Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker at jeg får tak i både reker og laks via jobben, og tenkte derfor å ha en laksepatè på salatseng med en eller annen saus/dressing over. Pateen kan serveres både kald og varm og kan lages i forveien slik at servitørene kun behøver å evt. varme opp og dandere på tallerkenene.

Hovedrett er det jeg ikke har klart enda, men det blir noe med kjøtt og det blir bestilt fra catering.

Til dessert så har jeg tenkt å bruke blåbær plukket fra egen hage! Blåbær er så full av antioksidanter at den holder seg veldig godt i fryseren. Så det vil si at jeg har kanskje 10 liter med blåbær i fryseren allerede og får mer i sommer. Jeg er usikker på nøyaktig hva jeg skal gjøre med de, men blåbær og vaniljesaus/krem smaker jo veldig godt sammen da. Noen som har ideer eller tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke lett dette med meny, vi grubler litt på dette selv da han er ifra typisk jakt område i sørnorge og jeg er ifra vestlandet.

Vi lurer litt på å ha elg til hovedrett noe som er vanlig på hans plass og dronning maud til dessert som er vanlig der jeg kommer ifra, forrett aner vi ikke enda, Noen tips??

Skrevet

hva med og ha panna cotta med blåbær og gjerne litt bringebær over det er kjempe godt og kan absolutt annbefales;)

Skrevet

Forretten er ikke helt bestemt ennå, men det svinger mellom sjøkreps og kamskjell.

Hovedrett blir Kalv entrecote med risotto og sommer primører.

Dessert blir Creme Brulee med friske bringbær

Bryllupskake fra Pascal

Woo hoo! Gleder meg!

Gjest Odin ♥ Tiril_min♥
Skrevet

Vi skal bare ha koldtbord vi;) that`s it..

Skrevet

Googlet panna cotta for jeg visste ikke hva det var. Nå skal det absolutt prøves! :-)

Takk for tips! Og kjekt å se hva alle dere andre vil ha også!

Koldtbord er en god ide, og da får en jo masse ulike retter å prøve. Jeg elsker koldtbord. På mammas 50 års dag fikk jeg henne til å inkludere et fat med ulike oster og kjeks også, noe som ble en suksess! Vi har hatt mange koldtbord, men det var aldri ostefat på noen av dem. Siden den gang har det vært en fast rett, i hele familien, he he.

Men jeg har ikke lyst til å ha koldtbord i bryllupet mitt... Jeg lener meg over til den siden at jeg vil ha det mer "formelt" jeg, med treretters (skulle gjerne hatt flere).

Til bryllupskaka har jeg lyst på sjokoladekake som er dekket med sånn marshmallowfondant. :-) Mamma lager en skikkelig god sjokoladekake som hun deler som en bløtkake, dynker med litt kaffe/likør og legger sjokoladefyll inni. Kanskje vi kan få konditoren til å lage noe lignende? Må i allefall prøves ut om det er godt med den fondanten utenpå. :-)

Gjest Odin ♥ Tiril_min♥
Skrevet

Tweak; vi skulle egentlig ha 4retters vi, men så fant e ut at e skulle studere til høsten, og da bare droppa vi å ha det formelt.. Og vet du, etter at vi bestemte oss for å ha det classy og formelt, så slapper e SÅ mye mer av=D sparer flere tusen på å "bare" ha koldtbord,pluss at vi e sikra på at alle liker det som blir servert;)

Til dessert skal vi forresten ha sjokoladekonfekt (sånn man får kjøpt i sjokoladebutikker) og jordbær dyppet i sjokolade springlet med hvit sjokolade:)

Bryllupskaken blir 2 etg sjokoladekake med mousse pyntet med hvit marsipan..ikke rund, men firkantet.

• 2 uker senere...
Skrevet

Til forrett skal vi ha blomkålsuppe, til hovedrett skal vi ha lammestek bestillt fra catering firma. Dessert er iskaker.. Og så kaffimat senere med bryllupskake, karamelpudding, kransekake, og masse andre kaker:)

Skrevet

min kommende mann:) er utdannet kokk derfor er m,at noe som er viktig i våres bryllup.

vi skal ha buffet.tenkte først på fem ell åtte retters middag men kom frem til at middag og taler tar som regel lang tid derfor vil vi ha buffet slik at alle får bevegt seg litt i mellom maten og de kan ta det de vil ha.

på buffe bordet vil der være mye fisk forskjellig kjøtt,kylling.salater.forskjellige sauser.forskjellige poteter,masse godt med andre ord.dessertbordet vil også inneholde ;panna cotta sjokolade fondant,sjokolade mousse,frukt,ost,+++++

så maten er viktig hos oss.

Skrevet

glemte jo nattmaten pølser,spekemat,marinert chamingong,og marinert hvitløk,fylte små paprikaer+++

Skrevet

Kjenenr jeg ble litt provosert av din siste uttalelse anonym! Som om ikke middagen er viktig hos alle?? Selv om ikke alle har en kokk til mann, så betyr ikke det at middagen ikke er like viktig hos oss andre som hos dere. Om man skal ha buffet (som for mange bare er et jalla ord på koldtbord),koldtbord, 4retters,3retters eller til og med gryterett(!!),så har folk tenkt nøye gjennom hva som blir servert..

Og forresten så er det vanlig å ha flere kaker enn bare bryllupskaken vet du:)

Skrevet

Er nå det noe å bli provosert over?? Herremin.

Folk med ulike interesser vil prioritere ting i bryllupet på ulik måte, altså hva som er viktigst og hva en bruker mest tid på å planlegge. Er ikke det naturlig?

Jeg feks er over gjennomsnittet interessert i mat, og legger MYE tid ned i menyen. Rettene og ingrediensene skal harmonere, det skal passe årstiden og temaet, det skal smake fortreffelig og det skal se innbydende ut. Det er et av kjennetegnene ved min person, jeg legger mye i maten jeg serverer gjestene mine.

Blomster er jeg mindre opptatt av, og det tenker jeg ikke så mye på. En i familien er blomsterdekoratør, og bryr seg nok mye mer om blomstene vi skal ha i bryllupet enn JEG gjør ;)

En som er moteinteressert vil legge mye tid ned i å finne de riktige klærne, med det riktige merket og det riktige snittet. En musikkinteressert ville kanskje ALDRI hadd CD-musikk, men leid inn et litt dyrere band feks. En dekoratør vil kanskje legge mye mer tid ned i planlegging av bordpynt og div enn meg.

Dette er INGENTING å bli provosert av! Folk har ulike interesser, og det må vel være helt ok. Personlig mener jeg også at om jeg fikk servert gryterett ville det gitt et inntrykk av at maten betydde mindre for verten enn det gjør for meg når jeg arrangerer selskap. Det er sikkert folk med andre interesser som legger merke til ting jeg nedprioriterer. Og det er greit.

Skrevet

Morsomt at du lar deg provosere;)

jeg tror kanskje at som gjester i vårt bryllup blir det forventet mye på matfronten av gjestene,tror faktisk de forventer mer i det bryllupet i forhold til andre bryllup i familien.alle vet jo at han er glad i god mat og glad i og lage det.

Koldtbord er langt ifra jalla.det kommer jo ann på hvordan du lager det.vi lager aldri tradisjonelt koldtbord.

og enn buffet og koldtbord er ikke det samme.

spørsmålet her var hva vi ville ha på menyen,derfor skrev jeg flere ting enn bare bryllupskaka.

Men du kan jo kose deg med tradisjonell bryllupsmat i bryllupet ditt

Skrevet

FORRETT : GRILLET KAMSKJELL servert på en seng av frisk salat, og med hjemmelaget urteolje og olivenstekt brød. ferskvannskreps

HOVEDRETT : KALVEFILET servert på fondantpotet, med sommerens smørstekte grønsaker, ristet skogsopp, estragonsjysaus med rødvin og trøffelskum.

DESSERT : TROPISK FRUKT OG BÆRSALAT servert i mini annanas med lime og jordbærsorbet. sjokoladedekor

Dette er menyen vår.

Skrevet

Det hørtes deilig ut Tittimor! :-D Ble sulten jeg nå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...