Gå til innhold

Grøt/mat-vaner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår lille gutt er snart 5 mnd, og har i den siste tiden fått prøvd seg med litt grøt om kveldene. (Ikke hele måltid). Hvor mye grøt skal han etter hvert ha pr. dag, og hva er deres matvaner? Hva med desserter osv..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står jo på pakken hva produsent regner som en porsjon. De er store! Fra 6 mnd av kan de vel få ubegrenset med grøt, så lenge det ikke går på bekostning av mm og mme. Mine fikk spise til de var mette. Rundt 7 -7,5 mnd var tre måltid etablert: grøt om morgenen, middag, og brød/grøt om kvelden.

Mine likte ikke så godt grøt, men min kjære mor bakte brød uten salt til gutta. I kjøpebrød er det store altfor store mengder salt for en baby. En voksen person får dekt 0,5 % av saltbehovet sitt gjennom 5-6 skiver med kjøpebrød.

Det blir jo anbefalt å gi noe med c-vitamin i til grøt/brød slik babyen lettere tar opp jernet i kroppen. Vi brukte frutti eller de glassa fra hipp med frukt (den med mango og fiber var super populær) når vi var ute på tur, ellers laget vi mye fruktpure og fryste i isterningsbrett. Tok ut en terning eller to i starten siden de ikke spiste så mye, etterhvert større mengder. På tur hadde vi ofte med banan som jeg bare skrapte med en skei.

Vi ventet til 10-11 mnd med yoghurt og melkeprodukt, men gjør det for all del før du slutter å amme. Naturell yoghurt, gjerne biola, med fruktpure i var en utrolig bra start uten sukker osv. Tipset kom fra bim:) Ellers så er Danimo, som er en kesam yoghurt, den som kommer best ut i test. Proteinrik og uten sukker osv. Jeg oppdaga den litt for seint, men denne gangen kommer den til å bli brukt. Tine skal ha kommet med en, men danimo begerene er så små at de passer til et babymåltid/dessert.

Skrevet

Tusen takk!! :-)

Skrevet

Bør man forresten amme (eller evt. gi mme) før man gir grøt...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...