Anonym bruker Skrevet 16. april 2009 #1 Skrevet 16. april 2009 kan jeg stille deg et spørsmål? Så du jobbet med lån. jeg er 22år gammel, er alene med et barn på 2 år: Jeg har 300 000 i års inntekt,(+60 000 i barnetrygd og bidrag) jeg har 200 000 i EK og 500 000 låst i en bolig(arvet, kan ikke selges før om 3år, har ingen utgifter på denne). Ville jeg fått lån på 1mill? Har funnet en leilighet til 1,2, 2500 i fellesutgifter per mnd. Ingen felles gjeld
Hyacinth Bucket Skrevet 16. april 2009 #2 Skrevet 16. april 2009 Ja. Du kunne fått lån på 1 mill. Selvfølgelig er det noen regnestykker man må hensynta som om du har studielån, billån osv, samt husholdning og andre faste utgifter. Det var en selveier? Jeg kunne gitt 1050.000 i lån. Det at du har fremtidig arv i vente er bare en bonus som jeg ikke hensyntar. I tvilstilfeller ville det bare tippet positivt i ditt tilfelle.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2009 #3 Skrevet 16. april 2009 Takk for svar:) Jeg har 50 000 i studielån, men det er det. Ingen bil, så har ingen utgifter der. Håper jeg får inviglet lån i banken. Hvor lang tid tar det egentlig før man får vite "svaret"? Der og da?
Hyacinth Bucket Skrevet 16. april 2009 #4 Skrevet 16. april 2009 Kommer an på fullmakten til den du er hos om du får svar der og da. Uansett tar det vel toppen en dag eller 2. 50.000 i studielån er neppe noe problem. Bankene har et regneprogram for utgifter og hvordan du vil klare deg. Et lån i dag på rundt en mill vil koste ca 5000 kr mnd. Så legger man til faste utgifter knyttet til bolig, barn, husholdning, studielån og div annet. Regner med at det vil gå helt fint :-) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 16. april 2009 #5 Skrevet 16. april 2009 ja, jeg har vel et ganske normalt forbruk vil jeg tro. Men jeg har hørt at bankenen mener at man må ha minst 10 000 til overs hver mnd etter at lån+ alle andre faste utgifter er betalt. Stemmer det?
Hyacinth Bucket Skrevet 17. april 2009 #6 Skrevet 17. april 2009 Nei, det stemmer ikke. I første omgang ser banken kun på om du klarer de faste utgiftene, lånet og evt. en liten oppsparing til buffer. De skal også regne med en relativt høy renterisiko. De ønsker jo at du skal ha mest mulig til overs, men 10.000 er det ikke noe krav om. Avtal et møte med banken din, det går nok fint skal du se! Ta med selvangivelse, lønnslipp og evt prospekt på leiligheten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå