husmus &2 Skrevet 16. april 2009 #1 Skrevet 16. april 2009 Jeg vet ikke helt hva man KAN gjøre med dette, annet enn å binde han fast i sengen, og det er forøvrig uaktuelt. Etter at han lærte å rulle så er det fryktelig populært også i søvne. Problemet er at han ikke klarer å rulle tilbake igjen, men at han OGSÅ planter ansiktet godt nedi madrassen. Og da blir mor hysterisk for krybbedød. Hadde han hatt vett nok til å snu hodet til siden, så hadde det vel vært greit, men det gjør han altså ikke. Noen andre som lider under samme oppdagelse fra den lille?
WildPrincess Skrevet 16. april 2009 #2 Skrevet 16. april 2009 Sånn gjorde mi også.... svaret jeg fikk på hs var at så lenge hun klarte å løfte hodet opp og til siden, det var luftig rundt henne i senga, jeg eller pappaen ikke røyka så kunne hun bare sove på maven. Ja jeg hadde noen tanker rundt krybbedød... meeeen det er som du også sier heeeelt uaktuelt å binde henne fast til senga. Vet det er flere her inne som gjør det eller som "binder" fast armene slik at de ikke får brukt de og dermed ikke kommer rundt. Men min frøken sover ikke i tvangstrøye bare fordi jeg skal få roet overnervøse nerver. Uten at jeg har noen medisinsk bakgrunn så må det da være en viss forskjell i å legge en nyfødt på maven som ikke klarer å løfte hodet og en litt større baby som er sterk nok til å snu seg selv.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 16. april 2009 #3 Skrevet 16. april 2009 Baaaabysaaaafe, jeg sier bare babysafe......Du binder ham jo fast i babybjørnen, så hvorfor ikke i senga?
LilleBjella Skrevet 16. april 2009 #4 Skrevet 16. april 2009 Hva gjør du på dib forresten? Anyways, så har jeg tidligere uttalt at det å binde fast i senga er jeg helt for. Men nå har jeg second thoughts. Fordi. Man ligger jo gjerne i senga i 12 timer. Jeg mener det i lengden kan være ubehagelig å ligge strak ut på ryggen. Her har ikke tjukken snudd seg helt på magen, for der liker han ikke ligge, men han snur seg på sida. Jeg hadde blitt rimelig gretten om jeg skulle skifte stilling i senga, og noen hadde festet remmer på meg altså. Ikke at det nødvendigvis er meget sammenliknbart å feste voksne og babyer til senga, men likevel.... Nå har jeg både hørt og lest at når de først greier å snu seg på magen, ja så tåler de å ligge der. Også med nese planta i madrassen. Blir det for lite oksygen, greier de da å snu hodet til siden. Jeg kan ikke se annet enn at eneste mulighet til å hindre ham i å snu seg, er å binde ham fast, eller gjøre det ubehagelig for ham å snu seg. (tennisballer, eller pigger på sidene på pysjen f.eks.).
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 16. april 2009 #5 Skrevet 16. april 2009 Kom på flere steder hvor vi tjorer ungen fast; i bilstol, i sportsvogna, pulken, ja, you name it. Dessuten er jeg litt uenig i å tillegge det et tvangstrøye-stempel, da dette er noe vi som voksne tillegger det, og ikke noe babyen tenker over. De fleste babyer liker å ha det trangt, akkurat som inne i livmoren. Derfor vi bygger rede i sengen, tuller dem inn i tepper osv..Ser ikke helt den store forskjellen her. Og de ligger jo dessuten pal på ryggen hele nyfødtperioden, så hvorfor det plutselig skulle være ubehagelig for dem, det skjønner jeg ikke helt;) Når d er sagt, jeg stresser ikke med det, lar henne ligge på magen hvis hun vil det. De tåler det jo helt fint når de klarer å snu seg over selv.
husmus &2 Skrevet 16. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 16. april 2009 I unntakstilstand har jeg lov til å være på dib og stille livsviktige spørsmål. Dette er livsviktig. Jeg nekter å tro at det er mer fornuftig å binde han fast i sengen enn å bruke Ferber metoden. Snakk om å utvikle klaustrofobi og paranoia. Men hvis dere har lyst til å slite på skattebetalerne i fremtiden så værsågodt å bind. Nei, jeg får vel heller bare smøre nervene og tro at når han ikke får puste at han har vett nok til å snu hodet. Sterk nok er han absolutt, han står jo nærmest på strake armer dagen lang. Om det er nok luft rundt han er vel en annen sak... Han MÅ ha kaninen sin på den ene siden hvis ikke smeller han hodet i sprinklene. Kanskje jeg bør fjerne den så får han heller få kul i hodet...? Siden jeg ikke gidder å høre på hverken Lykkeli eller Lille Ella, så var siste kommentar et spørsmål til WildPrincess.
temine Skrevet 16. april 2009 #7 Skrevet 16. april 2009 Dette er grunnen til at du skal ha en fast madrass. Har du det, vil din lille klare å puste med nesa vendt ned. Ville ikke brukt pute, om du gjør det, men regner med du ikke har det da...ettersom han ligger på magen. Han snur sikkert ikke hodet til side fordi han ikke føler behov for det, hadde han kjent kvelningstendenser hadde han nok hatt vett til å snu på seg i tide. Det at han våkner hver morgen beviser jo at han får luft, også med nesa ned. Har altså intet annet tips enn å la han holde på jeg. Elsker å sove på magen selv, dog med hodet til side...men så bruker jeg en fluffy hodepute og da.
husmus &2 Skrevet 16. april 2009 Forfatter #8 Skrevet 16. april 2009 Jeg er gnistrende uenig i at det å sitte i bilstol er det samme som å tjore ungen fast 12 timer om natten. Hvor lenge kjører du bil da? Maks en time kanskje hver dag? For mange knapt nok det. Da er for det første barnet våkent og kan gi ordentlig uttrykk for ubehag osv. Jeg tror det å bli bundet fast kan være vel så psykologisk skadelig som Ferber metoden. Jeg har ikke funnet noe forskning på det og det irriterer meg. Men igjen, min trofaste kjepphest Canada HEALTH anbefaler selvfølgelig at man IKKE tjorer fast unga. Han snur seg jo fra rygg til mage, problemet er at han klarer ikke å snu seg andre veien igjen... Termine, nå ble jeg paranoid. Har jeg fast nok madrass tro? Jeg tipper så. Ikea madrass. Kanskje det er nå jeg skal finne frem sponplaten?
zitapus Skrevet 16. april 2009 #9 Skrevet 16. april 2009 Dette skjedde også med min gutt, så fort han var stor nok til å snu seg, så sov han på magen, uansett hvor mange ganger jeg snudde han. Og så sov han på magen i flere måneder, likte seg tydeligvis best slik. Da han begynte, skrev jeg et lignende innlegg som ditt og spurte om tips til en stresset mor. Det var en som svarte at jeg nok kom til å venne meg til det. NEI, tenkte jeg, jeg kommer aldri til å venne meg til det. Men tenk, etter et par netter var det ok og jeg sov da han sov. Å binde fast ungen ville jeg aldri gjort. Når de er sterke nok til å snu seg, er de også sterke nok til å løfte hodet. En stund etter at jeg hadde "herdet" mine morsnerver, leste jeg det i en fagbok at barn skal ligge på ryggen TIL DE ER SÅ STORE AT DE SNUR SEG SELV. Da først kom jeg til å tenke at man bare hører at man skal legge ungen på rygg pga krybbedød, sjelden om når det er sikkert å sove på magen. Lykke til
WildPrincess Skrevet 16. april 2009 #10 Skrevet 16. april 2009 he he dette er jammen et betent tema her... men når folk sammenligner soving i 12 timer med å sitte i bilsete ja da skjønner jeg jo hvorfor de binner ungene fast i senga også... ... men som svar til deg husmus+ lille promp. Babyer liker jo ofte åog trykke ansitet inntil noe, det er trygt og godt og helt naturlig så jeg hadde hatt bamsen i senga jeg . Men luftig rundt han så mener jeg at han inne er innestengt i en trang seng med tette vegger eller massse bamser på alle kanter. Jeg ville ha beholdt en bamse og latt resten av senga være "luftig".
husmus &2 Skrevet 16. april 2009 Forfatter #11 Skrevet 16. april 2009 Siden siste innlegg så har jeg; tatt vekk kaninen, prompen har satt fast armen i sprinklene og hylt og kaninen er nå på plass igjen. Hei hvor det går! Noen ganger lurer jeg på om han kjenner igjen sengen sin så mye ommøblering jeg driver med i den. Dyne, ikke dyne, sprinkelbeskytter ikke sprinkelbeskytter, elefanter, kaniner. Jaja... Eg blir galen! Takk for moralsk støtte om ikke annet!
WildPrincess Skrevet 16. april 2009 #12 Skrevet 16. april 2009 He he det er jammen ikke lett nei her har jeg hevet den ene enden av senga med bøker fordi hun er tett i nesa... bare for å finne henne liggende med hodet i feil ende en time senere Noen ganger så er det kanskje vi som bare prøver litt for mye
FruTB Skrevet 17. april 2009 #13 Skrevet 17. april 2009 Oi - Lille Bo sover nok ALT for mykt, for her har vi bygd opp sengen med dundyner og saueskinn for å komme på lik høyde som min seng ... Det jeg gjør er å brette pølser av pledd og legger dette i en sirkel i sengen hans, så har jeg nøstebarn sitt xl-saueskinn oppå dette. På denne måten dannes det et lunt og passe dypt rede, og Bo kan sove på rygg eller siden, men pga kantene får han ikke til å snu seg over på magen. Veldig greit
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 17. april 2009 #14 Skrevet 17. april 2009 Ja, dette med å bygge rede kan være veldig lurt! Ta et pledd og rull det sammen til en pølse, og legg i halvbue/ sirkel rundt ham, med lakenet over. Da skal det litt til for å klare å rulle rundt=)
husmus &2 Skrevet 17. april 2009 Forfatter #15 Skrevet 17. april 2009 Jeg vet ikke om jeg synes det var så lurt jeg. Jeg er nok litt i overkant hysterisk på dette feltet men for meg fortoner det seg verre at han kan borre nese og munn inn i lammeskinn på siden enn fare for at han ikke får puste med nesa rett ned i madrassen. Det funker nok ikke for han tror jeg, siden hans nye favoritt nå er å ligge på siden. Dessuten tror jeg FINT han ville ha klart å rulle seg ut av det redet. Han er riktig så akrobatisk. Og husk, laaange ben.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 17. april 2009 #16 Skrevet 17. april 2009 Nei, hvis han ligger mye på siden, blir d kanskje verre..Men jeg mente å legge tepper under lakenet UTEN lammeskinn på toppen jeg da (litt redd for d samme selv ang skinnet). Men tviler sterkt på at han klarer å rulle hele kroppen over pølsa, kanskje beina men ikke overkroppen!? Spørs jo litt på hvor god pølseruller du er også da;)
temine Skrevet 17. april 2009 #17 Skrevet 17. april 2009 Det er noe rart med dib, etter å ha svart på dette hos deg i går, begynte knerten min også å rulle i senga. Han er ikke glad for å ligge på magen natterstid, vil ikke sove da. Så i natt skal jeg rulle pølser og legge rundt han, Ruller håndduker, pakker de inn i en tynnstrømpebukse for å holde de faste, lager ett reir og legger laken over. Forresten, ikea sine madrasser er nok faste nok:)
husmus &2 Skrevet 17. april 2009 Forfatter #18 Skrevet 17. april 2009 Hehe, ja det blir ofte sånn! I skrivende øyeblikk så ligger han på magen og sover. Med hodet til side riktignok. Jeg prøver å ha is i magen. Det er den fordømte kaninen som ligger så tett inntil ansiktet hans jeg får mest noia for. Hva hadde jeg gjort uten videobabycall!
temine Skrevet 17. april 2009 #19 Skrevet 17. april 2009 Jeg er herda når det kommer til ting tett innpå ansiktet. Knerten min lå jo lenge på sykehus, da med sat-måler (slik dings som måler O2 innholdet i blodet) på hele tiden. Han var jo da en liten liten knert, og lå godt og tett reira, på siden, med smokk i munnen og kosekluten sin over hele ansiktet faktisk. Var jo så lyst der inne på intensiven, også på natta. Ettersom O2 opptaket han ikke sank da, så må det nok ganske mye til før de blir kvalt, i alle fall nå når de er så store at de driver å snur seg selv. Trøst deg med det du, om det går;)
husmus &2 Skrevet 17. april 2009 Forfatter #20 Skrevet 17. april 2009 Stakkar lille Knerten!!!! Kaninen måtte vike igjen. Ikke rart han kjefter på den, han kommer jo og går hele tiden. Kaniner er ikke til å stole på.
husmus &2 Skrevet 18. april 2009 Forfatter #21 Skrevet 18. april 2009 Jeg har sovet kjempegodt i natt, men det har derimot ikke barnefaren! Han har sittet oppe mesteparten av natten for å snu prompen når han har planta nesa i madrassen, når han løfter han opp så gisper han etter luft. Påstår han. Jeg er litt mer avslappet på dette nå og velger å tro at han vil komme opp for luft når han trenger det. Han sov forøvrig helt utmerket på magen med hodet til siden, så jeg vet ikke HELT hvor mye jeg skal stole på det pappaen sier.... Kanskje jeg er for lax på dette. Man kan jo ikke sitte oppe hver eneste natt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå