Gå til innhold

Pollenallergi!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Hva slags medisiner tar dere pollenallergikere nå når dere er gravide?

Jeg husker ikke helt hva jeg har fått tidligere, men nå har jeg fått Cetirizin av fastlegen, men er ikke helt fortrolig med det som står i pakningsvedlegget. Lurer på om det jeg har brukt ved tidligere graviditeter het Kestine eller noe sånt... Noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sliter også med pollenallergi, men legen min vil ikke gi meg noe. Derfor skyller jeg øya med saltvann og har kjøpt nesehorn... Heldigvis regner det nå så jeg slipper lettere unna :)

Gjest eelis+spire
Skrevet

Zyrtec regnes som trygt :-)

Skrevet

Zyrtec har jeg fått beskjed om at ikke er bra, så det holder jeg meg unna...

Snoket litt på 3. trimester og så det var noen som hadde fått Polaramin, det hørtes igrunn kjent ut... Prøver uten noen medisiner til jeg skal til gyn. neste uke og hører med han da... Stoler dessverre ikke på disse allmenn legene jeg altså.... men så tar jo jeg knapt nok en paracet også da....så jeg er sikkert litt teit...:-)

Skrevet

Hei :) Cetiricin er visst ok å bruke, fikk det selv for noen uker siden.. Min lege har akkurat vært på kurs og fått oppdatering ang allergi medisiner. Sier at den nå er trygg. Har nesespray og øyedråper også.

Synes ingenting virker jeg :( det klør i ører og svelg, øynene er røde og jeg sliter.

Blir værre som gravid. Men uten tørr jeg ikke gå. Har en misstanke om at det er litt hjelp, uansett.

Tror du skal stole på legen din jeg. Polaramin har jeg prøvd. Liten effekt og man bare sover..

Prøvde uten med nr 3 (sær vikarlege ville ikke gi meg noe) Kan trygt si jeg hadde en vanskelig vår også jeg som elsker årstiden..

Skrevet

Cetrizine er vel den første som blir godkjent, men det er bare en liten måned siden jeg fikk det sjekket hos legen min, og det står fremdeles "Bør ikke brukes av gravide" i den siste utgaven.

Grunnen til det er at medikamentet ikke har vært lenge nok på markedet til at de helt kjenner virkningene av det. Årsaken til at Cetrizine og Zyrtec ofte nevnes som trygge er fordi det er preparatene som brukes av flest som tar sjansen. Men så vidt jeg vet og har fått vite både fra lege og apotek, så er de ikke klarerte ennå.

De eneste som er klarert for gravide er Polaramin og Fenalin (husker fremdeles ikke helt navnet på den siste der..)

Skrevet

Jeg har undersøkt litt videre, og finner nå masse rare opplysninger... Men jeg har funnet to steder som sier at Cetirizin er ok for gravide.

http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=1019174

http://www.relis.no/Default.aspx/tabid/102/newsType/ArticleView/articleId/648

Felleskatalogen sier fremdeles at de ikke vet og at du skal høre med legen:

http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/?mainpage=/pasientutgave/show.do%3Ffilename%3D/content/pkv/C/Cetirizin_ratiopharm_83298/90902.html

Grunnen til at jeg spurte lege og apotek for en liten tid tilbake var nettopp det at jeg også hadde hørt at Cetirizin var blitt godkjent under svangerskap. Men det er ikke lett, når legestanden ikke oppdateres fort nok...

Jeg skulle også gjerne ha byttet, så hold meg oppdatert om dere finner ut noe!!

Skrevet

Cetirizin (samme som Zyrtec) er et av de eldre allergimedisinene vi har, man blir ikke like trett av de som første generasjon allergimedisiner (feks polaramin). De er vel utprøvd og i Felleskatalogen på nett står det:

"Overgang i placenta: Begrensede data indikerer ingen skadelige effekter på graviditetsforløpet eller helsen til fosteret eller det nyfødte barnet. Det bør utvises forsiktighet ved forskrivning til gravide."

- Det vil si at vurderer legen at du bør/kan bruke cetirizin, så er det greit! Da meiner h*n at du har god nytte av legemidlet. Du får det bedre og der med barnet med :)

Skrevet

Ang Kestine står det : "Overgang i placenta: Dyreforsøk har ikke vist fosterskadelige effekter. Erfaring hos gravide mangler, og preparatet bør derfor ikke brukes under graviditet." - der har de ikke nok erfaring, sammenlignet med cetrizin.

Skrevet

Jeg tar Telfast som er vanlig allergimedisin og det har både legen og sykehuset sagt at er OK

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...