Gå til innhold

Noen som også har hatt lavt symfysemål???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på kontroll idag 28+5 uker og symfysen ble målt til 23 cm, ble henvist til kk selvsagt siden det var så avflatet eller hva hun sa... Jeg skjønte ingenting for jeg ble litt paff. Spurte ikke om noe eller hva det kunne komme av eller noe. Er andregangs og forrige gang fødte jeg et stort barn på over 4600 gr-

Nå sitter jeg med mange spørsmål for hva og hvorfor?? Noen som har erfart det samme og at det ikke er farlig?

Håper noen gidd å svare :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner du blir urolig.. Jeg hadde en avflatning av sf mål i uke 37.. Dvs at sf målet var mindre en 1 mnd tidligere.. Ble sendt på sykehuset med en gang .. Men alt så bra ut.. Navlestrengen ga masse næring og morkaken så helt fin ut.. Hos meg tok de da ultralyd og ctg i 30 min...

i tilegg så visste det seg også at legen min hadde målt helt feil, slik at magen visste seg og vokse slik den skulle..

Det de er redd for når sf mål flater ut er jo at barnet ikke vokser.., men som regel så er alt i sin skjønneste orden..

Masse lykke til.. =)

Skrevet

Jeg hadde også lavt symfysemål og etter to ekstrakontroller hos jordmor ble jeg henvist til ultralyd på sykehuset. Der sjekket de om det var nok fostervann og om navlestrengen/morkaka fungerte bra. Må på en ultralyd til for å se om babyen vokser nok. Jeg har en gutt fra før som veide 3200 ved fødsel så det er ikke så rart om jeg får en liten en til. Hvis symfysemålet ditt er lavt også ved neste kontroll ville jeg bedt om henvisning til ultralyd. De kan måle feil og magen kan vokse i rykk og napp så det trenger ikke være noe:)

Skrevet

Hei! Jeg er 32+4 og hadde på sist kontroll på 30+2 avflating og sf-mål på 25,5 (i uke 26 var det 25)

Ble henvist til KK og alt så bra ut. ar igjen på vekstkontroll i dag og babyen er innenfor normalen men litt liten, ellers alt ok og god vekst fra sist uke. Men ikke øking i sf-målet forde..?

De kunne ikke forklare helt dette med sf-målet, men sa at det hadde mye å si hvordan babyen ligger når de måler, og om man er oppblåst og har mye luft i magen kan det og spille inn.

Jordmoren min fortalte meg alle tingene som kunne være galt når hun heviste meg til KK og jeg må inrømme at nattesøvnen har vært ganske dårlig frem til kontrollen på KK, og nå når jeg har vært 2 ganger og de har sett at babyen vokser og målt alle mulige ting så slapper jeg mye mere av!

Skal på ny kontroll om tre uker så nå roer jeg meg med at jeg får god oppfølging og at babyen min har det bra i magen og blir passet godt på!

Håper du ikke er helt vettskremt slik jeg var. Du kan finne mye informasjon om alt som kan gå galt på internett, men stort sett er jo alt bra og så sjekker de heller en gang for mye enn for lite.

Jeg er ikke så begeistret for pleierne på KK når det gjelder hvordan de behandler folk, men en ting skal de ha og det er at de er veldig flinke og har masse kompetanse på alle slags komplikasjoner og undersøkelser, legene er blandt de beste i landet etter det jeg har hørt.

Skrevet

Hei! Jeg er 32+4 og hadde på sist kontroll på 30+2 avflating og sf-mål på 25,5 (i uke 26 var det 25)

Ble henvist til KK og alt så bra ut. ar igjen på vekstkontroll i dag og babyen er innenfor normalen men litt liten, ellers alt ok og god vekst fra sist uke. Men ikke øking i sf-målet forde..?

De kunne ikke forklare helt dette med sf-målet, men sa at det hadde mye å si hvordan babyen ligger når de måler, og om man er oppblåst og har mye luft i magen kan det og spille inn.

Jordmoren min fortalte meg alle tingene som kunne være galt når hun heviste meg til KK og jeg må inrømme at nattesøvnen har vært ganske dårlig frem til kontrollen på KK, og nå når jeg har vært 2 ganger og de har sett at babyen vokser og målt alle mulige ting så slapper jeg mye mere av!

Skal på ny kontroll om tre uker så nå roer jeg meg med at jeg får god oppfølging og at babyen min har det bra i magen og blir passet godt på!

Håper du ikke er helt vettskremt slik jeg var. Du kan finne mye informasjon om alt som kan gå galt på internett, men stort sett er jo alt bra og så sjekker de heller en gang for mye enn for lite.

Jeg er ikke så begeistret for pleierne på KK når det gjelder hvordan de behandler folk, men en ting skal de ha og det er at de er veldig flinke og har masse kompetanse på alle slags komplikasjoner og undersøkelser, legene er blandt de beste i landet etter det jeg har hørt.

Skrevet

Symfysemål gir ikke alltid så mye informasjon.

Jeg er tredjegangs og de første gangene var målene ganske like. Denne gangen ligger jeg under den røde streken. Den lille har lenge ligget i seteleie - det kan gi lavere symfysemål. Nå har han snudd seg og hodet festet, men målene er fremdeles de samme. Det er tydelig en vekstkurve, og det er det dem følger med på.

Legen fortalte meg at folk med høye symfysemå likevel kan føde små barn og omvendt. Ergo: Stort symfysemål betyr ikke stor baby.

Greit at dem sjekker tilstanden uansett.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...