Gå til innhold

Noen som har blitt lettere gravid med pergo selv om man har normal el?:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått påvist EL på blodprøve. Men allikevel har det ikke skjedd noe i løpet av de 17 mnd vi har prøvd. Har vært inne til lapraskopi hvor de ikke kunne finne noe påfallende. Har også forsøkt med div vitaminer, hostesaft (kun 1 pp da). Sambo sin sædkvalitet er normal i forhold til dagens verdier. Så da skulle det vel ikke være så vaskelig å få på plass en spire... men jaggu er det det allikevel:( Jeg snakket med min fastlege her om dagen som anbefalte at jeg skulle prøve pergo i de 3 sykusene som det anbefales og han hadde STOR tro på at jeg skulle klare det raskt med disse tablettene. Men min gynekolog derimot var mer skeptisk og sa at jeg hadde jo påvist EL på blodprøve og at det var veldig liten sjanse for at jeg skulle bli gravid med pergo.. Ja da ble jeg ganske lei og forvirret.. Hun anbefalte at jeg ble henvist for IVF, men jeg føler at jeg ikke helt har lyst til å gjøre det enda. Har lyst til å prøve enda lenger på naturlig måte. Men vi ble enige om at jeg skal prøve de rundene jeg kan med pergo og så sender hun en henvisning så tar vi det som det kommer.

Lurer da selvfølgelig på om noen har fått samme "dom" om at pergo ikke vil kunne gjøre en gravid, men at man allikevel har blitt det:) og om andre råd og tips fra dere som har prøvd dette middelet:)

Tusen takk for svar... ble et LANGT innlegg dette:P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Halloooo?? Ingen? Det var jo ikke akkurat oppløftende:( Håper det er noen heldige der ute som har hatt el men ikke klart det før pergo..

Skrevet

Jeg kan ikke svare deg på dette, men jeg ville bare ønske lykke til:)) Jeg vil også anbefale deg klassisk akupunktur, det gjorde susen for meg. Det endte riktignok i sa, men det virker da. Det første barnet brukte vi 6 år på. Da tok jeg ikke aku, men denn gangen hadde vi bare 5pp med aku.

Lykke til...

Skrevet

hei, litt av det samme hos oss: jeg harblitt påvist el men manne min har noe nedsatt kvalitet, så jeg fikk pergo for optimaliseres litt :) drikker hostesaft og tatt pergo denne mnd, har forsatt fått utslag på el test, er veldig spent .)

lykke til og hold meg oppdatert da :)

Skrevet

Hei hei:) Hyggelig med svar... Jeg tar akupunktur, har faktisk vært på 8 behandlinger om jeg ikke tar helt feil.. Driver med intensiv behandling etter anbefaling av terapeauten. Hun sa at det er vanlig med 12 behandlinger for å bygge opp kroppen. Så håper inderlig at det skal skje et under:)

Lillehare: min samboer hadde en normal sædkvalitet, og alt annet har vært normalt så vi skjønner ikke helt hvorfor det tar så lang tid. Frustrerende:( Men jeg har stor tro på at pergo skal gjøre susen:) Har du merket noe forskjell på kroppen etter at du begynte å ta pergo? Tar du enkel kur?? Åh det er kjempespennende:) Vi får holde hverandre oppdatert ja!!

Masse lykke til dere også :o)

Skrevet

Og så.....LEB-JeNta....kommer innlegge du ventet på ;)

Jeg har god erfaring med pergotime selv om jeg har EL!

Jeg og min kjære har vært prøver siden aug 05. Jeg har hatt EL hver mnd. Jeg kjenner EL veldig godt + at jeg har tempet i 3-4 år.

Har klaffet 3 ganger, men har mistet like mangen ganger i SA. (Med en gang testen har blitt positiv, omtrent. Men like surt uansett, iom at baby er sterkt ønsket)

Etter ca 3,5 år var jeg så drittlei at jeg ringte legen. Hadde prøvd alt, følte jeg. Vitaminer, hostesaft, akupunktur, kremer, babyklister, rompa høyt osv. Ingenting hjalp :(

Fastlegen min var enig med med at det hørtes ut som om jeg hadde PCOS (jeg trodde dette selv), og henviste meg til den beste gyn i området.

Før min sjekk, leverte vi prøve av mannen som var helt fin!

Med til min time hos gyn tok jeg tempeskjemaene mine som jeg printet ut fra nettet. Han var enig med meg i at jeg hadde EL hver mnd. Fikk innvendig UL. Denne viste noen flere cyster enn normalt. I tillegg hadde jeg jo varierende sykluser. Han konkluderte med at han trodde at jeg hadde en mild form for PCOS, og sa at blodpøvene ville gi mer svar (Disse skulle ta en uke)

Før jeg gikk der i fra (altså før han visste hvordan blodprøvene var) gav han meg resept på metformin og pergotime.

Han mente at det ikke skadet å prøve det...

Jeg ringte opp igjen etter en uke og fikk svar på blodprøvene. Alle var fine, untatt en, som var LITT lav. Men kun litt. Hun jeg snakket med på tlf sa at gyn hadde konkludert endelig med en mild form for PCOS. (I den grad det går an å gradere syndromet.)

Aaaanyways....jeg gikk på metormin i 5 uker, før jeg tok en dobbel pergokur.... Og vet du hva?? Jeg ble gravid!!! =) På første kur!

Jeg er i dag 5+2, og alt ser fint ut så langt ;)

Min konklusjon for deg, er at det skader nok ikke å prøve. Jeg mener....du har jo ingeting å tape.

Prøverørsbehandlinger er dyrt, og sykt slitsomt både fysisk og psykisk, ser jeg for meg. Og ikke minst unødvendig om det er unødvendig - skjønner du?? ;)

Oh my, ble laaangt dette. Håpper du tar deg tid til å lese =)

Lykke til med alt!

Skrevet

Hei, hei..

Så du fikk pergo hos din fastlege?

Min fastlege mente det ikke var noen vits siden blodprøvene viste at jeg hadde EL.

Legene har tydeligvis forskjellige meninger om det da. Kanskje jeg må tyne min lege til han lar meg prøve pergo ;)

Skrevet

Nei, ikke av faslegen, men av gyn.

Men jeg har som sagt EL, og gyn kom på selv å gi meg resepten.

Jeg har nå bevist at det er vits, selv om en har EL på egnhånd.

(Hvis det var meg du spurte?)

Skrevet

Pekaboooo!!! Tusen takk for at du tok deg tid til å gi meg svar:) Og gratulerer så utrolig masse med graviditet:))) Det var virkelig fortjent etter så mye strev. Nå kjenner jeg at jeg fikk en helt annen giv, for det er ikke alt som kan måles i vitenskap gitt.

Jeg var til en innvendig ul som viste normale folikler, og hun nevnte aldri at det kunne være noen form for pco. Vet ikke hva slags symptomer man skal se etter heller om man mistenker sånt. Trodde du at det kunne være noe sånt eller kom det som en overraskelse?? Vet du hvilke blodprøver du tok? Jeg tok vel bare de vanlige hormonene som endrer seg i forhold til EL. Og de viste ihvertfall at jeg hadde EL:)

Det er jo så merkelig at det aldri skal klaffe når man faktisk har el og timer hyrdestundene deretter.. men men. Noen ting råder man bare ikke over.

Men hva gjør metforminen for deg og syklusen din? For det er vel blodsukkerregulerende ikke sant?

Dobbel pergokur ja.. både fastlegen min og gyn sa at jeg skulle begynne på en enkelt kur og heller trappe opp om det ikke gir klaff den første runden. Men hvorfor velger de å gi noen enkel og noen dobbel og trippel tro??

Dette blir spennende:) Du får ha masse lykke til med graviditeten og nyte hvert øyeblikk.. Håper jeg kommer like etter deg:) Skal oppdatere... :D

Skrevet

c-venteren:) Jeg fikk resept av fastlegen min ja, men han ønsket at jeg skulle følges opp av gynekologen min, så jeg ringte og informerte om at jeg hadde fått resept. Så tror absolutt du kan få det av din fastlege. Husker faktisk ikke om jeg spurte eller om det var han som fortalete om muligheten ved disse tablettene.

Håper du kan komme igang du også sånn at vi kan holde følge under prosessen:) Masse lykke til. Jeg begynner med pergo ca i slutten av mnd... gleder meg masse:)

Skrevet

Hei LEB :)

Dette høres lovende ut da :) Jeg skal til gyn 27.april. Kanskje jeg også får pergo. Så håper jeg vi får hver vår pergospire ;)

Skrevet

Heia, jeg har begynt med pergotime første gang ved forrige mens som var i slutten av mars, e veldig spent på om det virker. Har en sønn på 2 år. Hatt en SE i nov 08, ikke blitt gravid etter det. Har gått til en gyn hele tiden, han anbefalte meg å begynnet på pergo fordi om jeg har EL for å få "fart" på EL. Trur han er flink da han er spesialist i fødeselshjelp og forsker på dette.

Håper at dette hjelpet::))) snakkes

Skrevet

Ååå Egget!! så bra.. da får vi virkelig håpe at det slår til den kommende tiden:) Jeg begynner nok i slutten av denne mnd, så sa gyn at jeg skulle inn til innvendig ul for å sjekke eggstokkene og ta blodprøve på dag 21 eller noe. Husker ikke helt så får ringe og høre igjen.. Det blir en kjempespennende tid nå. 27 april er ikke lenge til:D åh jeg gleder meg til å komme i gang:)

spiren min:) så utrolig spennende:) Håper virkelig at det har skjedd noe positivt hos deg!!! Tvi tvi***

Måtte du bruke noe når du ble gravid med sønnen din?

Ser du skrev du hadde en SE.. er det det samme som spontanabort? Huff det er trist å måtte oppleve sånt. Men da går det nok mye bedre denne gangen skal du se:) Når har du ikm??

Masse lykke til oss som prøver på pergospire:))) Vi får holde hverandre oppdaterte..

Skrevet

Hei igjen...er ikke helt på stasjon når det gjelder forkortelsene enda..mente MA (mista og måtte til utskraping), ikke nå særlig det nei

Brukte ingenting da jeg ble gravid med sønnen min, men mista en gang da å.

Har ikm nå på tor (hvis syklusen e 28 dager har vært ustabil i det siste fra 28-32 dager::( men må vel prøve en test på tor å se::)))

Lykke til LEB-JeNta og dere andre:::)))

Vi høres::))

Skrevet

Spiren min: Oi oi oi... IKM på torsdag ja.. bare to dager til!! Krysser fingre og tær for deg:) Håper den sitter nå.

Det finnes en eller annen liste her inne hvor alle forkortelsene er beskrevet. Den var jeg helt avhengig av i begynnelsen:)

Bruker du el tester?? siden du har ustabile sykluser? Jeg tenkte jeg skulle begynne å ta det nå. Har vel el til helgen tror jeg:) så da blir det mye sengekos!! hihi

Lykke til med testing på torsdag:D *****

Skrevet

Hei, hei!

Da skal jeg også starte på pergo!! Eller dvs dersom vi ikke får det til helt selv denne pp:-) Må jo håpe!! Jeg har el selv, men litt hormonkluss og litt lavt stoffskifte, så min gyn ville jeg skulle prøve pergo:-)

Håper på en liten pergo-bebis:-)

Hadde pos el test i dag, så jeg har en jobb å gjøre når jeg kommer hjem gitt:-) Hihi...

Skrevet

Vi prøvde i 10 pp'er før jeg tok en enkel pergo-kur, siden samboer hadde litt dårlig sædkvalitet. Han tok også medisiner da, for å bli kvitt infeksjon som forårsaket den dårlige kvaliteten.

Alt tyder på at jeg hadde normal EL ( har et barn fra før også), men som legen sa- det skader ikke å prøve.

Og vips, jeg ble gravid og er nå snart 8 uker på vei med pergo-spira.

Håper bare det er èn, og ikke to. Husk at det er økt sjanse for tvillinger ved bruk av Pergo.

Jeg skal på UL om en uke, og er spent på det...

Skrevet

Mammamø! : Blir så glaaaaaad av å lese sånt:-) Gratulerer!!!Håååper pergo-spira sitter til oss andre fort også!!

Masse lykke til videre!! Og lykke til på UL! Du får oppdatere oss på om det blir en eller to da:-)

Skrevet

hei du, jeg testet positivt for fjerde dag på rad på el test. nå gidder jeg ikke teste mer, så vi kjører annenhver dag i høyet :) tok dobbelkur jeg og jeg jeg merket helt vannvittige ting på kroppen, stikk nedentil, øm nedentil, vondt i magen, humørsvingninger til de grader- skikkelig hormontroll, grinete og sur, rett og slett usmakelig atferd!!

har du begynt på pergo eller, hvordan var det?

Skrevet

LEB-JeNta: Fikk mens i dag, tok testen i morres og den va neg. så kom mens en time etterpå......faaaan....e jo pos da at den kom på dag 28. E har ikke prøve el test, må kansje prøve det neste gang.

Lykke tell i helga:))) spennanes...e kommer ikke så lenge etter;)

Noen andre som syns el testen e bra???

Gleda me te hør nytt fra dåkker:)

Skrevet

Oi.. nå hadde vi havnet langt bak gitt:))

Mammamø.. åh det er jo bare sånne historier som sprer glede for oss som skal forsøke pergo!! Gratulerer så utrolig mye med spire i magen. Har du vært på UL?? så utrolig spennende å se den lille inni magen :o)

Får håpe det ligger en der inne og ikke to da:P Jeg ville gjerne hatt to så det bekymrer meg ikke så veldig:)) Gynekologen min sa at det var lettere å oppnå flerfødsler når man tar hormoner for å bli gravid så hun anbefalte meg å gå på enkelt kur. Vet ikke om det er lettere å bli gravid om man får dobbel eller trippel kur. Men det er vel en viss risiko for overstimulering av eggstokkene. Nå er min el akkurat passert tror jeg. Glemte å ta el-tester fra dag 10, så fikk bare målt sånn i ny og ne... dumme meg:( Ingen positive fred, søn og i dag. Lurer på om det hadde vært positivt på lørdag om jeg hadde tatt en test da.. hmm

Spiren min: Alltid like kjipt når den tanta kommer, men godt at syklusen er stabil og kort. Min er på 32 dager nesten hver mnd. Skulle gjerne hatt 28 dagers.

Ja jeg tror at el-testene funker..selv om det ikke har skjedd noe noen av de gangene jeg har fått positivt svar..hehe. Men jeg har aldri gått en periode med testing hvor jeg ikke har fått positivt utslag..bortsett fra denne mnd, men da testet jeg desverre ikke hver dag så aner ikke om jeg hadde fått pos test på lørdagen. Men om den fæle tanta kommer om et par ukers tid så er det pergo tid.. Håper vi kan holde følge utover. Hadde vært moro å se hvor mange som får det til med litt hjelp:))

Tvi tvi

Skrevet

det er virkelig oppløftende å høre at det klaffer for så mange med Pergo. Vi har prøvd i 2 og halvt år uten å ha blitt gravid en eneste gang. Vi er ferdi utredet, og har fått diagnosen uforklarlig barnløs :( . Jeg har et barn fra før, men han er tenåring iår. men dette er iallefall vår første pp med pergo. har testet positivt i 2 dager på EL, og den burde vært her nå i forhold til syklusen til vanlig. Er det ofte den blir utsatt pga pergo ? hvor mange dager har dere testet positivt på EL før testen er negativ. Det er jo så lenge å vente... Jeg har ikke hatt noe større bivrirkninger av pergo, kun hodepine første dagen, ellers så føler jeg at humøret har steget, kanskje for at man har et håp :) krysser fingrene for alle dere pergoprøvere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...