bedre venn av å være alene hele tiden
Tøysetipp Skrevet 17. april 2009 #13 Skrevet 17. april 2009 Det er rett at det urtarter seg annerledes på jenter. Ingen regel uten unntak selvfølgelig. De har ofte den samme konsentrasjonsvansken, men er mer innesluttet og beskjedne, ofte også usikre. Dermed er det vanskeligere å oppdage. Cherry coke: I ditt tilfelle ville jeg satt klare grenser og informert henne om hva som var tillatt og ikke. Hun er 4 år og burde vite forskjell på rett og galt. Dersom hun ikke følger de reglene, så kan hun ikke være hjemme hos dere. Regler som er enkle å forholde seg til, som normal høflighet etc.
UnePune äntligen hemma! Skrevet 17. april 2009 #14 Skrevet 17. april 2009 Enig med Tia: i ditt hjem er det du som bestemmer =) Jeg hadde heller ikke tolerert sånn oppførsel i mitt hus. Her snakker jeg til og med til naboungene om de sier: "dumming" osv =P Kjefter ikke da! Men sier rolig at sånt prat vil jeg ikke ha i mitt hus. Ellers så har jeg sendt unger hjem noen ganger og, men det er pga mitt eget barn...!
cherry coke Skrevet 17. april 2009 Forfatter #15 Skrevet 17. april 2009 Takk for svar=) Og som sagt tidligere, jeg vil ikke sette noen diagnose på henne, men jeg er rett og slett bekymret for henne. Hun blir feks ikke særlig ofte invitert hjem til folk fordi foreldrene ikke orker. Jeg liker jenta jeg=) Og vil at hun skal fortsette å være sammen med datteren min, men jeg tror jeg må begrense det, for det ser ikke ut som det er positivt for datteren min i lengden. Jeg gir greie beskjeder her hjemme, men hun reagerer som sagt ikke. Så nå har jeg rett og slett begyt å låse døren til kjøkkenet og soverommet mitt og er flinkere til å være i umiddelbar nærhet. Om PPT er inn i bildet aner jeg ikke, har ikke tatt dette opp med noen andre enn med dere her inne. Og jeg tror helt ærlig heller ikke at det er mangel på oppdragelse, siden hun har søsken som er helt annerledes. Hun har også resurssterke foreldre og et veldig godt hjem:-)
Sjefsmegga Skrevet 17. april 2009 #16 Skrevet 17. april 2009 Det skal ofte litt til før de setter diagnose på så små barn som det er her. Foreldrene ser det nok, men de håper kansje det er noe barnet vokser av seg. Var fast og bestemt med dine regler i ditt hjem, det er helt ok, selv om barnet skulle ha en diganose også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå